Islam topic

28 feb 2011
280
4
1. Vroeg slapen

Aangezien de Profeet (sallalahu alayhi wa salam) er afkeer van had om voor ‘Ishaa het (nacht) gebed te gaan slapen en hij er afkeer van had om erna te praten (verhaald door Al-Bukhari)

Al-Bukhari wijdde ook een hoofdstuk aan het nachtelijke praten na Ishaa’ waar afkeer over is.

Bovendien, Al-Hafizh ibn Hajar zei: Nachtelijk praten in deze classificatie wordt bedoelt met dat wat toegestaan is aangezien dat wat Muharam (verboden is) wordt niet alleen na het Ishaa’ gebed als afkeurenswaardig gezien, aangezien het altijd verboden is.


2. Maak een oprechte intentie en oprechte vastberadenheid wanneer je gaat slapen

Allah (Verheven zij Hij) zegt: “En wie het Hiernamaals wenst en er meet een redelijke inzet naar streeft, en hij is gelovig; hij (behoort) tot degenen van wie hun streven wordt beloond.†(Al-Israa’; 19)


3. Blijf in een staat van zuiverheid en reciteer Adhkar (invocaties en herinneringen die op bepaalde momenten op een regelmatige basis gezegd worden) voordat je gaat slapen.

Het wordt vermeld in de twee Sahih (authentieke) boeken van Hadith (dwz. al-Bukhari en Muslim) dat de Profeet (sallalahu alayhi wa salam) zei: “Wanneer je naar bed gaat, verricht Wudu’(wassing) zoals voor het gebed, ga dan liggen op je rechter zij, en zeg dan: ‘Allaahummah aslamtu nafsi ilayk, wa wajahtu wajhi ilayk, wa fawwadtu amri ilayk, wa alja’tu zhahri ilayk, raghbatan wa rahbatan ilayk, la malja’a wa la manja minka illa ilayk. Aamantu bi kitabik alladhi anzalt, wa bi nabiyyik alladhi arsalt.

“O Allah, ik onderwerp mezelf aan U, ik keer mijn gezicht naar U, ik vertrouw mijn zaken aan U toe en ik vertrouw volledig op U, uit vrees en hoop op U. Er is geen toevlucht of bescherming van U behalve bij U. Ik geloof in Uw Boek dat U heeft geopenbaard en in Uw Profeet die U heeft gestuurd.â€

Als je in diezelfde nacht sterft, dan zul je overleden zijn met Fitrah (de ware religie, dwz. de Islam), en laat het deze de laatste woorden zijn die je zegt.â€


4. Doe dhikr wanneer je wakker wordt

Het wordt vermeld in de twee Sahih boeken van Hadith dat de Profeet (sallalahu alayhi wa salam) zei: “De Satan maakt drie knopen in de nek van ieder van jullie wanneer hij gaat slapen, terwijl hij de plek van elke knoop streelt zegt hij: “Je hebt een lange nacht voor je, dus slaap.â€

Dus, als hij wakker wordt en Allah herinnert, wordt een knoop losgemaakt, en als hij Wudu’verricht, wordt de tweede knoop los gemaakt, en wanneer hij het gebed verricht, worden alle knopen los gemaakt, dan begint hij de dag vol energie en in een goede bui. Anders begint hij de dag met een slecht humeur en voelt hij zich lui.â€


5. Zoek de hulp van je familie en rechtschapen vrienden om Qiyam te verrichten (vrijwillige nacht gebed)

Allah (vreheven zij Hij) zegt: {Ondersteunt elkaar bij het goede en Taqwa. En steunt elkaar niet bij zonde en overtreding} (Al-Ma’idah: 2), Hij (geprezen en Verheven zij Hij) zegt ook: {En beveel jouw familie de shalat te verrichten en volhard daarin. Wij vragen van jou geen voorziening (te geven), Wij geven jou voorziening. Het goede einde is voor degene die (Allah) vreest. }

