Gezonde ramadan recepten 2014

10 okt 2013
242
45
Wat eten bij Suhur
De Profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) moedigde het eten bij suhur aan. Anas ibn Malik (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd: “Eet bij suhur, want er zijn zegeningen in.”
Bukharie en Muslim, overgeleverd door Anas ibn Malik

Zoals duidelijk wordt gemaakt in deze hadith is het eten bij Suhur sterk aangeraden. Het is niet erg slim om op dat tijdstip een zware maaltijd te nuttigen. Hier volgen een aantal voedingsmiddelen die erg veel voedingsstoffen bevatten waar we een vol gevoel en energie van krijgen en overigens erg gezond zijn.

First de dadels natuurlijk, dadels zijn rijk aan voedingsstoffen en ijzer. Erg gezond dus!

Het was de gewoonte van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) om zijn vasten te verbreken met dadels of water, maar hij at ook dadels bij suhur. De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd: “Hoe voortreffelijk zijn dadels tijdens Suhur voor de gelovige.”
-Abu Dawud, overgeleverd door Abu Hurayrah

Dan de avocado's, avocado's zijn rijk aan vezels en bevatten onverzadigd vet. Hierdoor vermindert het hongergevoel.
Amandelen zijn ook erg gezond, amandelen zijn namelijk rijk aan vezels en onverzadigd vet.
Ook eieren zijn een must, verminderd het hongergevoel.
Olijfolie bevat oliezuur en dat zorgt voor een vol gevoel. Ook helpt het onverzadigde vet ons om warm en energiek te blijven en om vitamines beter op te nemen.
Blauwe bessen bevat anthocyaan, deze stof heeft een goede werking op hart- en bloedvaten. De kleurstof kan er onder andere voor zorgen dat de vetophoping (voornamelijk ophoping van cholesterol) in de bloedvaten wordt verminderd. Hierdoor wordt de doorbloeding van de bloedvaten beter.
Grapefruit verlaagt het insuline-niveau en dit onderdrukt het hongergevoel. Meng dit niet met sinaasappelsap, want dit verhoogt de insuline juist weer doordat het veel suiker bevat.
Turkse yoghurt is rijk aan calcium, bevat weinig suiker, gezonde vetten en bevat eiwitten. De combinatie van gezonde vetten en eiwitten geven een langere tijd een voller gevoel.

Deze voedingsmiddelen kunnen we natuurlijk makkelijk met elkaar combineren, denk hierbij aan:
Gekookt ei in combinatie met pure olijfolie, de olijfolie dus rauw om het gekookte ei en niet bakken.
Stukjes avocado, bessen of grapefruit kan je in de Turkse yoghurt doen. Voeg daar wat amandelen of walnoten bij en je hebt een gezonde energiebom.
 
  • Like
Reactions: Patron
10 okt 2013
242
45
haha laat haar dit niet lezen, want dan krijg je een maand lang voorgebakken frietjes. Maar in de ramadan moet er niet gesproken worden over pasta, want dan word ik agressief. Ik moet lekkere Marokkaanse gerechten zien

Haha naa die dwaalt hier niet rond. Ik ben ook geen liefhebben van pasta, eens in de zoveel tijd oke, maar vooral in de ramadan moet ik daar niet veel van hebben. Marokkaanse gerechten zijn voor de ramadan meestal te zwaar en bevatten meer koolhydraten dan je aankan. Maar er zitten zeker gezonde recepten bij.
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Haha naa die dwaalt hier niet rond. Ik ben ook geen liefhebben van pasta, eens in de zoveel tijd oke, maar vooral in de ramadan moet ik daar niet veel van hebben. Marokkaanse gerechten zijn voor de ramadan meestal te zwaar en bevatten meer koolhydraten dan je aankan. Maar er zitten zeker gezonde recepten bij.

Is een zware Marokkaanse gerecht per definitie ongezond? Want dat is wel waar ik van hou in de Ramadan. Vooral in de ramadan eet ik veel vlees en dan afronden met coca cola :rolleyes:
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Ik heb ook behoefte aan gezonde recepten, zolang ze maar lekker zijn!
 
14 jan 2014
287
107
Ik heb recept even van een site gestolen, want die was al kant en klaar hahah maar ik heb ze zelf ook gemaakt zoals je kan zien.. super makkelijk en lekker!!!!
 

Bijlagen

  • Screenshot_2014-06-06-10-26-42.png
    Screenshot_2014-06-06-10-26-42.png
    380,2 KB · Weergaven: 292
  • Screenshot_2014-06-06-10-03-10.png
    Screenshot_2014-06-06-10-03-10.png
    383,1 KB · Weergaven: 232
  • 20140608_145038.jpg
    20140608_145038.jpg
    977,3 KB · Weergaven: 260
  • Screenshot_2014-06-07-11-21-53.png
    Screenshot_2014-06-07-11-21-53.png
    537,5 KB · Weergaven: 733
  • Like
Reactions: deli3
10 okt 2013
242
45
Keuken van SouSOu ken ik ook!
Hhaha tharifecht ik probeer die hapjes te vermijden

Binnenkort zal ik er de tijd voor nemen in sha Allaah, hou de topic in de gaten!
 
14 jan 2014
287
107
aah okee en wat wil je tijdens ramadan maken dan.. ik kan dan echt geen maaltijd eten.. zit meestal na twee loempia´s bijvoorbeeld al vol en neem ook nooit soep.. ben benieuwd
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
die gevulde pannekoeken zien er goed uit tharifecht! wij maken die hier ook thuis, met gehakt. Maar ze zijn best machtig, na 1 pannenkoek zit je al vol
 
14 jan 2014
287
107
Is geen pannenkoek a pannenkoek hahahaha is van loempia bladen deze vallen niet zo zwaar en zijn ook veeel kleiner
 
10 okt 2013
242
45
Ik hoop dat jullie hebben gedacht aan deze topic met suhor, de recepten hebben mij in ieder geval erg geholpen. Ik had helemaal geen honger of dorst, zelfs geen hoofdpijn en ik barstte van de energie (oke, tot een uur of 8).

Vandaag komt er een recept in sha Allaah.
 
  • Like
Reactions: Karma

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Ik hoop dat jullie hebben gedacht aan deze topic met suhor, de recepten hebben mij in ieder geval erg geholpen. Ik had helemaal geen honger of dorst, zelfs geen hoofdpijn en ik barstte van de energie (oke, tot een uur of 8).

Vandaag komt er een recept in sha Allaah.

wat eet je precies met suhor? Ik ben altijd aan het twijfelen wat ik zal eten, zwaar op de maag of iets licht eten.
 
5 mrt 2012
18.240
681
Ik hoop dat jullie hebben gedacht aan deze topic met suhor, de recepten hebben mij in ieder geval erg geholpen. Ik had helemaal geen honger of dorst, zelfs geen hoofdpijn en ik barstte van de energie (oke, tot een uur of 8).

Vandaag komt er een recept in sha Allaah.

Ik ben benieuwd naar je recept!
Bij suhor eet ik niet echt eigenlijk.. Masha gisteren heb ik wel beetje fruit gegeten en vééél water gedronken en paar slokjes aquarius dink :hihi:
 
  • Like
Reactions: deli3