Ewa waar zijn jullie

7 sep 2011
6
1
Maar ik vind het wel ziellig mootje dat je alleen met nederlanders werkt. echt sirieus humoorloos zijn hun nigh ahahhaah
 
8 aug 2011
552
10
Maar ik vind het wel ziellig mootje dat je alleen met nederlanders werkt. echt sirieus humoorloos zijn hun nigh ahahhaah
wadji ghir humeurloos lijkt alsof ik met lijken werk wejoooo.
enige wat ze doen is koffie zuipen en koekjes vreten de hele dag door.
 
5 feb 2011
8.897
38
Jaa nu jullie het over boeken hebben, eigenlijk lees ik ook graag, niet echt heel vaak maar gewoon voor als ik niks te doen heb ofzo en dan kies ik meestal voor waargebeurde verhalen, drama's, alleen ik hou niet zo veel van romantische verhalen bedoel niet TE ,..
 
8 aug 2011
552
10
Jaa nu jullie het over boeken hebben, eigenlijk lees ik ook graag, niet echt heel vaak maar gewoon voor als ik niks te doen heb ofzo en dan kies ik meestal voor waargebeurde verhalen, drama's, alleen ik hou niet zo veel van romantische verhalen bedoel niet TE ,..
lezen is goed stimuleert je hersens.
 
8 aug 2011
552
10
De nieuwe roman van Naima El Bezaz is uit!
de flaptekst van De Verstotene

De Marokkaanse Mina groeide op in een wereld vol taboes, waar uiterlijke schijn belangrijker was dan de liefde van een moeder voor haar kind. Mina hunkerde naar warmte en erkenning, en kreeg het bijna allemaal: een man, een goede baan en een huis in een prestigieuze buurt. Maar na hun vakantie in New York wordt ze verlaten door haar vriend, moet ze verhuizen naar een kleine woning, en stort ze op haar werk in. Ze voelt zich verstoten, uit zowel de westerse samenleving als uit de allochtone gemeenschap waarin ze is opgegroeid. Om de leegte en de voortdurende eenzaamheid van haar nieuwe bestaan achter zich te laten, gooit ze zicht op de lichamelijke liefde en verliest zich het grootste verbod: haar passie voor een joodse man.
Dit is Naima's derde en meest controversiële roman. De sekspassages gaan verder dan in Minnares van de duivel, de maatschappijkritiek is onomwonden fel. De islam, het jodendom, antisemitisme en alles wat anders is dan wat de maatschappij wil of zelfs accepteert, is er ongecensureerd en hartstochtelijk in verwerkt. Naima zelf: 'Taboes zijn er om doorbroken te worden.'

Ik ben erg nieuwsgierig naar dit boek!!

Uitgeverij Contact: 'De verstotene is Turks Fruit voor Marokkaans Nederland.'
 
8 aug 2011
552
10
Minnares van de duivel Naima El Bezaz
Een verhalenbundel van een jonge schrijfster die met haar debuut De weg naar het Noorden (1995), over een jonge emigrant, al veel succes had.
Minnares van de duivel is een sprookjesachtig boek met verhalen die stevig in de Marokkaanse verhalen vertel traditie staan. Ze spelen zich af in Marokko en zwarte magie en het bovennatuurlijke spelen een grote rol. Ook komen er thema's aan de orde zoals de onderdrukking van vrouwen, de regels van de Koran waaraan iedere islamiet zich dient te houden, respect voor ouderen en eer en liefde.
Lalla Rebha, een oudere vrouw met magische krachten, een seherra, is de centrale figuur. Met hulp van djinns of geesten oefent zij haar krachten uit die niet mis zijn en vaak een destructief karakter hebben. Volgens de schrijfster zijn deze krachten nog steeds aanwezig in het Marokko van nu.
Ik vind deze verhalenbundel meeslepend. Bezaz kan goed vertellen en een mystieke sfeer neerzetten. Het verbaasde me wel dat er in de verhalen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld het 'moderne' Schnitzelparadijs) een behoorlijke portie sex voorkomt. Dat had ik niet verwacht, maar sex is natuurlijk wel een veel voorkomende menselijke drijfveer. Die expliciete beschrijving van sex was goed voor een kleine rel: toen Bezaz een lezing ging houden voor een vrouwenorganisatie vreesde men voor negatieve reacties en werd de lezing afgezegd.....een beetje hypocriet misschien??


Naima El Bezaz werd in 1974 geboren in Meknès, Marokko. Toen ze vier was, kwam ze naar Nederland. Ze studeerde rechten in Leiden. Ze debuteerde in 1995 met De weg naar het noorden en kreeg daarvoor de IBBY-prijs. Sindsdien heeft ze een groot aantal verhalen in diverse kranten, tijdschriften en bloemlezingen geschreven.

Deze lijkt mij persoonlijk wel een leuke boek
 
8 aug 2011
552
10
Ghali, een jonge werkloze Marokkaan, hoopt op een beter leven in Europa, Hij komt in contact met lieden die lotgenoten tegen betaling Europa binnensmokkelen. Hij verkoopt de sieraden van zijn moeder om de reis naar het noorden te kunnen bekostigen.

In Parijs gaat hij bij een jeugdvriend wonen en vindt hij werk als afwasser in een Egyptisch restaurant. Allengs wordt duidelijk dat het leven als illegaal weinig kansen biedt op een betere toekomst. Ghali raakt verstrikt in een netwerk van chantage, hasjhandel en schijnhuwelijken en moet noodgedwongen verder naar het noorden vluchten. Gehard door zijn belevenissen in Frankrijk en gedesillusioneerd door het verraad besluit hij in Nederland niemand meer in vertrouwen te nemen. Eenzaam en op zijn hoede vecht hij voor een beter bestaan.

Naima El Bezaz geeft in dit debut een onthutsend beeld van het leven van een illegaal. Zij beschrijft op ontroerende wijze hoe iemand door culturele verschillen, ongastvrijheid en ontheemding in een isolement kan raken.



Recensie(s)
NBD|Biblion recensie
De Nederlandse schrijfster (in 1974 in Marokko geboren) studeerde rechten in Leiden en debuteerde met dit boek. De hoofdpersoon Ghali komt via een drugssmokkelaar naar Parijs om werk te zoeken. Hij wordt door een collega keukenhulp verraden en vertrekt naar Nederland. Een van de eerste avonden daar wordt hij in elkaar geslagen door een groep skin-heads. Rest hem weinig anders dan weer contact te zoeken met het drugskartel. Eenvoudig, wel kenmerkend verhaal: Marokko biedt geen perspectief aan jonge mensen, maar als illegaal kunnen de omstandigheden zich nog veel erger tegen je keren. Opvallend is dat de schrijfster niet voor een autobiografisch boek heeft gekozen, zoals de meeste allochtone debutanten. Met zorg geschreven. Paperback; kleine druk.
 
Bovenaan