Hoe moet ik Ishekrath maken?

6 apr 2012
17.066
124
Takerisht no way... alleen op el3ied als ik t moet eten,, ik kan alleen de darmen schoonmaken dan doe ik dat me me zusjj en mama :) maar t maken : geen idee ??
 
1 aug 2011
4.659
53
up voor deze.. en kan er nu inhoudelijk op de vraag worden ingegaan? Het gaat namelijk om de poten.. wie kan het maken en wat is het recept?

En natuurlijk mogen jullie ook recept droppen van takrisht..
Ben wel benieuwd en denk dat Samir ook nog op antwoord wacht na al die tijd...
 
5 okt 2012
118
5
Vroeger vond ik het ook afschuwelijk om de geur van takrisht te ruiken in het huis. Ik kon me toen ook niet echt goed realiseren hoe lekker ik het gerecht in de toekomst zou vinden. Geloof me namate je ouder wordt verandert je smaak en leef je soms enorm toe naar die tradionele gerechten, wellicht nostalgie..

Afijn, elke riffijnse vrouw zou eigenlijk moeten weten hoe je takrisht hoort voor te bereiden. Immers het is een gerecht dat onmisbaar is met Eid ul Adhaa, vooral voor de generatie die ermee is opgegroeid. Vond je het toen je opgroeide niet echt boeiend en stinken, des te meer zal je net een man huwen, die er na hunkert. Het is dus niet langer meer je moeder die dat gerecht op tafel moet toveren maar jij moet nu als vrouw je best doen om die tradities in ere te houden voor je gezin.

Bereiding Takrisht.

Zorg ervoor dat je de maag moet schoonmaakt. Alle zwarte dingen moet je eraf halen en ik laat het zelf altijd goed weken in zout en azijn. Je kunt het ook laten weken in citroen en zout. Met Eid Adha krijg je vaak de longen nog met de luchtpijp in tact. Het is belangrijk dat je Niet meteen de luchtpijn van de longen weg snijd. Je hebt het immers nodig om de longen en resterende slijm e.d. weg te spoelen. Je laat dus water stromen door de luchtpijn en je zult merken dat de longen zich zullen vullen met water. Herhaal dit een aantal keer totdat je merkt dat het water er schoon uit ziet. Vervolgens laat je de longen uitdruipen van het water.
Naast de maag, longen en luchtpijp, heb je er ook vaak hart en lever bij. Dit is gewoon een kwestie van omspoelen met water. Pas wel op dat je bij de lever niet zo een zwart ader doorsnijdt want dat kan meteen je lever verpesten. Weet niet hoe ik het precies moet benoemen maar dat zwart uitziende slagader geloof ik moet je voorzichtig verwijderen.

Nadat je alles goed hebt schoongemaakt, begin je alles in kleine stukjes te snijden. Dus de maag, longen, hart, lever en luchtpijp.
Vervolgens pak je een grote pan en giet je er olijfolie in. Ieder persoon moet maar naar eigen smaak kijken hoeveel olie die in de pan stopt. Vervolgens is het een kwestie alles gesneden ingewanden tezamen in de pan te gooien en naar eigen smaak wederom zout en kruiden toe te voegen. Persoonlijk vind ik het handiger om de lever er pas later bij te doen, omdat die anders hard word.
Vervolgens is het een kwestie van gepelde uien (stuk of 3 grote uiten), gesneden koswa en magnoes, tot slot tomaat aan toe te voegen. Alles goed roeren en op laag vuur gaar laten worden.
 
6 jan 2012
3.617
79
Dat zwarte ader wat jij bedoelt is de galblaas, als het in aanraking komt met de lever zal deze idd zeer bitter smaken.

Een vraagje, bereid je de maag,longen,hart,lever en luchtpijp allemaal samen in een pan ?
 
5 okt 2012
118
5
Ik kwam inderdaad niet meer op de naam, mijn vader doet daar namelijk altijd panisch over. Ik wilde een keer de lever schoonmaken en vervolgens in stukken snijden. Ik wilde beginnen en toen riep hij dat ik eerst dus de galblaas moest verwijderen. Ik keek hem aan met grote ogen en dacht waar heb je het nou over. Het ziet er onschuldig uit maar kan dus heel je gerecht verpesten zoals mijn vader zei.. Sindsdien ben ik op mijn hoede voor de oh zo gevaarlijke galblaas..(smile).