6. Gebruik een wekker

7. Vermijd het om te veel te eten voordat je gaat slapen.

8. Neem overdag een korte siësta.

Al-Tabarany verhaalde in “Al-Awsat†en het (dwz. de Hadith) werd als Hassan geclassificeerd dat de Profeet (sallalahu alayhi wa salam) zei: “Neem een siësta want de Satans doen dat niet.â€

Het is ook vermeld in “Al-Adab Al-Mufrad†en het werd geclassificeerd als Hassan door al-Albany op de autoriteit van Khawaat ibn Jubayr dat hij zei: “Slapen aan het begin van de dag is onwetendheid, en slapen in het midden van de dag is een goede manier, en aan het einde ervan is dwaasheid.â€


9. Slaap niet alleen (behalve wanneer het nodig is)

Imam Ahmad verhaalde in zijn Musnad (Hadih samenstelling) en het werd als Sahih geclassificeerd (authentiek) door al-Albany dat de Profeet (sallalahu alayhi wa salam) “Verbied eenzaamheid: dat men de nacht alleen doorbrengt.â€


10. Sprenkel water op het gezicht van degene die slaapt

Het werd verhaald door Abu-Dawuud en Al-Nasa’iy en geclassificeerd als Sahih door Al-Albany dat de Profeet (sallalahu alayhi wa salam) zei:
“Moge Allah de man zegenen die ’s nachts wakker wordt en dan het gebed verricht, zijn vrouw wakker maakt, en als ze weigert (om wakker te worden), sprenkelt hij water op haar gezicht. En moge Allah een vrouw genadig zijn die ’s nachts wakker wordt, het gebed verricht, en haar man wakker maakt, en als hij weigert (om wakker te worden), sprenkelt ze water op zijn gezicht.â€


11. Wordt energiek wakker


12. Zoek de hulp van Allah door gedurende de dag daden van gehoorzaamheid te doen (degene die zijn dag juist maakt, Allah zal zijn nacht goed maken)

Hij (verheven zij Hij) zegt: Maar degenen die de Leiding volgen: Hij vermeerderde hun Leiding en Hij gaf hun vrees (voor hen).
(Muhammad: 17)

Abu Sulayman Al-Darany zei:
Wie het overdag goed doet, zal beloond worden gedurende zijn nacht, en wie het gedurende zijn nacht goed doet; zal beloond worden gedurende zijn dag.

Keer je daarom tot du’aa (smeekgebed), smeken, en oprechte toevlucht tot Allah (Verheven zij Hij) samen met deze praktische middelen en je zal je doel in shaa’Allah bereiken
.
Bron: Islamhome.info
 
8 feb 2011
1.012
8
Definitie Tawhied


De taalkundige betekenis van Tawhied is: Het één maken en het ontkennen van meerderen. De Islamitische betekenis van tawhied is: Het ontkennnen van een gelijke aan Allah in al Zijn Eigenschappen, Namen en Daden. Tevens betreft het de ontkennig dat Allah gelijken heeft in Zijn Heerschappij. Allah zegt met betrekking tot het ontkennen van een gelijke in Zijn Namen en Eigenschappen (betekenis van de interpretatie):

“Zeg: ,,Hij is Allah, de Enige.
Allah is as-Sammad (de Enige van Wie al het geschapene afhankelijk is en Hij is van niemand afhankelijk). Hij heeft niet verwekt noch is Hij verwekt.
En niet één is aan Hem gelijkwaardig.â€

(Soerat al-Ikhlaas)

Allah zegt met betrekking tot het ontkennen van deelgenoten in Zijn Heerschappij (betekenis van de interpretatie):

“Zeg: ,,Wie voorziet jullie (van onderhoud) uit de hemel en de aarde?â€
Of ,,Wie gaat over het horen en het zien
en Wie brengt het levende voort uit het dode
en Wie brengt het dode voort uit het levende
en Wie regelt het bestuur?â€
Zij zullen zeggen: ,,Allah!â€

