Horoscoop en islam ?

5 mrt 2012
4.451
127
Vraag:

Ik weet dat het Haraam is om horoscopen te lezen, omdat slechts Allah weet wat de toekomst brengt. Om deze reden lees ik deze dan ook niet meer. Wat is uw mening hieromtrent?

Antwoord:

Astrologie, horoscopen, bijgeloof en waarzeggerij zijn allemaal zaken die tot al-Djaahiliyyah (pre-islamitische tijd) behoren. De Islam is gekomen om deze zaken teniet te doen en aan te tonen dat deze zaken tot afgoderij behoren. Dit omdat men zich verbindt aan een ander dan Allah en gelooft dat anderen kunnen baten en schaden. Daarnaast is het een erkenning en bevestiging van de waarzeggers en kwakzalvers.

Deze waarzeggers en kwakzalvers beweren kennis te hebben van het ongeziene om de mensen uiteindelijk kaal te plukken en hun geloofsovertuiging te bevlekken. Zo overlevert Ibn cAbbaas dat de Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: “Wie een vorm van astrologie instrueert heeft een vertakking van tovenarij geïnstrueerd.”
(Aboe Dawoed)

Ook heeft de Profeet (vrede zij met hem) gezegd: “Degene die aan Tatayyoer (bijgeloof) doet of anderen laat doen, waarzeggerij beoefent of laat beoefenen en tovenarij bezigt of een ander laat bezigen, behoort niet tot ons.”
(al-Bazzaar)

Degene die kennis beweert te hebben van het ongeziene is een (soort) waarzegger. Dit omdat kennis van het ongeziene alleen Allah Eigen is, zoals Hij zegt (interpretatie van de betekenis):

“Zeg: “Niemand in de hemelen en de aarde kent het ongeziene, behalve Allah.”
(Soerat an-Naml: 65)

Mijn advies aan eenieder die zich verbonden voelt met dit soort zaken is om berouw te tonen aan Allah en vergiffenis te vragen. Hij dient zich volledig aan Hem over te geven, op Hem te vertrouwen en de religieuze middelen in acht te nemen. Hij dient weg te blijven van deze pre-islamitische zaken en hiervoor te waarschuwen. Dit alles als blijk van gehoor aan het Bevel van Allah en Zijn Boodschapper (vrede zij met hem) en om zijn geloof en overtuiging in stand te houden.

Sheikh cAbd ul-cAziz Ibn Baaz
(Madjmoec Fataawaa ash-Sheikh Ibn Baaz, boekdeel 2, blz. 123)
 
31 okt 2011
9.005
53
Ik wist dit echt niet!
Ik lees die dingen wel eens in de krant maar t is niet dat ik erin geloof.
Hoe ik die krant weg doe ben ik het al vergeten :s

Bedankt voor deze info
 
5 mrt 2012
4.451
127
Ik wist dit echt niet!
Ik lees die dingen wel eens in de krant maar t is niet dat ik erin geloof.
Hoe ik die krant weg doe ben ik het al vergeten :s

Bedankt voor deze info

insh Allah zal je het nu vermijden en dit insh Allah doorgeven aan andere die er ook niet van weten

Geen dank..
 
31 okt 2011
3.811
26
DJazaka'Allahoe Ghairan voor het plaatsen

ik geloof er ook helemaal niet in!!!hamdoulillah
Maar als ik het toevallig eens zie, dan lees ik het wel maar ik geloof er niet in, 1min later ben ik het al vergeten

Dus we mogen het zelf niet lezen?:eek:
 
5 mrt 2012
4.451
127
DJazaka'Allahoe Ghairan voor het plaatsen

ik geloof er ook helemaal niet in!!!hamdoulillah
Maar als ik het toevallig eens zie, dan lees ik het wel maar ik geloof er niet in, 1min later ben ik het al vergeten

Dus we mogen het zelf niet lezen?:eek:

Laat ik je eerst deze vraag stellen, waarom zou je het willen lezen?

Voorkomen is beter dan genezen ..
 
5 mrt 2012
4.451
127
jaah wollah, wat je zegt klopt !!,nishaan

Waarom ik het lees, goeie vraag:eek:nzeker:

Kennis over het Ongeziene ('ilm ul-ghaib) is alleen bekend bij Allah, Tabaraka wa ta'ala.. en de mens is zwak, dus als er iets opeens een keer overeenkomt, dan zal de mens er de volgende keer ook in geloven .. (niet iedereen uiteraard.. maar het kan zeker men overkomen).. En als dit gebeurt, dan heb je je zelf enorm onrecht aangedaan..

De mens is zwak .. we hebben genoeg beproevingen in ons leven. Het is beter als we dit vermijden .. We kunnen zoveel betere dingen lezen ..
 
18 dec 2011
12.851
98
Kennis over het Ongeziene ('ilm ul-ghaib) is alleen bekend bij Allah, Tabaraka wa ta'ala.. en de mens is zwak, dus als er iets opeens een keer overeenkomt, dan zal de mens er de volgende keer ook in geloven .. (niet iedereen uiteraard.. maar het kan zeker men overkomen).. En als dit gebeurt, dan heb je je zelf enorm onrecht aangedaan..

De mens is zwak .. we hebben genoeg beproevingen in ons leven. Het is beter als we dit vermijden .. We kunnen zoveel betere dingen lezen ..

Dat is de reden inderdaad en de verleidingen waar men niet vanaf kan blijven. Zoals het lezen van horoscopen inderdaad.
 
31 okt 2011
3.811
26
Kennis over het Ongeziene ('ilm ul-ghaib) is alleen bekend bij Allah, Tabaraka wa ta'ala.. en de mens is zwak, dus als er iets opeens een keer overeenkomt, dan zal de mens er de volgende keer ook in geloven .. (niet iedereen uiteraard.. maar het kan zeker men overkomen).. En als dit gebeurt, dan heb je je zelf enorm onrecht aangedaan..

De mens is zwak .. we hebben genoeg beproevingen in ons leven. Het is beter als we dit vermijden .. We kunnen zoveel betere dingen lezen ..


hamdoullillah ik lees het niet veel, 1x in de zo veel maanden,3aad toevallig. ik heb nog nooit gezegd van " sooo wat er opstaat kloptt"" dat heb ik hamdoullillah niet...

maar zoals je zegt, de mens is zwak geschapen. Het is best dat we het vermijden
MOge allah ons beschermen en ons van het slechte af houden
 
Bovenaan