Islam topic

6 feb 2011
13.473
66
en kind passeert voor mij tijdens mijn gebed


Vraag:

Wat is het oordeel over een kind dat voor je langsloopt als je aan het bidden bent? Als je hem probeert tegen te houden dan blijft hij volhouden of blijft hij zitten op je hoofd of op de plek waar je neerknielt.

Antwoord:

Alle lof zij Allah.

“Het is verplicht om hem tegen te houden. Er is hier namelijk in het Islamitische recht algemeen bewijs voor. Hieronder valt de volgende uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): “Als iemand van jullie bidt tegenover iets wat hem van de mensen afschermt en iemand wil ertussen komen, laat hem diegene tegenhouden. Als hij (degene die passeert) weigert, laat hem diegene bevechten. Want waarlijk, het is slechts de Shaytaan.â€
(al-Boekhaari en Moeslim)


Met ‘bevechten’ wordt in dit verband krachtig terugduwen bedoeld.â€
(Madjmoec Fataawaa Ibn Baaz, boekdeel 29, blz. 327)

Blijft het kind er echter vaak tussenkomen en is het tegenhouden van het kind storend voor je, dan zou je het moeten laten en je niet inspannen om het tegen te houden.

“Ibn Battaal en anderen verhalen dat er een consensus was dat het niet is toegestaan om de plek (waar je bidt) te verlaten of om veel inspanning te verrichten om hem (de passant) weg te duwen. Doe je dat wel, dan heeft dit een groter effect op het bidden dan dat hij passeert.â€
(Ibn Hadjar in ‘Fath ul-Baarie’)

En Allah weet beter.

islamqa.com
 
6 feb 2011
13.473
66
Is het toegestaan het gebed te verrichten met nagellak?

Vraag:

Is het toegestaan het gebed te verrichten met nagellak op?

Antwoord:

Nagellak zorgt ervoor dat de nagels bedekt worden met een laklaag. Deze laag dient verwijderd te worden alvorens de Ghoesl (grote wassing) of de Woedoe (kleine wassing) te verrichten, omdat de lak het water verhindert om de nagels te bereiken. Het is voor de correctheid van de woedoe en de ghoesl immers vereist dat het water in contact komt met de (natuurlijke) nagels. Anas bnoe Malik overlevert dat een man naar de Profeet (vrede zij met hem) kwam nadat hij de woedoe had verricht en een plek ter grootte van een nagel was vergeten (te wassen), waarna de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: “Ga terug en verricht jouw woedoe goed!†(Aboe Daawoed en Ibn Maadjah)

cAbdullah bnoe cAmr bnoe al-cAas overlevert: “Wij keerden met de Profeet (vrede zij met hem) terug van Mekka naar Medina. Toen wij onderweg bij een waterbron aankwamen, haastte een groep mensen zich om al-cAssr (het namiddaggebed) te verrichten. Zij verrichten haastig de woedoe. Toen wij bij hen aakwamen bleken hun hielen niet in aanraking te zijn gekomen met water. Daarop zei de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem): ,, O wee de hielen voor het Vuur! Voltooit de woedoe!†(Moeslim)

Als de vrouw de woedoe verricht, deze voltooit en daarna nagellak opdoet voor bijvoorbeeld een bijzondere gelegenheid, dan is hier niets op tegen, haar gebed is dan gewoon geldig. Als ze echter wederom de woedoe moet verrichten, dan dient zij de nagellak te verwijderen.

Wat betreft hennah, dit is slechts een stof die de nagels verkleurt en die geen laag op de nagels vormt die het water verhindert om de nagels te bereiken.

Sheich Fawaz Jneid
 
6 feb 2011
13.473
66
Mag je bidden in het donker?