(Soerat Yoenes: 31)

Allah zegt met betrekking tot het ontkennen van deelgenoten in Zijn Aanbidding (betekenis van de interpretatie):

“Zeg: ,,Waarlijk mijn Salaah (gebed) en mijn Noesoek (aanbidding/offering)
en mijn leven en mijn sterven zijn voor Allah, de Heer der Werelden.
Hij kent geen deelgenoten. En hiertoe ben ik opgedragen
en ik ben de eerste van de moslims.â€

(Soerat al-Ancaam : 162-163)

Op basis van het voorgaande kunnen wij opmaken dat tawhied uit de volgende drie categorieën bestaat:

- Tawhiedul Asmaa’ was Sifaat oftewel de Eénheid van de Namen en Eigenschappen van Allah.

- Tawhiedur Roeboebiyyah oftewel de Eénheid van Allah in Zijn Heerschappij. Hij alleen gaat over het scheppen, het voorzien van onderhoud en het regelen en het besturen van Zijn schepping.

- Tawhiedul Oeloehiyyah oftewel De Eénheid van Allah in Zijn Aanbidding. Dit betekent dat niemand aanbeden mag worden, behalve Allah, zelfs niet engelen, profeten en rechtschapen personen, laat staan anderen.

Al-yaqeen
 
28 feb 2011
280
4
De Heilige Qur'an over het Gebed.
Qur'an sura 2:238 'Waakt over uw gebeden en het tussengebed* en stelt u ootmoedig voor Allah.'
*Het Asr gebed

Qur'an sura 4:103: 'Wanneer gij het gebed hebt beëindigd, gedenkt dan Allah, staande, zittende en op uw zijde liggende. En, wanneer gij veilig zijt, houdt het gebed, voorwaar, het gebed is de gelovigen op vastgestelde uren opgelegd.'

Qur'an sura 20:14 'Voorwaar, Ik ben Allah; er is geen God behalve Ik, aanbid Mij derhalve en verricht het gebed tot Mijn gedachtenis.'

Qur'an sura 20:132 'En spoor uw volk aan tot gebed en wees daarin volhardend. Wij vragen geen levensonderhoud van u, Wij onderhouden u. En het einde is voor de godvruchtigen.'

Qur'an sura 19:59 'Maar na hen volgden andere generaties, die de salat achterwege lieten en de begeerten volgden. Weldra zullen zij hun ondergang tegemoet gaan. Behalve wie berouw toont en gelooft en goede daden verricht. Zij zijn het die het Paradijs zullen binnentreden en hun zal geen enkel onrecht aangedaan worden.'

Qur'an sura 30:30 'Wend dan jouw aangezicht (O Muhammad) naar de godsdienst als een rechtzinninge*, overeenkomstig de natuurlijke aanleg (fitra), die Allah in de mens geschapen heeft. De schepping van Allah kent geen verandering. Dat is de juiste godsdienst. Maar de meeste mensen weten het niet. (Wendt jullie) als berouwvollen tot Hem, en vreest Hem en onderhoudt het gebed en behoort niet tot de afgodendienaren.'
*iemand die het zuivere monotheïsme volgt.

Qur'an sura 74
vertelt dat de mensen van Jennah aan de mensen van Jahannam zullen vragen: 'Wat heeft u in Saqar gebracht?' (ayat 42). Saqar is een afdeling in de Hel. Zij antwoorden dat het komt doordat ze de salat niet hadden verricht en Allah niet aanbeden, de arme mensen niet te eten hadden gegeven, en onzinnige / slechte gesprekken hadden gevoerd met mensen en spraken waar we geen kennis over hadden, en dat zij niet dachten aan de Dag des Oordeels. Dit deden zij, 'totdat de dood ons overviel' (te vinden in ayat 43 t/m 47). De uileg van dit vers is te vinden in Tafsir ibn Kathir.

