Wat is "Erbacha"? ofzo iets, een fruit!

6 feb 2011
13.473
66
Rwakhou
1386398203_c8fdfa8546.jpg


Thazaath
vijgen.JPG


Tha3oedanieth
zzzzzzzzzzzzzzzzzzvijg.jpg


Haha, voor s7ab Itouzien, wij namelijk zeggen het zo:

de eerste: Thabaraant
2e: Tha7afaant
3e: Thaghoudaant

A heks van een zus inou, herken je ze nu wel? Het blijven 'Rbachoua's ' maar volgens Yemma hebben ze onder die naam ook nog een eigen naam . Bedankt, Musti! Zo zie je maar weer, ieder zijn eigen woordjes!
 
6 feb 2011
13.473
66
Wat gek zeg, ik heb de hele topic gelezen en niemand heeft het goede antwoord op de vraag gegeven.
Een vijgenboom bloeit twee keer. De eerste keer is dat in juni, dan krijg je vijgen boven het blad, deze heten rbachou.
Eind juli bloeit de boom weer en krijg je tazath, tazath groeit onder het blad. Rbachoe is iets groter en sappiger dan tazath.
Dan is er ook nog dokka, deze zijn vijgen die van nature niet rijp worden, ze worden eind juni geplukt en aan de gewone vijgenbomen gehangen om de tazath sneller te laten rijpen.
(ik ben een echte rkempo meid)

Oww jij bent een echte rkempo meid. Ik moet nu gwn opstaan van me stoel en klappen! Applausje voor madame. Dit verdient een poentjaah!
 
6 feb 2011
5.829
132
Wat gek zeg, ik heb de hele topic gelezen en niemand heeft het goede antwoord op de vraag gegeven.
Een vijgenboom bloeit twee keer. De eerste keer is dat in juni, dan krijg je vijgen boven het blad, deze heten rbachou.
Eind juli bloeit de boom weer en krijg je tazath, tazath groeit onder het blad. Rbachoe is iets groter en sappiger dan tazath.
Dan is er ook nog dokka, deze zijn vijgen die van nature niet rijp worden, ze worden eind juni geplukt en aan de gewone vijgenbomen gehangen om de tazath sneller te laten rijpen.
(ik ben een echte rkempo meid)

Je kan gelijk hebben, de groei ervan enz heb ik niet echt bestudeerd maar ik weet wel wat ik zie en wij hebben op rkempo heel veel vijgen bomen van alle soorten. Zoals je zei rwaghou is groter en sappiger maar heb ze nooit in onze bomen zien groeien terwijl we wel veel tazaath hebben. Ik denk dat het te maken heeft met verschillende bomen.
Wij planten onze vijgenbomen met een tak. Mijn vader haalt altijd takken die uit temsamane afkomstig zijn omdat hun de beste vijgen hebben.
Kun je me ook verklaren wat tha3oudanieth dan is? En of het dan niet ook aan dezelfde boom groeit.
Je bent zeker een echte rkempo meid geen twijfel aan.
 
6 feb 2011
5.829
132
Haha, voor s7ab Itouzien, wij namelijk zeggen het zo:

de eerste: Thabaraant
2e: Tha7afaant
3e: Thaghoudaant

A heks van een zus inou, herken je ze nu wel? Het blijven 'Rbachoua's ' maar volgens Yemma hebben ze onder die naam ook nog een eigen naam . Bedankt, Musti! Zo zie je maar weer, ieder zijn eigen woordjes!

Haha die eerste 2 zijn helemaal anders dan ons. Maar die Thaghoudaant lijkt wel op onze thaghoudanieth. Ja tazaath verschilt in veel, jammer genoeg ken ik er niet echt zoveel van.
Bedankt voor deze toelichting.
 
Bovenaan