Yep, het kan gewoon tezamen in de pan gaar worden. Dit is tenminste hoe ik het doe, kan best veel variatie zitten in de bereidingswijze maar zolang je maar alles goed schoonmaakt kan er weinig misgaan. Lever wordt in vergelijking met de andere ingewanden snel gaar dus dat zou ik er later bij doen. Je kunt ook eerst de maag een tijdje op het vuur laten en dan later, longen, lever, hart e.d. eraan toevoegen. Zelf doe ik alles meteen samen in een pan en voeg ik de lever pas als laatst toe.
 
6 apr 2012
17.066
124
Up! haha Takerish schoonmaken heb ik 1 keer gedaan( met een wasknijper op m'n neus) ... Never again :p
Ooit zal ik het wel leren maken, :hihi:
Maar de geur kan ik echt niet dulden, ik heb de neiging om te kotsen als m'n moeder dat klaarmaakt :(
 
6 jan 2012
3.617
79
Je pa heeft gelijk, probeer het een uit op een kippen/konijnen levertje en je zult zien hoe bitter het is.

Dit is de eerste keer dat ik hoor dat alle ingewanden samen gekookt worden.
Ik doe het net ietsje anders, de pens/maag (thakricht), de longen (Tharuth), de darmen( Edhen) en de luchtpijp (Thmijja) worden samen gekookt.
De lever (Thsa) en het hart (Our) worden samen gekookt, gebakken enof op de barbeque gedaan omdat deze heel snel gaar zijn.
(Dit is ook het eerste gerecht wat gegeten wordt na dat de heren de schapen binnen hebben gehaald tijdens 3id el-Adha.)
 
6 jan 2012
3.617
79
Up! haha Takerish schoonmaken heb ik 1 keer gedaan( met een wasknijper op m'n neus) ... Never again :p
Ooit zal ik het wel leren maken, :hihi:
Maar de geur kan ik echt niet dulden, ik heb de neiging om te kotsen als m'n moeder dat klaarmaakt :(

qim we3eder ikhfenem!!
Ik heb ooit ergens gelezen op een marokkaanse forum dat een meid nooit had gekeken hoe haar moeder de pens schoon maakte en na dat ze getrouwd was wist ze niet waar te beginnen dus deed ze de boel in de wasmachine :hihi:
 
6 apr 2012
17.066
124
qim we3eder ikhfenem!!
Ik heb ooit ergens gelezen op een marokkaanse forum dat een meid nooit had gekeken hoe haar moeder de pens schoon maakte en na dat ze getrouwd was wist ze niet waar te beginnen dus deed ze de boel in de wasmachine :hihi:

Hahaha :lol:
Hhahah in de wasmachine ? eyema 7enna, oke ik kan dat niet maken purqi 3emas areqeg tekricht di machina n aseban :p oedabi ta7rant ni ichenkith ayaz nes , soejeni :hihi:
Dus daarmee bedoel je zeker, ro7 ga koezina etremdedz a3der n takricht :p
Haha te gek voor woorden :lol:
 
5 okt 2012
118
5
Komt op het zelfde neer toch.

Wij hebben ook wel eens de lever en hart op barbecue gedaan, is maar net wat je lekker vindt. Maar ontbreken dan hart en lever in het takrisht als je het serveert of meng je dit dan later weer samen?
 
6 jan 2012
3.617
79
Hahaha :lol:
Hhahah in de wasmachine ? eyema 7enna, oke ik kan dat niet maken purqi 3emas areqeg tekricht di machina n aseban :p oedabi ta7rant ni ichenkith ayaz nes , soejeni :hihi:
Dus daarmee bedoel je zeker, ro7 ga koezina etremdedz a3der n takricht :p
Haha te gek voor woorden :lol:

Yep dat bedoel ik, binnen kort is het weer el3ied dus een kans om stage te lopen voor dat ik over een paar jaar weer een topic tegen kom met :Trotsé_Bérbér gooit thakricht in de vaatwasser :hihi:

Komt op het zelfde neer toch.

Wij hebben ook wel eens de lever en hart op barbecue gedaan, is maar net wat je lekker vindt. Maar ontbreken dan hart en lever in het takrisht als je het serveert of meng je dit dan later weer samen?

Nee ik serveer het niet samen, persoonelijk vindik het niet samen passen.
Lever en hart zijn donker van kleur en het sausje daar van is ook donker en wat zwaar van smaak.
De pens-thakricht daar doe ik wat rozijnen en olijven bij waardoor het sausje licht van kleur en zoet van smaak is.
 
Bovenaan