Qur'an sura 107:4 'En wee degenen die bidden, en de gebeden achteloos opzeggen. Degenen die er een vertoning van maken.'
Volgens ibn Kathir worden hier de hypocrieten mee bedoeld, die alleen bidden om gezien te worden, maar thuis niet; de mensen die wel bidden, maar hun aandacht niet bij hun gebed houden; en volgens ibn 'Abbas de mensen die het gebed zo lang mogelijk uitstellen of het zelfs helemaal buiten de voorgeschreven tijden bidden.
 
8 feb 2011
1.012
8
De gevolgen van Laa ilaaha illAllah


Als het woord ‘Laa ilaaha illAllah’ (niets of niemand heeft het recht aanbeden te worden, behalve Allah) gezegd wordt met oprechtheid vanuit het hart en er vervolgens naar dit woord geleefd wordt, dan kan het niet anders dan dat dit innerlijk en uiterlijk bewonderenswaardige gevolgen zal hebben op het individu en de samenleving.

Het verenigen van de moslims

Een van de belangrijkste gevolgen van het naleven van ‘Laa ilaaha illAllah’ zal zijn dat de moslims verenigd en versterkt zullen worden in het verslaan van hun tegenstanders, dit zolang zij dezelfde ware godsdienst volgen en praktiseren en zolang zij zich houden aan de dezelfde cAqiedah (geloofsleer). Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“En houdt jullie allen stevig vast aan het touw (de godsdienst) van Allah en weest niet verdeeld.†(Soerat Aali cImraan: 103)

“Hij is het Die jou versterkte met Zijn hulp en met de gelovigen. En Hij bracht hun harten tot elkaar. En al had jij alles besteed wat er op de aarde is, dan zou jij hun harten niet tot elkaar kunnen brengen, maar Allah heeft hen tot elkaar gebracht. Waarlijk, Hij is Almachtig, Alwijs.†(Soerat al-Anfaal: 62-63)

Het verschillen in zaken van geloofsleer leidt tot splitsing, verdeeldheid en vijandigheid. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Waarlijk, degenen die hun godsdienst opsplitsen en verdeeld raakten in groepen, jij (O Mohammed) bent in niets verantwoordelijk voor hen.†(Soerat al-Ancaam: 159)

“Toen raakten zij onderling verdeeld in verschillende groepen over hun zaak (van hun godsdienst). Elke groep was blij met wat zij hadden.†(Soerat al-Moe’minoen: 53)

De mensen zullen werkelijk niet verenigd worden, behalve als ze het correcte geloof en de correcte geloofsleer van de Tawhied (eenheid van Allah), welke beiden een uitvloeisel zijn van ‘Laa ilaaha illAllah’, volgen. We hoeven slechts te wijzen op de toestand van de Arabieren voor en na de Islam om dit duidelijk te maken.

Het heersen van veiligheid en vrede in een verenigde samenleving

In een samenleving waar men gelooft en leeft volgens ‘Laa ilaaha illAllah’ heerst veiligheid en vrede, aangezien de individuen in zo een samenleving ervoor zullen zorgen dat zij slechts datgene doen wat Allah heeft toegestaan en datgene zullen laten wat Allah heeft verboden. Kortom, zij zullen in overeenstemming met de juiste cAqiedah handelen. Dit zal de mensen weerhouden van vijandigheid, onderdrukking, onrechtvaardigheid en zal hen ertoe brengen samen te werken, elkaar lief te hebben omwille van Allah en elkaar te behandelen als broeders:

“Waarlijk, de gelovigen zijn elkaars broeders.†(Soerat al-Hoedjoeraat: 10)

Voordat de Arabieren geloofden in ‘Laa ilaaha illAllah’, leefden zij in een sfeer van vijandigheid, onzekerheid, moorden en vermoord worden. Toen zij zich daarentegen tot de Islam bekeerden veranderde dit allemaal. Diezelfde mensen leefden na hun bekering met elkaar in vrede en in een atmosfeer van liefde, en broederschap overheerste. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Mohammed is de Boodschapper van Allah en degenen die met hem zijn, zijn streng tegenover de ongelovigen, en barmhartig onderling.†(Soerat al-Fath: 29)

