Islam topic

28 feb 2011
280
4
Een zonsverduistering is een teken van Allah.
Rasoeloellahs zoon Ibraahiem stierf. Rasoeloellah was erg verdrietig. Heel Medina was in de rouw. Die dag vond er een zonsverduistering plaats. De mensen dachten , dat de zon treurde over de dood van de Profeets zoon. Dit voorval versterkte hun geloof in de Profeet. Ze gingen naar Rasoeloellah en zeiden: 'De zon rouwt vandaag over de dood van je zoon''. Rasoeloellah hield niet van deze omschrijving. Hij was gekomen om de mensen op te leiden en hen over hun bijgeloof heen te helpen. Hij zei tegen hen: 'Een zonsverduistering of een maansverduistering is een teken van Allahs macht. Het heeft niets te maken met iemands dood'.
 
28 feb 2011
280
4
Het eerste migrantenkind
De emigranten verhuisden van Mekka naar Medina, waar ze een heel ander leven aantroffen. Zelfs het klimaat verschilde van Mekka. Gedurende enige tijd werder erbij de echtparen van de emigranten geen kinderen geboren. De moenafiqoen ( schijnheiligen) en de joden verspreidden het gerucht dat de emigranten onder een magische vloek stonden en nooit kinderen zouden krijgen. Ze zeiden dat de generatie van de emigranten snel zou uitsterven. Rasoeloellah en zijn metgezellen lachten over zulke geruchten. Ze wisten heel goed dat allah almachtig is, en dat geen macht de verspreiding van de islam kon tegenhouden. Maar sommmigen moslims misten een sterk geloof en werden beinvloed door de roddels van de moenafiqoen en de joden. Weldra echter werden Zoebayr en zijn vrouw Esmaa' gezegend met de geboorte van een zoontje. Ze noemden hem 'Abdoellah en baden voor hem. Zodoende werd 'Abdoellah een metgezel van Rasoeloelah. Het was een heel blijde gebeurtenis voor de families van de emigranten en de *******s { de helpers uit Medina} . Nu konden ze de magie van de joden en de moenafiqoen bespotten. Ze konden opnieuw bewijzen dat Allah de macht heeft over alle dingen. Wie in Allah gelooft, gelooft niet in de macht van waarzeggers of tovenaars.
 
28 feb 2011
280
4
Wat Allah wil
Rasoeloellah leerde de mensen altijd, dat hij Allahs dienaar en boodschapper was en dat hij geen deel had aan de macht van Allah. Als zijn boodschapper werd hij gezonden om de mensheid te onderwijzen, en de taak te volbrengen waarmee Allah hem belast had. Maar toch waren de mensen niet altijd bereid om naar hem te luisteren. Sommigen van hen wilden zijn aanzien verheffen tot dat van een godheid. Rasoeloellah stak altijd een stokje voor zulke uitingen van verering. Op een keer zat er een metgezel bij hem. Tijdens het gesprek zei hij: '' Wat Allah wil en wat jij wilt''. Rasoeloellah vond deze opmerking niet prettig. Hij wees hem terecht: '' Je hebt me tot een deelgenoot en een gelijke van Allah gemaakt. Je zou moeten zeggen: '' Wat Allah wil'', want het is alleen Allah die wil. Wij zijn Zijn dienaren en volgen zijn bevelen.''
 
28 feb 2011
280
4
Ashaab as-soeffah
In de Masjied An-Nabi was een verhood platform, dat soeffah heette. Daarop leefden veel emigranten die naar Medina waren gekomen uit liefde voor Rasoeloellah. Deze emigranten werden Ashaab as-soeffah genoemd { mensen van het platform .} Ze hadden geen familie, voedsel, noch voldoende kleding. Ze brachten de nacht al lezend in de Qoeraan en in aanbidding tot Allah door. Overdag bestudeerden ze de islam met Rasoeloellah en andere geleerde metgezellen. Ze besteedden ook een deel van de dag aan het zoeken naar werk, dat ze konden doen tegen een dagloon. Sommigen van hen gingen naar boomgaarden om er hout op te rapen. Ze verkochten het hout aan de mensen in Medina. Rasoeloellah hield erg veel van hen. Hij wilde nooit eten voor dat de Ashaab as-soeffah ook te eten hadden gehad. Hij deelde alles wat hij had met hen. Hij onderwees hen in de liefde van Allah en Zijn religie, de islam. Het aantal mensen dat op de soeffah leefde varieerde van zeventig tot vierhonderd. Ook al was er nauwelijks voedsel of gemak, ze klaagden nooit. Hun liefde voor Rasoeloellah en de mogelijkheid de islam te leren waren genoeg om hen hun moeilijkheden te doen vergeten.
 