Vraag:

Mag je bidden in het donker?
Antwoord:

Er zijn geen bewijzen te vinden die kunnen onderbouwen dat het verrichten van het gebed in het donker niet is toegestaan. Daarentegen zijn er vele overleveringen die duiden op het feit dat het verrichten van het gebed in het donker wel degelijk is toegestaan. De volgende overleveringen kunnen volstaan als bewijs. cAa’ieshah overlevert; “De gelovige vrouwen verrichtten het ochtendgebed (al-Fadjr) met de Profeet (vrede zij met hem) terwijl zij hun overkleding droegen. Zij keerden terug naar huis nadat zij klaar waren met het verrichten van het gebed, terwijl niemand hen herkende vanwege de duisternis.†(al-Boechari)

cAa’ieshah overlevert: “Op een avond vond ik de Boodschapper (vrede zij met hem) niet in het bed. Ik tastte daarop (in het duister) en raakte met mijn hand de onderkant van zijn voeten die rechtop stonden terwijl hij in de Soedjoed (in de positie van neerbuiging met het hoofd op de grond) was, en hij zij: “O Allah, Ik zoek mijn toevlucht tot Uw Welbehagen tegen Uw Woede en (ik zoek mijn toevlucht) tot Uw Vergevingsgezindheid tegen Uw Bestraffing en ik zoek mijn toevlucht tot U tegen U. Ik kan U niet prijzen zoals U Zichzelf prijst (in de Koran). (Moeslim)



Sheich Fawaz Jneid
 
6 feb 2011
13.473
66
- De Zakaah ( armenbelasting ) :



Gedurende het jaar onder de Zakaat grens komen

Vraag:

Ik bezat tien maanden lang €2.000. Ik heb toen wat meubilair gekocht en had daarna nog maar €100 over. Ondertussen heb ik mijn salaris ontvangen en nu bezit ik weer €2.000. Moet ik hier Zakaat over afdragen?

Antwoord:

Alle Lof zij Allah.

Tot de voorwaarden van Zakaat inzake geld behoort het verstrijken van een jaar over het drempelbedrag (Nisaab). Dit op basis van de overlevering die Ibn Maadjah heeft overgeleverd van cAa’ishah dat zij heeft gezegd: “Ik hoorde de Profeet (vrede zij met hem) zeggen: “Er is geen Zakaat over het geld, totdat er een jaar overheen gaat.â€

(Sahieh verklaard door Sheikh al-Albaani)

Op basis van het voorafgaande vervalt de verplichting van Zakaat wanneer het bezit gedurende het jaar onder de Nisaab komt. Hetzij door verkoop, dood van vee of andere uitgaven. De verplichting van Zakaat vervalt immers wanneer het geld gedurende het jaar minder wordt dan het drempelbedrag.

Wanneer het geld het drempelbedrag weer bereikt, gaat het nieuwe jaar in vanaf dat moment.

Imam an-Nawawi heeft gezegd: “Onze methodiek en de methodiek van Imam Maalik, Imam Ahmed en de meerderheid van de geleerden, is dat als voorwaarde voor de verplichting van Zakaat het verstrijken van een jaar geldt, en het aanwezig zijn van het drempelbedrag. Dit geldt evenzo voor goud, zilver en vee. Als het geld op een gegeven moment minder wordt dan het drempelbedrag, dan verbreekt dit het jaar. Het jaar gaat weer in zodra het drempelbedrag weer bereikt wordt.â€

(al-Madjmoec, boekdeel 5, blz. 506)

Al-Bahoetie heeft gezegd: “Als het geld gedurende het jaar onder het drempelbedrag komt, dan verbreekt het jaar. De aanwezigheid van het drempelbedrag is een verplichting waar gedurende het gehele jaar aan voldaan moet zijn.â€

(Kasshaaf ul-Qinaac, boekdeel 2, blz. 179)

Op basis van deze bewijzen zien we dat de verplichting van Zakaat voor jou vervalt, omdat jouw geld onder het drempelbedrag is gekomen. Het jaar gaat opnieuw in op het moment dat jij je salaris ontvangt en jij hierdoor weer het drempelbedrag bereikt.