“En gedenkt de gunst die Allah jullie heeft geschonken toen jullie vijanden waren en Hij jullie harten tot elkaar bracht en jullie door zijn gunst broeders werden.†(Soerat Aali cImraan: 103)

Het bereiken van geluk

Eén van de gevolgen van het naleven van ‘Laa ilaaha illAllah’ is het verkrijgen van de Khilaafah (successie van de macht en autoriteit) op deze aarde en het verkrijgen van puurheid van het geloof. Het zorgt voor standvastigheid tegen de aanvallen van valse geloven en vreemde gedachtengoeden. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“En Allah heeft degenen onder jullie die geloven en goede werken verrichten beloofd, dat Hij hen zeker op aarde als plaatsvervangers zal aanstellen, zoals hij degenen voor hen als plaatsvervangers aanstelde, en dat Hij hun godsdienst voor hen zal vestigen, en dat Hij hun toestand zal vervangen door één van veiligheid na hun vrees. Zij aanbidden Mij en zij kennen aan Mij in niets deelgenoten toe. Maar wie daarna ongelovig zijn; zij zijn degenen die zwaar zondig zijn.†(Soerat an-Noer: 55)

Allah heeft het bereiken van deze verheven doelen verbonden aan de voorwaarde dat Hij alleen aanbeden en gehoorzaamd wordt en dat er geen deelgenoten aan Hem worden toegekend. Dit is de ware betekenis van ‘Laa ilaaha illAllah’.

Sheich Saalih ibn Fawzaan al-Fawzaan
 
28 feb 2011
280
4
De Sunan van het gebed, deel 1: de uitspraken
Het gebed kent aanbevelenswaardige zaken waar degene die het gebed verricht over dient te waken, zodat hij hiervoor beloond wordt. Deze aanbevelingswaardigheden zijn op te splitsen in twee soorten, namelijk uitspraken en handelingen.


De uitspraken
1. DE OPENINGSSMEEKBEDE
Voordat men aanvangt met het reciteren van soerat Al-Faatihah kan men openen met een smeekbede. De volgende smeekbedes zijn bekend van de Profeet (Allah’s gebeden en vrede zij met hem):
اللهم باعد بيني وبين خطاياي كما باعدت بين المشرق والمغرب اللهم نقني من خطاياي كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس اللهم اغسلني من خطاياي بالثلج والماء والبرد​

“Allaahumma baacid baynie wa bayna khataayaya kamaa baacata bayna-l-mashriqi wa-l-maghrib, Allaahumma naqqinie min khataayaya kamaa yunaqqa-thawbu-l-abyadu mina-ddanas, Allaahuma-ghsilnie min khataayaaya bi-thaldji wa-l-maa’i wa-l-barad.â€
“O Allah, schep afstand tussen mij en mijn fouten net zoals U afstand heeft geschapen tussen het oosten en het westen. O Allah, reinig mij van mijn fouten net zoals het witte kleed gereinigd wordt van viezigheid. O Allah, was mij van mijn fouten door middel van sneeuw, water en hagel.†(Al-Bukhaarie en Muslim)

Men kan ook met de volgende openingssmeekbede openen:
سبحانك اللهم وبحمدك ، وتبارك اسمك ، وتعالى جدك ، ولا إله غيرك​
“Subhaanaka-llaahumma wa bihamdik, wa tabaaraka-smuk, wa tacaalaa djadduk, wa laa ilaaha ghayruk.â€
“Geprezen en alle lof zij U, o Allah. Gezegend is Uw Naam, en Verheven is Uw Majesteit, en er is geen god behalve U.â€1
 
28 feb 2011
280
4
2. Het zoeken van toevlucht bij allah tegen de shaytaan
allah (de verhevene) zegt:
فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ​