28 feb 2011
280
4
De liefde voor Rasoeloellah
De slag bij Oehoed vond plaats in het derde jaar na de hidjra. Drieduizend machtige en goedbewapende Mekkanen kwamen wraak nemen na hun eerdere nederlaag bij Badr. De moslims wonnen de eerste ronde. Maar wegens een tactische vergissing van een aantal boogschutters, werden ze bij verassing aangevallen vanuit de achterste doorgang van de berg Oehoed. Deze overwachte aanval tijdens een overwinningsroes, verraste de moslims en bracht hen in verwarring. Ze vluchten hals over kop. Rasoeloellah was ook gewond. Hij werd door de ongelovigen van alle kanten aangevallen. Er ging een gerucht rond, dat hij gedood was. De moslims waren zo moedeloos en verdrietig, dat velen van hen het vechten opgaven en bereid waren om te sterven zonder zich te verzetten.

Sommigen van deze verhalen laten ons zien hoezeer Rasoeloellah door zijn metgezellen geliefd was.
 
28 feb 2011
280
4
De laatste momenten van het leven van de gelovigen

De profeet (Salla llahoe ‘Alayhie Wa Sallam) heeft deze laatste momenten van het leven van de gelovigen en ongelovigen beschreven. Hij (Salla llahoe ‘Alayhie Wa Sallam) zei: "Als een gelovige op het punt staat om deze wereld te verlaten om over te gaan naar de volgende wereld, dan dalen engelen uit de hemelen neer met witte gezichten die stralen alsof hun gezichten de zon zijn, met een doodskleed uit het Paradijs en H'anoot [1] uit het Paradijs en zitten om hem heen in een menigte zover het oog reikt. Dan komt de Engel des Doods totdat hij zit bij zijn hoofd en zegt: "O goede ziel, kom naar buiten naar de vergeving en de tevredenheid van Allaah! En de ziel komt eruit en vloeit zoals een druppel water uit een waterzak stroomt en de Engel pakt het vast. Als hij het gepakt heeft, laten de engelen het geen moment in zijn hand. Zij nemen het en plaatsen het in het doodskleed [2] waarin H'anoot is. De geuren die daarvanzullen komen lijken op de lekkerste geur van musk [3] die op aarde gevonden kan worden.

Dan dragen zij hem naar boven en telkens als zij langs een groep engelen komen, vragen die: "Wie is deze goede ziel?" De engelen met de ziel antwoorden: "Die en die, de zoon van die en die," en zij gebruiken de mooiste namen waarmee de mensen hem in de wereld hebben genoemd. Zij brengen hem naar de laagste hemel en vragen of er een poort voor hem geopend kan worden. Die wordt voor hem geopend en de engelen van elke hemel, die dicht bij Allaah staan, begeleiden hem naar de volgende hemel tot hij de zevende hemel bereikt. Dan zegt Allaah de Almachtige: "Schrijf het boek van Mijn dienaar in 'iellieyien [4] en breng hem terug naar de aarde. Ik heb hen daaruit geschapen en Ik breng hen daar weer naar toe en Ik breng hen daar weer uit voort."

Zijn ziel wordt dan weer naar zijn lichaam toegebracht en twee engelen komen naar hem toe. Zij laten hem zitten en vragen hem: "Wie is jouw Rabb (Heer)?" Hij antwoordt: "Mijn Heer is Allaah." Zij vragen hem: "Wat is jouw godsdienst?" Hij antwoordt: "Mijn godsdienst is de Islaam." Zij vragen hem: "Wie is deze man die naar jullie was gestuurd?" Hij antwoordt: "De boodschapper van Allaah." Zij vragen hem: "Wat is jouw kennis?" Hij antwoordt: "Ik las het Boek van Allaah, geloofde erin en verklaarde dat het waar was."

Een oproeper uit de hemel zal dan roepen: "Mijn dienaar heeft de waarheid gesproken!! Voorzie hem daarom met de tapijten (kleden waarop men zit) uit het Paradijs, kleed hem met de kleding van het Paradijs en open een poort voor hem naar het Paradijs!" Hij ontvangt wat van de frisse lucht en aangename geur ervan en zijn graf breidt zich uit zover het oog reikt. Een man met prachtige kleding en een lekkere geur komt naar hem toe en zegt: "Verheug je in dat wat je pleziert, want dit is de dag die je beloofd is." Hij vraagt: "Wie ben je? Je hebt een uiterlijk dat veel goeds voorspelt." Hij antwoordt: "Ik ben je goede daden." Dan zegt hij: "Mijn Rabb, laat het Uur [5] spoedig komen. Mijn Rabb, laat het Uur spoedig slaan, zodat ik naar mijn familie en mijn bezittingen kan terugkeren!"
 