Islamqa.com
 
6 feb 2011
13.473
66
Zakaat geven aan iemand die wil trouwen
Vraag:

Eén van mijn vrienden wil het huwelijksbootje instappen. Echter is hij niet in staat om dit te bekostigen. Is het voor mij toegestaan om hem te steunen door mijn Zakaat aan hem af te staan?

Antwoord:

Het is toegestaan om jouw Zakaat af te dragen aan degene die wil trouwen, als hij niet in staat is om het zelf te betalen. Hij valt namelijk ook onder de categorie mensen waarover Allah zegt:

“Voorwaar, de zakaah is slechts voor de armen, de behoeftigen en de werkenden (aan de inzameling ervan) en de Moe’allaf (zij waarvan men het goede verlangt) en voor (het vrijkopen) van de slaven, en de schuldenaren en om (uit te geven) op de Weg van Allah en voor de reiziger (zonder proviand), als een plicht tegenover Allah. En Allah is Alwetend, Alwijs.â€
(Soerat at-Tawbah: 60)

Dit omdat degenen die niet in staat zijn om het huwelijk te bekostigen, tot de armen en behoeftigen worden gerekend.

Sheikh ibn al-cOethaymien werd gevraagd: “Wanneer een persoon in staat is om eten, drinken, kleding en woonruimte te bekostigen, maar een huwelijk niet kan bekostigen, is het dan toegestaan om Zakaat aan hem af te staan?†De Sheikh antwoordde daarop met: “Ja, en zelfs de bruidschat kan hem geschonken worden. Een vraag die zich vervolgens kan voordoen, is: “Waarom is dit toegestaan?â€

Hierop kan gezegd worden: “Men is zeer behoeftig aan het huwelijk. In sommige gevallen kan zijn behoefte aan het huwelijk zelfs gelijk zijn aan zijn behoefte aan eten en drinken. De geleerden hebben daarom gezegd dat het toegestaan is het huwelijk van iemand te bekostigen die onder jouw hoede valt. Het is voor de vader dus verplicht om het huwelijk voor zijn zoon te bekostigen als hij zelf niet in staat is deze te bekostigen. Enkele vaders -die hun jonge jaren zijn vergeten- weigeren het huwelijk van hun zoon te bekostigen, wanneer deze erom vraagt met als reden dat hij dit zelf moet ophoesten. Dit is echter niet toegestaan wanneer deze vader in staat is om zijn zoon hierin tegemoet te komen. Op de Dag des Oordeels zal de zoon zijn vader hierop aanspreken.â€
(Fataawaa Arkaan ul-Islam: blz. 440-441)

Ook Sheikh ibn Baaz werd hieromtrent gevraagd en antwoordde: “Het is toegestaan om jouw Zakaat af te staan aan deze jongeman als hij het huwelijk zelf niet kan bekostigen.â€
(Fataawa Sheikh Ibn Baaz, boekdeel 14, blz. 275)

Tevens werd de volgende vraag voorgelegd aan de Permanente Commissie voor het geven van Fatwa’s: “Is het toegestaan om de Zakaat af te dragen aan een jongeman die wil trouwen om hiermee zijn kuisheid te bewaren?†Hierop antwoordden zij: “Dit is toegestaan, mits hij het niet kan opbrengen om een eenvoudig huwelijk te bekostigen.â€
(Fataawaa al-Ladjnat ud-Daa’imah, boekdeel 10, blz. 17)

Islamqa.com
 
6 feb 2011
13.473
66
Zakaat geven aan een organisatie die dit verdeelt

Vraag:

Mag ik mijn af te dragen Zakaat ook geven aan een Islamitische stichting die dit voor mij distribueert en aan de behoeftigen geeft?

Antwoord:

Alle lof zij Allah.

