Bron: Islamhome.info1. Vroeg slapen
Aangezien de Profeet (sallalahu alayhi wa salam) er afkeer van had om voor ‘Ishaa het (nacht) gebed te gaan slapen en hij er afkeer van had om erna te praten (verhaald door Al-Bukhari)
Al-Bukhari wijdde ook een hoofdstuk aan het nachtelijke praten na Ishaa’ waar afkeer over is.
Bovendien, Al-Hafizh ibn Hajar zei: Nachtelijk praten in deze classificatie wordt bedoelt met dat wat toegestaan is aangezien dat wat Muharam (verboden is) wordt niet alleen na het Ishaa’ gebed als afkeurenswaardig gezien, aangezien het altijd verboden is.
2. Maak een oprechte intentie en oprechte vastberadenheid wanneer je gaat slapen
Allah (Verheven zij Hij) zegt: “En wie het Hiernamaals wenst en er meet een redelijke inzet naar streeft, en hij is gelovig; hij (behoort) tot degenen van wie hun streven wordt beloond.†(Al-Israa’; 19)
3. Blijf in een staat van zuiverheid en reciteer Adhkar (invocaties en herinneringen die op bepaalde momenten op een regelmatige basis gezegd worden) voordat je gaat slapen.
Het wordt vermeld in de twee Sahih (authentieke) boeken van Hadith (dwz. al-Bukhari en Muslim) dat de Profeet (sallalahu alayhi wa salam) zei: “Wanneer je naar bed gaat, verricht Wudu’(wassing) zoals voor het gebed, ga dan liggen op je rechter zij, en zeg dan: ‘Allaahummah aslamtu nafsi ilayk, wa wajahtu wajhi ilayk, wa fawwadtu amri ilayk, wa alja’tu zhahri ilayk, raghbatan wa rahbatan ilayk, la malja’a wa la manja minka illa ilayk. Aamantu bi kitabik alladhi anzalt, wa bi nabiyyik alladhi arsalt.
“O Allah, ik onderwerp mezelf aan U, ik keer mijn gezicht naar U, ik vertrouw mijn zaken aan U toe en ik vertrouw volledig op U, uit vrees en hoop op U. Er is geen toevlucht of bescherming van U behalve bij U. Ik geloof in Uw Boek dat U heeft geopenbaard en in Uw Profeet die U heeft gestuurd.â€
Als je in diezelfde nacht sterft, dan zul je overleden zijn met Fitrah (de ware religie, dwz. de Islam), en laat het deze de laatste woorden zijn die je zegt.â€
4. Doe dhikr wanneer je wakker wordt
Het wordt vermeld in de twee Sahih boeken van Hadith dat de Profeet (sallalahu alayhi wa salam) zei: “De Satan maakt drie knopen in de nek van ieder van jullie wanneer hij gaat slapen, terwijl hij de plek van elke knoop streelt zegt hij: “Je hebt een lange nacht voor je, dus slaap.â€
Dus, als hij wakker wordt en Allah herinnert, wordt een knoop losgemaakt, en als hij Wudu’verricht, wordt de tweede knoop los gemaakt, en wanneer hij het gebed verricht, worden alle knopen los gemaakt, dan begint hij de dag vol energie en in een goede bui. Anders begint hij de dag met een slecht humeur en voelt hij zich lui.â€
5. Zoek de hulp van je familie en rechtschapen vrienden om Qiyam te verrichten (vrijwillige nacht gebed)
Allah (vreheven zij Hij) zegt: {Ondersteunt elkaar bij het goede en Taqwa. En steunt elkaar niet bij zonde en overtreding} (Al-Ma’idah: 2), Hij (geprezen en Verheven zij Hij) zegt ook: {En beveel jouw familie de shalat te verrichten en volhard daarin. Wij vragen van jou geen voorziening (te geven), Wij geven jou voorziening. Het goede einde is voor degene die (Allah) vreest. }