28 feb 2011
280
4
De laatste momenten van het leven van de ongelovigen
Als een ongelovige dienaar op het punt staat om deze wereld te verlaten om naar de volgende wereld over te gaan, komen engelen met zwarte gezichten uit de hemel naar beneden en zij hebben Al-Masooh' [1] bij zich en zitten dan om hem heen in een menigte zover het oog reikt. Dan komt de Engel des Doods en gaat bij zijn hoofd zitten en zegt: "Slechte ziel, kom naar buiten naar de vervloeking en de woede van Allaah!" De ziel verdeelt zich over het hele lichaam en wordt uit het lichaam getrokken zoals As-Saffood [2] uit natte wol wordt getrokken. Dan neemt de engel hem over. Als hij hem te pakken heeft, laten de andere engelen het geen moment in zijn handen. Zij nemen hem en wikkelen hem in Al-Masooh' waar een stank vanaf komt, zoals de ergste stank van een lichaam in de wereld.

Dan nemen zij hem naar boven en telkens als zij voorbij een groep engelen komen, vragen deze: "Wie is deze smerige ziel?" De engelen met de ziel antwoorden: "Die en die, de zoon van die en die," en zij gebruiken de ergste benamingen die de mensen hem op deze wereld hebben gegeven. Dan brengen zij hem naar de laagste hemel en vragen of de poort voor hem geopend kan worden. Deze gaat niet open.

De boodschapper van Allaah (Salla llahoe ‘Alayhie Wa Sallam) reciteerde toen: "..de poorten van de hemel zullen niet worden geopend.." [3]

Dan zegt Allaah (‘Azza wa Djal [4]): "Schrijf zijn boek in Sidjien [5]." Daarna wordt de ziel naar beneden gegooid. Daarna reciteerde de profeet (Salla llahoe ‘Alayhie Wa Sallam): "En wie iets met Allaah vereenzelvigt, het is alsof hij van een hoogte valt en de vogels hem wegrukken of de wind hem wegblaast naar een afgelegen plek." [6]

Dan keert zijn ziel naar zijn lichaam terug en twee engelen komen naar hem toe en vragen hem: "Wie is jouw Heer?" Hij antwoordt: "Ha [7], ha, ik weet het niet!" Zij vragen hem: "Wat is jouw religie?" Hij zegt: "Ha, ha, ik weet het niet." Zij vragen hem: "Wie is die man die naar jullie is toegezonden?" Hij zegt: "Ha, ha, ik weet het niet." Dan roept een Roeper uit de hemel: "Mijn dienaar heeft gelogen, spreidt dus de tapijten (kleden waarop men zit) van het Vuur voor hem uit en open de poort van het Vuur voor hem!" Daarna komt er een hete wind naar hem toe, zijn graf wordt zo nauw voor hem, dat zijn ribben samengeperst worden. Een man met een afschuwelijke uiterlijk, gekleed in vodden en een vieze lucht komt naar hem toe en zegt: "Wees tevreden met het slechte nieuws dat ik voor je heb. Dit is de dag die je beloofd werd." Hij vraagt: "Wie ben jij? Je hebt een uiterlijk dat kwaad voorspelt." Hij antwoordt: "Ik ben je slechte daden."Dan zegt hij: "O Rabb (Heer), laat het laatste Uur niet komen!"
 
28 feb 2011
280
4
Een regen van pijlen
Het gerucht dat de Profeet dood was, trof velen als een donderslag. Een metgezel stond teneergeslagen in het strijdveld, zijn zwaard lag op de grond. De slag woedde om hem heen. Een andere metgezel vroeg: '' Waarom vecht je niet?'' Hij antwoordde: '' Waarom zou ik nog vechten, nu de beste van ons dood is? '' Rasoeloellah was gewond. Sommigen metgezellen namen hem mee naar een veiliger plaat, waarbij hun eigen levens gevaar liepen. De ongelovigen schoten een regen van pijlen af. Aboe Talhah bedekte met zijn beide handen het gezicht van de Profeet. Aboe Talhahs handen werden overal doorboord met pijlen. Hij bloedde en had pijn, maar hij trok zijn handen niet weg voor het gezicht van de Profeet.
 
Bovenaan