Als jij dit uit jezelf geeft aan een organisatie die ertoe gerechtigd is om deze taak uit te voeren, dan mag je ervan uitgaan dat jouw Zakaat goed terechtkomt. Ook mag je jouw Zakaat overhandigen aan iemand van wie jij vertrouwt dat hij dit op de Islamitisch voorgeschreven wijze weggeeft.
(Fataawaa al-Ladjnat ud-Daa’imah, boekdeel 9, blz. 457)

Sheikh Bin Baaz heeft over deze kwestie het volgende gezegd: “Als degenen die dit doen eerlijk en betrouwbaar zijn, en de Zakaat op de voorgeschreven manier distribueren, dan is het toegestaan om hun je Zakaat te geven. Dit is namelijk een manier waarop men elkaar helpt in goedheid en godsvrucht.â€
(Fataawaa ash-Sheikh cAbdoel-cAziez Bin Baaz, boekdeel 3, blz. 126)

Sheikh Mohammed Saalih al-Moenaddjid
 
6 feb 2011
13.473
66
Aan wie wordt Zakaat afgestaan?
Vraag:

Aan wie wordt Zakaat afgestaan? En kunt u ons iedere groep toelichten die gerechtigd is Zakaat te ontvangen?

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Zakaat wordt afgestaan aan acht groepen, die Allah in Zijn volgende Woorden benoemt (interpretatie van de betekenis):

“Voorwaar, de Zakaat is slechts voor de armen en de behoeftigen en de werkenden (aan de inzameling ervan) en de moe’allaf en voor (het vrijkopen) van de slaven, en de schuldenaren en om (uit te geven) op de Weg van Allah en voor de reiziger (zonder proviand), als een plicht tegenover Allah. En Allah is Alwetend, Alwijs.â€
(Soerat Tauwbah: 60)

De arme persoon (Faqier) is degene die slechts in een deel van zijn behoeften kan voorzien en de behoeftige (Miskien) is degene die niets bezit. Andere geleerden hebben juist het tegenovergestelde beweerd. Dit laatste is echter ook het meest aannemelijke.

Met de werkenden wordt hier gedoeld op degenen die door de leider van de moslims of een vertegenwoordiger van hem, belast worden met de inning van de Zakaat. Hieronder vallen ook de secretarissen en degenen die de Zakaat verdelen.

Met de moe'allaf wordt degene bedoeld, die zich in de beginfase van de Islam bevindt en een warm onthaal nodig heeft vanwege zijn nog zwakke geloofsovertuiging.

Met de woorden van Allah (interpretatie van de betekenis) 'voor (het vrijkopen) van de slaven' wordt het vrijkopen van een (moslim)slaaf bedoeld, dit slaat zowel op een mannelijke als een vrouwelijke slaaf. In het verlengde hiervan ligt ook het vrijkopen van krijgsgevangenen en het helpen van een slaaf bij het bijeenbrengen van zijn vrijkoopsom.

Met de schuldenaren worden degenen bedoeld die een schuld hebben opgelopen en niet in staat zijn deze af te lossen. Wel geldt er als voorwaarde dat de opgelopen schulden niet gebruikt zijn in het begaan van een zonde. Zakaat komt ook de vredestichter toe, die iemands (bloed)schuld op zich heeft genomen, met de bedoeling deze af te lossen.

Met de woorden van Allah (interpretatie van de betekenis) 'en op de Weg van Allah' worden de krijgsmannen en landsverdedigers bedoeld in tijden van oorlog. En met 'voor de reiziger (zonder proviand)' wordt een reiziger bedoeld die ver verwijderd is van zijn woonland en zijn bezittingen. Hem komt een deel van Zakaat toe, dat toereikend is voor hem om zijn woonplaats te bereiken, zelfs als het een rijke persoon betreft.

Voor degene die een gedetailleerde uitleg wenst, kan terugrijpen naar de Tafsier van al-Baghawi en Ibn Kathier.

En vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allah.

Permanente commissie voor het geven van Fatawaa
Fatawaa al-cOelamaa al-Balad il-Haraam blz. 841
 
6 feb 2011
13.473
66
Wanneer ben ik verplicht Zakaat te betalen?