6. Gebruik een wekker
7. Vermijd het om te veel te eten voordat je gaat slapen.
8. Neem overdag een korte siësta.
Al-Tabarany verhaalde in “Al-Awsat†en het (dwz. de Hadith) werd als Hassan geclassificeerd dat de Profeet (sallalahu alayhi wa salam) zei: “Neem een siësta want de Satans doen dat niet.â€
Het is ook vermeld in “Al-Adab Al-Mufrad†en het werd geclassificeerd als Hassan door al-Albany op de autoriteit van Khawaat ibn Jubayr dat hij zei: “Slapen aan het begin van de dag is onwetendheid, en slapen in het midden van de dag is een goede manier, en aan het einde ervan is dwaasheid.â€
9. Slaap niet alleen (behalve wanneer het nodig is)
Imam Ahmad verhaalde in zijn Musnad (Hadih samenstelling) en het werd als Sahih geclassificeerd (authentiek) door al-Albany dat de Profeet (sallalahu alayhi wa salam) “Verbied eenzaamheid: dat men de nacht alleen doorbrengt.â€
10. Sprenkel water op het gezicht van degene die slaapt
Het werd verhaald door Abu-Dawuud en Al-Nasa’iy en geclassificeerd als Sahih door Al-Albany dat de Profeet (sallalahu alayhi wa salam) zei:
“Moge Allah de man zegenen die ’s nachts wakker wordt en dan het gebed verricht, zijn vrouw wakker maakt, en als ze weigert (om wakker te worden), sprenkelt hij water op haar gezicht. En moge Allah een vrouw genadig zijn die ’s nachts wakker wordt, het gebed verricht, en haar man wakker maakt, en als hij weigert (om wakker te worden), sprenkelt ze water op zijn gezicht.â€
11. Wordt energiek wakker
12. Zoek de hulp van Allah door gedurende de dag daden van gehoorzaamheid te doen (degene die zijn dag juist maakt, Allah zal zijn nacht goed maken)
Hij (verheven zij Hij) zegt: Maar degenen die de Leiding volgen: Hij vermeerderde hun Leiding en Hij gaf hun vrees (voor hen).
(Muhammad: 17)
Abu Sulayman Al-Darany zei:
Wie het overdag goed doet, zal beloond worden gedurende zijn nacht, en wie het gedurende zijn nacht goed doet; zal beloond worden gedurende zijn dag.
Keer je daarom tot du’aa (smeekgebed), smeken, en oprechte toevlucht tot Allah (Verheven zij Hij) samen met deze praktische middelen en je zal je doel in shaa’Allah bereiken.
Qur'an sura 2:238 'Waakt over uw gebeden en het tussengebed* en stelt u ootmoedig voor Allah.'
*Het Asr gebed
Qur'an sura 4:103: 'Wanneer gij het gebed hebt beëindigd, gedenkt dan Allah, staande, zittende en op uw zijde liggende. En, wanneer gij veilig zijt, houdt het gebed, voorwaar, het gebed is de gelovigen op vastgestelde uren opgelegd.'
Qur'an sura 20:14 'Voorwaar, Ik ben Allah; er is geen God behalve Ik, aanbid Mij derhalve en verricht het gebed tot Mijn gedachtenis.'
Qur'an sura 20:132 'En spoor uw volk aan tot gebed en wees daarin volhardend. Wij vragen geen levensonderhoud van u, Wij onderhouden u. En het einde is voor de godvruchtigen.'
Qur'an sura 19:59 'Maar na hen volgden andere generaties, die de salat achterwege lieten en de begeerten volgden. Weldra zullen zij hun ondergang tegemoet gaan. Behalve wie berouw toont en gelooft en goede daden verricht. Zij zijn het die het Paradijs zullen binnentreden en hun zal geen enkel onrecht aangedaan worden.'
Qur'an sura 30:30 'Wend dan jouw aangezicht (O Muhammad) naar de godsdienst als een rechtzinninge*, overeenkomstig de natuurlijke aanleg (fitra), die Allah in de mens geschapen heeft. De schepping van Allah kent geen verandering. Dat is de juiste godsdienst. Maar de meeste mensen weten het niet. (Wendt jullie) als berouwvollen tot Hem, en vreest Hem en onderhoudt het gebed en behoort niet tot de afgodendienaren.'
*iemand die het zuivere monotheïsme volgt.
Qur'an sura 74 vertelt dat de mensen van Jennah aan de mensen van Jahannam zullen vragen: 'Wat heeft u in Saqar gebracht?' (ayat 42). Saqar is een afdeling in de Hel. Zij antwoorden dat het komt doordat ze de salat niet hadden verricht en Allah niet aanbeden, de arme mensen niet te eten hadden gegeven, en onzinnige / slechte gesprekken hadden gevoerd met mensen en spraken waar we geen kennis over hadden, en dat zij niet dachten aan de Dag des Oordeels. Dit deden zij, 'totdat de dood ons overviel' (te vinden in ayat 43 t/m 47). De uileg van dit vers is te vinden in Tafsir ibn Kathir.