“en wanneer je de qur’aan leest, zoekt dan toevlucht bij allah tegen de vervloekte shaytaan.†(annahl, 98)

het is overgeleverd van aboe sacied al-khudrie dat de profeet (allah’s gebeden en vrede zij met hem) het gebed opende met een smeekbede en vervolgens zei:
أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم من همزه ونفخه ونفثه

“acoedhu billaahi-ssamieci-l-caliemi mina-shaytaani-rradjiemi min hamzihi wa nafgihi wa nafthih.â€
“ik zoek toevlucht bij allah de alhorende, de alwetende, tegen de vervloekte shaytaan. Tegen zijn verstikking, hoogmoed en poëzie.â€2

vervolgens zegt men in iedere gebedseenheid de basmalah3, zonder deze luid uit te spreken.
 
28 feb 2011
280
4
3. Het zeggen van “aamienâ€
na het reciteren van al-faatihah is het aanbevolen voor eenieder, zowel de imaam als degene die achter de imaam bidt als degene die alleen bidt, om ‘aamien’ te zeggen. Dit op basis van zijn woorden (allah’s gebeden en vrede zij met hem): “als de imaam zegt: ‘niet (het pad) van degenen op wie de toorn rust en niet (het pad) van de dwalenden’, zegt dan: ‘aamien’. Want degene wiens woorden in overeenstemming zijn met de woorden van de engelen, diens voorgaande zonden worden vergeven.†(al-bukhaarie)

ook heeft ouail ibn hijr verhaald dat wanneer de boodschapper van allah (allah’s gebeden en vrede zij met hem) las: “en niet (het pad) van de dwalendenâ€, (het volgende) zei: “aamienâ€, en hij zou zijn stem verheffen.
 
8 feb 2011
1.012
8
Definitie cAqiedah

Al-cAqiedah staat voor een verzameling onmiskenbare onderwerpen waar het verstand en de natuurlijke aanleg van de mens zich bij neerleggen. Onderwepen die verankerd zitten in het hart van de mens en niet open staan voor enige vorm van twijfel, zoals het geloof in het bestaan van de Schepper, Zijn alomvattende kennis, Zijn Almacht, de ontmoeting met Hem na de dood, de beloning voor de verrichte daden en de verplichting om Zijn bevelen, die hij middels Zijn Boeken en Zijn Profeten aan ons heeft geopenbaard, op te volgen. Alleen hierdoor wordt de ziel gereinigd, de lust gevoelens in bedwang gehouden, het karakter vervolmaakt en de relaties tussen de mensen onderling geordend. Al-cAqiedah is ook geloven dat de Schepper niet van ons afhankelijk is, maar dat wij juist van Hem afhankelijk zijn in al onze zaken. Hij is het Die ons het leven heeft geschonken en op Hem dienen wij te vertrouwen. Wij vestigen onze hoop op Hem alleen en Hij alleen kan ons bescherming bieden. Wij hebben lief omwille van Hem en wij verafschuwen omwille van Hem. Hij is onze Heer, buiten Hem hebben wij geen andere heer. Hem alleen aanbidden wij en wij kennen Hem geen deelgenoten toe.
 
28 feb 2011
280
4
4. Het lezen na al-faatihah
na het reciteren van soerat al-faatihah, wat een zuil van het gebed is, is het aanbevolen om een hoofdstuk of een gedeelte uit de qur’aan te reciteren. Dit gebeurt dan in de eerste gebedseenheden van al-fajr, adhuhr, al-casr, al-maghrib en al-cichaa’. Dit op basis van wat overgeleverd is van de profeet (allah’s gebeden en vrede zij met hem) dat hij in de eerste (twee) gebedseenheden van adhuhr de moeder van het boek (al-faatihah) reciteerde en twee hoofdstukken, en in de laatste twee gebedseenheden de moeder van het boek. En af en toe liet hij hen een vers horen. (al-bukhaarie en muslim)

het reciteren na al-faatihah gebeurt luid in het gebed dat hardop verricht dient te worden, zoals al-fajr, al-maghrib en al-cichaa’. En zacht in het gebed dat zacht verricht dient te worden, zoals adhuhr en al-casr. Het hardop reciteren (gedurende al-fajr, al-maghrib en al-cichaa’) geldt voor de voorganger in het gebed of voor degene die het gebed alleen verricht.4
 