Vraag:

Wanneer ben ik verplicht om Zakaat (armenbelasting) over mijn bezittingen te betalen?

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met de Profeet, zijn familie en zijn metgezellen.

Er zijn voorwaarden waaraan voldaan moet worden, alvorens men verplicht is Zakaat af te dragen. Deze zijn:


1De persoon moet moslim zijn;
2Hij moet een vrije persoon zijn (geen slaaf);
3Zijn bezit moet an-Nisaab (het drempelbedrag) bereikt hebben;
4Dit bezit moet boven de Nisaab gebleven zijn;
5Het verstrijken van een Islamitisch jaar, behalve als het gaat om gewassen.



Voorwaarde 1: De persoon moet moslim zijn

De ongelovigen zijn niet verplicht Zakaat af te dragen. Al zouden zij een deel van hun bezit in naam van Zakaat uitgeven, dan zal dit niet geaccepteerd worden. Zoals Allah in de Koran zegt (interpretatie van de betekenis):

"En er is niets dat de aanvaarding van hun bijdragen tegenhoudt dan het feit dat zij waarlijk niet in Allah en Zijn Boodschapper geloven, en dat zij niet tot het gebed komen, tenzij schoorvoetend, en dat zij geen bijdrage geven, behalve met weerzin."
(Soerat at-Taubah: 54)

Met onze uitspraak doelen wij er niet op dat ongelovigen in het Hiernamaals gevrijwaard zijn van de verantwoordelijkheid van Zakaat. Sterker nog, zij zullen hierover ondervraagd worden. Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):

"Behalve de mensen van de rechterzijde. In Tuinen (het Paradijs) vragen zij elkaar. Over de misdadigers. (Zij zeggen:) ,,Wij behoorden niet tot degenen die het gebed verrichtten. En wij voedden de armen niet. En wij plachten ijdele gesprekken te voeren met degenen die ijdel praatten. En wij plachten de Dag des Oordeels te loochenen. Tot het zekere (de dood) tot ons kwam."
(Soerat al-Moeddatthir: 39-47)

Deze verzen duiden erop dat de ongelovigen gestraft zullen worden voor het niet nakomen van de regels van de Islam.


Voorwaarde 2: Hij moet een vrije persoon zijn

Een slaaf heeft geen bezittingen, omdat zijn bezit als het bezit van zijn meester wordt beschouwd. Zoals de Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: "Wie een slaaf koopt die bezit heeft, het bezit (van deze slaaf) is voor de verkoper. Behalve als de koper het (krijgen van het bezit van de slaaf) als voorwaarde stelt."
(al-Boechaari)

Wie geen eigenaar is van een bezit, kan hier ook geen Zakaat over afdragen. Ook al zou de slaaf eigendommen bezitten, dan is er geen sprake van handhaving hiervan, omdat dit altijd nog door de eigenaar (namelijk zijn meester) ingenomen kan worden. Daarom rust het uitgeven van Zakaat op de eigenaar van de bezittingen.


Voorwaarde 3 en 4: Zijn bezit moet an-Nisaab (het drempelbedrag) bereikt hebben en moet boven deze Nisaab gebleven zijn

Hiermee wordt bedoeld dat men het drempelbedrag bereikt welke door de Islamitische Wetgeving is bepaald. Dit drempelbedrag verschilt per soort bezitting. Heeft men dit bedrag nog niet bereikt, dan is hij niet verplicht Zakaat uit te geven.


Voorwaarde 5: Het verstrijken van een Islamitisch jaar, behalve als het gaat om gewassen

De laatste voorwaarde is dat een Islamitisch jaar over de bezittingen verstreken moet zijn. Het verplicht stellen van de Zakaat korter dan dit tijdvak, zou de rijkeren benadelen. En het verplicht stellen van de Zakaat langer dan dit tijdvak, zou de armen weer benadelen. Het behoort dan ook tot de wijsheid achter deze Wetgeving dat het uitgeven van de Zakaat op een vastgesteld tijdstip gebeurt en hiermee niemand benadeeld wordt. Dit is een bepaling waarbij noch de rijkeren, noch de ontvangers van de Zakaat tekort wordt gedaan.