Qur'an sura 107:4 'En wee degenen die bidden, en de gebeden achteloos opzeggen. Degenen die er een vertoning van maken.'
Volgens ibn Kathir worden hier de hypocrieten mee bedoeld, die alleen bidden om gezien te worden, maar thuis niet; de mensen die wel bidden, maar hun aandacht niet bij hun gebed houden; en volgens ibn 'Abbas de mensen die het gebed zo lang mogelijk uitstellen of het zelfs helemaal buiten de voorgeschreven tijden bidden.
Het gebed kent aanbevelenswaardige zaken waar degene die het gebed verricht over dient te waken, zodat hij hiervoor beloond wordt. Deze aanbevelingswaardigheden zijn op te splitsen in twee soorten, namelijk uitspraken en handelingen.
De uitspraken
1. DE OPENINGSSMEEKBEDE
Voordat men aanvangt met het reciteren van soerat Al-Faatihah kan men openen met een smeekbede. De volgende smeekbedes zijn bekend van de Profeet (Allah’s gebeden en vrede zij met hem):
اللهم باعد بيني وبين خطاياي كما باعدت بين المشرق والمغرب اللهم نقني من خطاياي كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس اللهم اغسلني من خطاياي بالثلج والماء والبرد
“Allaahumma baacid baynie wa bayna khataayaya kamaa baacata bayna-l-mashriqi wa-l-maghrib, Allaahumma naqqinie min khataayaya kamaa yunaqqa-thawbu-l-abyadu mina-ddanas, Allaahuma-ghsilnie min khataayaaya bi-thaldji wa-l-maa’i wa-l-barad.â€
“O Allah, schep afstand tussen mij en mijn fouten net zoals U afstand heeft geschapen tussen het oosten en het westen. O Allah, reinig mij van mijn fouten net zoals het witte kleed gereinigd wordt van viezigheid. O Allah, was mij van mijn fouten door middel van sneeuw, water en hagel.†(Al-Bukhaarie en Muslim)
Men kan ook met de volgende openingssmeekbede openen:
سبحانك اللهم وبحمدك ، وتبارك اسمك ، وتعالى جدك ، ولا إله غيرك“Subhaanaka-llaahumma wa bihamdik, wa tabaaraka-smuk, wa tacaalaa djadduk, wa laa ilaaha ghayruk.â€
“Geprezen en alle lof zij U, o Allah. Gezegend is Uw Naam, en Verheven is Uw Majesteit, en er is geen god behalve U.â€1
allah (de verhevene) zegt:
فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
“en wanneer je de qur’aan leest, zoekt dan toevlucht bij allah tegen de vervloekte shaytaan.†(annahl, 98)
het is overgeleverd van aboe sacied al-khudrie dat de profeet (allah’s gebeden en vrede zij met hem) het gebed opende met een smeekbede en vervolgens zei:
أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم من همزه ونفخه ونفثه“acoedhu billaahi-ssamieci-l-caliemi mina-shaytaani-rradjiemi min hamzihi wa nafgihi wa nafthih.â€
“ik zoek toevlucht bij allah de alhorende, de alwetende, tegen de vervloekte shaytaan. Tegen zijn verstikking, hoogmoed en poëzie.â€2
vervolgens zegt men in iedere gebedseenheid de basmalah3, zonder deze luid uit te spreken.
na het reciteren van al-faatihah is het aanbevolen voor eenieder, zowel de imaam als degene die achter de imaam bidt als degene die alleen bidt, om ‘aamien’ te zeggen. Dit op basis van zijn woorden (allah’s gebeden en vrede zij met hem): “als de imaam zegt: ‘niet (het pad) van degenen op wie de toorn rust en niet (het pad) van de dwalenden’, zegt dan: ‘aamien’. Want degene wiens woorden in overeenstemming zijn met de woorden van de engelen, diens voorgaande zonden worden vergeven.†(al-bukhaarie)
ook heeft ouail ibn hijr verhaald dat wanneer de boodschapper van allah (allah’s gebeden en vrede zij met hem) las: “en niet (het pad) van de dwalendenâ€, (het volgende) zei: “aamienâ€, en hij zou zijn stem verheffen.
