Alle tradities voor Berberse Huwelijk! Doe Mee!!

31 okt 2011
100
2
als de bruid het vaderhuis gaat verlaten mag men niet omkijken dit brengt ongeluk...en een kan met water op de plek waar de bruid heeft gezeten wanneer zij het vaderhuis verlaat...waarom weet ik niet. wie kent dit ook.....
 
23 okt 2011
3.236
175
als de bruid het vaderhuis gaat verlaten mag men niet omkijken dit brengt ongeluk...en een kan met water op de plek waar de bruid heeft gezeten wanneer zij het vaderhuis verlaat...waarom weet ik niet. wie kent dit ook.....

dat is gewoon bijgeloof.

vroeger geloofde men zo erg in , dat er voor elke handeling moet oppassen voor jnoun ,boze oog etc..
 
5 feb 2011
8.897
38
als de bruid het vaderhuis gaat verlaten mag men niet omkijken dit brengt ongeluk...en een kan met water op de plek waar de bruid heeft gezeten wanneer zij het vaderhuis verlaat...waarom weet ik niet. wie kent dit ook.....

Nog niet van gehoord.. lijkt mij gwn bijgeloof...
 
31 okt 2011
9.005
53
suiker,deel van een schaap en zoon bij het handvragen.
traditionele henna, dikke vlechten,asarham, huilende bruidje, izran, adjoun, bokshandschoenen (hhahaha) en de voetjes niet vergeten, djwaroe heel de dag door, vlaggen die uit de ramen hangen, en djwaroe als je ze ophangt en zout op de roosjes spugen ( de roosjes die je op stok plakt van de vlaggen). Een bolletje henna voor de ongehuwde dames.

ook rhani voor de bruidegom (zijn pink) en natuurlijk arazik door zijn broers en ooms.

bruiloft:
bruidegom komt zijn bruidje halen met heel zijn familie, kusje op haar voorhoofd en de moeder van de bruid, melk, dadels en een doua voor het huis van je ouders.

Zo gaat mijn bruiloft er inshaállah uit zien.
 
30 okt 2011
68
1
Araziek is een soort van du3a, een zegen voor het huwelijk. Waarbij de mannen van de bruid en bruidegom op de henna avond net voordat de bruidegom henna krijgt, in 2 kringen gaan staan en gaan zingen. En nee, geen sinterklaasliedjes.
de twee groepen mannen die zingen om de beurt hetzelfde couplet en lopen stukje bij beetje een rondje om de ruimte, telkens
wanneer een groep mannen een couplet heeft afgemaakt. De bruidegom die staat met zijn bruidegom's jongen in het midden
van de twee groepen en die loopt ook mee. Er worden 7 ( als k het goed heb) rondjes gemaakt. Daarna krijg de bruidegom
de henna van 2 meisjes ( het liefst ongetrouwde meisjes, zoals een nichtje en het jongste zusje) .
Got it?

Om wat toe tevoegen. Er worden geen 7 rondjes gemaakt. Maar 7 keer onder een deur. En de moray de en bruidsjongen moeten hun capuchon van ejejeb op hebben. Wij maken ook izran om de bruidsjongen te plagen. Van laat het echte werk(trouwen) aan echte mannen over enzo. En voor de rest hebben Aitwayagher en aittouzin geen zelfde arazik. Wij doen het wat rustiger en blijven hangen in de zinnen.
En ik lees ook dat mensen bijhun zus hebben gedaan. Hoe dan? Kan alleen bij moray. Tasrit hebben ze izran van henne tamimoent enzo.
Wat er ook bij hoort is eieren uit delen voor de vruchtbaarheid van het stel. Voor kids enzo.
 
30 okt 2011
68
1
Nee, da muntje is ni rood haha. Het is een zilveren mntje, van ijzer ofzo denk ik ik weetni? Die hangt aan en rood draadje en wordt voor de bruiloft al om de pink van de bruid en bruidegom gedaan en wordt gedurende de bruiloft omgehouden. Volgens mij bedoeld tegen boze oog ofzo, traditie. Mijn oma heeft er 1 voor mij bewaard van haar eigen bruiloft nog!

Ja is het voor het boze oog. Zilver is zowiezo iets wat voor het boze oog werd en word gebruikt. Kijk maar naar die mooi amazigh amuletten met blauwe kralen. Boze geesten kunnen dan geen bezit van je lichaam en geest nemen.
 
31 okt 2011
100
2
Wat ik mij nog herinner (toen ik een jaar of 13 was) in Marokko ( dorpje) dat het bruidspaar wanneer men het huis van haar man wilt binnen treden, dat er een oud vrouwtje gewikkeld in een witte laken bij de voordeur lag. Het bruidspaar moest hier over heen stappen.

Ik vond dat zo eng vroeger omdat te zien en snap nu nog steeds niet waarom dat men toen deed. Nu zie ik het niet meer terug.
Zal wel weer een bijgeloof zijn.
 
Bovenaan