28 feb 2011
280
4
5. De lofuitingen in de buiging en de knieling
het opzeggen van de lofuitingen na de eerste keer in de buiging en de knieling behoort tot de aanbevolen zaken. Ook het toevoegen van de volgende lofuiting na het zeggen van “subhaana rabbiya-l-cadhiem†(verheven is mijn heer, de geweldige) of “subhaana rabbiya-l-aclaa†(verheven is mijn heer, de allerhoogste) behoort tot de aanbevolen zaken:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَالرُّوحِ​

“subboehun quddoesun rabbu-l-malaa’ikati wa-rroeh.â€
“de verhevene, de heilige, de heer van de engelen en de geest5.†dit op basis van de overlevering in sahieh muslim waarin caa’ishah (moge allah behaagd met haar zijn) heeft overgeleverd dat de boodschapper van allah (allah’s gebeden en vrede zij met hem) dit in zijn buiging en knieling placht te zeggen.
 
28 feb 2011
280
4
6. Het opzeggen van de lofuiting na het opheffen van de buiging
na het zeggen van “rabbanaa wa laka-l-hamd†(onze heer, voor u is alle lof) – wat een verplichting is – na het opkomen vanuit de buiging is het aanbevolen om hieraan toe te voegen, zoals in sahieh muslim staat:
مِلْءَ السَّمَاوَاتِ وَمِلْءَ الأَرْضِ وَمِلْءَ مَا بَيْنَهُمَا وَمِلْءَ مَا شِئْتَ مِنْ شَيْءٍ بَعْدُ

“mil’a-ssamaawaati wa mil’a-l-ardi wa mil’a maa baynahumaa wa mil’a maa shi’ta min shay’in bacd.â€

“aan u (de lof) van het vullen van de hemel, het vullen van de aarde, het vullen van wat er tussen zit, en het vullen van wat u ook maar wenst buten dat.â€
 
28 feb 2011
280
4
7. De lofuitingen tussen de twee knielingen
het toevoegen van het volgende na de woorden “rabbi-ghfir lie, rabbi-ghfir lie†(mijn heer vergeef mij, mijn heer vergeef mij):

اللهمّ اغفر لي وارحمني واجبرني واهدني وارزقني​

“allaahumma-ghfir lie wa-rhamnie wa-djburnie wa-hdinie wa-rzuqnieâ€
“o allah, vergeef mij, begenadig mij, verrijk mij, leid mij en voorzie mij.â€
 
28 feb 2011
280
4
8. Het uitspreken van de gebeden over de profeet (allah’s gebeden en vrede zij met hem)
in de laatste tashahhud is het aanbevolen om de gebeden over de profeet (allah’s gebeden en vrede zij met hem) op te zeggen, zoals hij ons geleerd heeft:

قُولُوا : اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ فِي الْعَالَمِينَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ ، وَالسَّلامُ كَمَا قَدْ عَلِمْتُم​

zegt: “allaahumma salli calaa mohammadin wa calaa aali mohammadin kamaa sallayta calaa aali ibraahiem, wa baarik calaa mohammadin wa calaa aali mohammadin kamaa baarakta calaa aali ibraahiem fil-caalamien innaka hamiedun madjied.â€
zegt: “o allah, geef de gebeden aan mohammed en de familie van mohammed, zoals ook de gebeden met de familie van ibraahiem zijn. En zegen mohammed en de familie van mohammed, zoals u de familie van ibraahiem gezegend heeft in de werelden. U bent de geprezene, de glorieuze. En (daarna) de salaam zoals jullie die kennen.†(muslim)
 
Bovenaan