na het reciteren van soerat al-faatihah, wat een zuil van het gebed is, is het aanbevolen om een hoofdstuk of een gedeelte uit de qur’aan te reciteren. Dit gebeurt dan in de eerste gebedseenheden van al-fajr, adhuhr, al-casr, al-maghrib en al-cichaa’. Dit op basis van wat overgeleverd is van de profeet (allah’s gebeden en vrede zij met hem) dat hij in de eerste (twee) gebedseenheden van adhuhr de moeder van het boek (al-faatihah) reciteerde en twee hoofdstukken, en in de laatste twee gebedseenheden de moeder van het boek. En af en toe liet hij hen een vers horen. (al-bukhaarie en muslim)
het reciteren na al-faatihah gebeurt luid in het gebed dat hardop verricht dient te worden, zoals al-fajr, al-maghrib en al-cichaa’. En zacht in het gebed dat zacht verricht dient te worden, zoals adhuhr en al-casr. Het hardop reciteren (gedurende al-fajr, al-maghrib en al-cichaa’) geldt voor de voorganger in het gebed of voor degene die het gebed alleen verricht.4
het opzeggen van de lofuitingen na de eerste keer in de buiging en de knieling behoort tot de aanbevolen zaken. Ook het toevoegen van de volgende lofuiting na het zeggen van “subhaana rabbiya-l-cadhiem†(verheven is mijn heer, de geweldige) of “subhaana rabbiya-l-aclaa†(verheven is mijn heer, de allerhoogste) behoort tot de aanbevolen zaken:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَالرُّوحِ
“subboehun quddoesun rabbu-l-malaa’ikati wa-rroeh.â€
“de verhevene, de heilige, de heer van de engelen en de geest5.†dit op basis van de overlevering in sahieh muslim waarin caa’ishah (moge allah behaagd met haar zijn) heeft overgeleverd dat de boodschapper van allah (allah’s gebeden en vrede zij met hem) dit in zijn buiging en knieling placht te zeggen.
na het zeggen van “rabbanaa wa laka-l-hamd†(onze heer, voor u is alle lof) – wat een verplichting is – na het opkomen vanuit de buiging is het aanbevolen om hieraan toe te voegen, zoals in sahieh muslim staat:
مِلْءَ السَّمَاوَاتِ وَمِلْءَ الأَرْضِ وَمِلْءَ مَا بَيْنَهُمَا وَمِلْءَ مَا شِئْتَ مِنْ شَيْءٍ بَعْدُ“mil’a-ssamaawaati wa mil’a-l-ardi wa mil’a maa baynahumaa wa mil’a maa shi’ta min shay’in bacd.â€
“aan u (de lof) van het vullen van de hemel, het vullen van de aarde, het vullen van wat er tussen zit, en het vullen van wat u ook maar wenst buten dat.â€
het toevoegen van het volgende na de woorden “rabbi-ghfir lie, rabbi-ghfir lie†(mijn heer vergeef mij, mijn heer vergeef mij):
اللهمّ اغفر لي وارحمني واجبرني واهدني وارزقني
“allaahumma-ghfir lie wa-rhamnie wa-djburnie wa-hdinie wa-rzuqnieâ€
“o allah, vergeef mij, begenadig mij, verrijk mij, leid mij en voorzie mij.â€
in de laatste tashahhud is het aanbevolen om de gebeden over de profeet (allah’s gebeden en vrede zij met hem) op te zeggen, zoals hij ons geleerd heeft:
قُولُوا : اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ فِي الْعَالَمِينَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ ، وَالسَّلامُ كَمَا قَدْ عَلِمْتُم
zegt: “allaahumma salli calaa mohammadin wa calaa aali mohammadin kamaa sallayta calaa aali ibraahiem, wa baarik calaa mohammadin wa calaa aali mohammadin kamaa baarakta calaa aali ibraahiem fil-caalamien innaka hamiedun madjied.â€
zegt: “o allah, geef de gebeden aan mohammed en de familie van mohammed, zoals ook de gebeden met de familie van ibraahiem zijn. En zegen mohammed en de familie van mohammed, zoals u de familie van ibraahiem gezegend heeft in de werelden. U bent de geprezene, de glorieuze. En (daarna) de salaam zoals jullie die kennen.†(muslim)