- Topicstarter
- #1
Marocia
Moderator
- 8 okt 2016
- 201
- 31
Marokko is in 2018 uitgegroeid tot de automotive marktleider in Afrika. Dankzij de verlaging van de vennootschapsbelasting voor de automerken en de vrije-zone is Marokko zeer aantrekkelijk geworden voor de automotive industrie. Marokko zal hiermee Zuid-Afrika inhalen als grootste auto-industrie land van Afrika. Marokko heeft bovendien grote plannen om de automotive productie uit te breiden.
Nieuwe investeringen zijn gepland om de auto industrie in Marokko te versterken. De huidige productie van Marokko is 376.826 voertuigen. Marokko wil binnen tien jaar minstens 1 miljoen voertuigen produceren. De Zuid-Afrikaanse krant "Business Day" meent dat Zuid-Afrika haar positie hiermee zal verliezen.
Renault, bijgestaan door Peugeot-Citroën, investeren fors in nieuwe fabrieken en vestigingen in Marokko. Andere automerken hebben ook hun interesse getoond in Marokko. Het fabriek in Tanger (Renault) heeft plannen om de jaarlijkse productiecapaciteit te verhogen tot 400.000 voertuigen.
De Marokkaanse overheid biedt extra impulsen om de investeringen in de auto-industrie te versterken. Daarnaast wordt ook geen belasting geëist voor de eerste 5 jaar en een vrijstelling van 25 jaar als de meeste productie wordt geëxporteerd. De regering zal ook btw-vrijstellingen, subsidies voor grondaankopen en kortingen van maximaal 30 procent op investeringskosten verlenen.
Sommige Marokkaanse politici willen van het land een productiebasis maken voor het hele Afrikaanse continent, voegde de krant eraan toe.
Marokko is een centrum voor Europese export geworden dankzij de geografische ligging en de lage arbeidskosten. Marokko is vastbesloten om van de automotive sector een groeimotor van zijn economie te maken en de bedrijfsvoordelen zullen meer fabrikanten aanmoedigen om in het land te investeren.
Met de ontwikkeling van de sector wil Marokko het aantal voertuigen dat in Marokko wordt vervaardigd en uit het buitenland wordt geëxporteerd van 400.000 naar 800.000 tegen 2020, waarbij MAD 100 miljard wordt gegenereerd en 160.000 banen worden gecreëerd. De afgelopen maanden heeft Marokko verschillende investeerders aangetrokken in zowel auto-onderdelen als autofabricage, waaronder Nexteer, Gestamp, Ficosa en Fiat's dochteronderneming Magneti Marelli.
Nieuwe investeringen zijn gepland om de auto industrie in Marokko te versterken. De huidige productie van Marokko is 376.826 voertuigen. Marokko wil binnen tien jaar minstens 1 miljoen voertuigen produceren. De Zuid-Afrikaanse krant "Business Day" meent dat Zuid-Afrika haar positie hiermee zal verliezen.
Renault, bijgestaan door Peugeot-Citroën, investeren fors in nieuwe fabrieken en vestigingen in Marokko. Andere automerken hebben ook hun interesse getoond in Marokko. Het fabriek in Tanger (Renault) heeft plannen om de jaarlijkse productiecapaciteit te verhogen tot 400.000 voertuigen.
De Marokkaanse overheid biedt extra impulsen om de investeringen in de auto-industrie te versterken. Daarnaast wordt ook geen belasting geëist voor de eerste 5 jaar en een vrijstelling van 25 jaar als de meeste productie wordt geëxporteerd. De regering zal ook btw-vrijstellingen, subsidies voor grondaankopen en kortingen van maximaal 30 procent op investeringskosten verlenen.
Sommige Marokkaanse politici willen van het land een productiebasis maken voor het hele Afrikaanse continent, voegde de krant eraan toe.
Marokko is een centrum voor Europese export geworden dankzij de geografische ligging en de lage arbeidskosten. Marokko is vastbesloten om van de automotive sector een groeimotor van zijn economie te maken en de bedrijfsvoordelen zullen meer fabrikanten aanmoedigen om in het land te investeren.
Met de ontwikkeling van de sector wil Marokko het aantal voertuigen dat in Marokko wordt vervaardigd en uit het buitenland wordt geëxporteerd van 400.000 naar 800.000 tegen 2020, waarbij MAD 100 miljard wordt gegenereerd en 160.000 banen worden gecreëerd. De afgelopen maanden heeft Marokko verschillende investeerders aangetrokken in zowel auto-onderdelen als autofabricage, waaronder Nexteer, Gestamp, Ficosa en Fiat's dochteronderneming Magneti Marelli.