Ook wanneer iemand sterft of zijn bezit vermindert vóór het verstrijken van het tijdvak, dan vervalt voor hem de verplichting van het afdragen van de Zakaat.

Er zijn drie zaken waarbij het tijdvak van één Islamitisch jaar niet van toepassing is. Dit zijn:

Ondernemingswinst
Grazers (benaming voor grazende dieren, zoals runderen, paarden en herten)
Gewassen


Wat betreft de ondernemingswinst, het tijdvak hiervan is dat van het kapitaal. Bij grazers is het tijdvak dat van de moeders. Het tijdvak van de gewassen is de dag van de oogst. Wij zullen hieronder in het kort uitleggen wat wij hiermee bedoelen.

Ondernemingswinst

Een persoon koopt bijvoorbeeld handelswaar ter waarde van tienduizend euro. Eén maand voor het verstrijken van een jaar, neemt zijn handel toe en maakt hij hier winst op. Hij dient dan Zakaat af te dragen over zowel het kapitaal als de winst. Zelfs als over de winst nog geen jaar is verstreken. De winst is namelijk een voortvloeisel uit het kapitaal. En een voortvloeisel is volgend aan de basis. Daarom dient er over beide bestanddelen Zakaat afgedragen te worden.

Grazers

Iemand bezit bijvoorbeeld de Nisaab aan dieren. Gedurende het vastgestelde tijdvak, namelijk een jaar, vermeerdert dit aantal zich tot het tweede vastgestelde drempel van Nisaab, op deze persoon rust dan de verplichting om tevens Zakaat af te dragen over het tweede drempel van Nisaab, ook al is hierover nog geen jaar verstreken.

Ook in dit geval geldt dat de pasgeboren dieren een voortvloeisel zijn uit de basis, namelijk hun moeders en dat beide bestanddelen als geheel worden genomen om Zakaat te bepalen.


Gewassen

Voor gewassen, zoals graansoorten, groenten en fruit, dient Zakaat afgedragen te worden op het moment dat deze worden geoogst. Zoals Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

"… en geeft er het rechtmatige deel (de Zakaat) van op de dag van hun oogst."
(Soerat al-Ancaam: 141)

Deze drie voorgenoemde zaken kunnen als uitzondering worden beschouwd op de eerder door ons gedane uitspraak, namelijk: als voorwaarde voor het afdragen van Zakaat geldt het verstrijken van één jaar.

En Allah weet het best.

Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
(Fataawa al-cOelamaa' al-Balad il-Haraam, blz. 838)
 
6 feb 2011
13.473
66
Het geven van Zakaat aan een student



Vraag:



Wat is het oordeel over het geven van Zakaat (armenbelasting) aan een student?



Antwoord:



Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met de Profeet, zijn familie en zijn metgezellen.



Het is toegestaan om Zakaat af te dragen aan een student die zich heeft toegespitst op het vergaren van Islamitische kennis, ongeacht of hij nu wel of niet in staat is om zijn eigen kost te verdienen. Dit omdat het vergaren van Islamitische kennis een manier is van het zich inspannen op de weg van Allah. Allah de Verhevene heeft het zich inspannen op Zijn weg tot één van de zaken doen behoren die in aanmerking komen voor de Zakaat. Allah de Verhevene zegt (interpretatie van de betekenis):



"Voorwaar, de Zakaat is slechts voor de armen en de behoeftigen en de werkenden (aan de inzameling ervan) en de moeallaf (van de bekering tot de Islam gewenst is) en voor (het vrijkopen) van de slaven, en de schuldenaren en om (uit te geven) op de Weg van Allah en voor de reiziger (zonder proviand), als een plicht tegenover Allah. En Allah is Alwetend, Alwijs."

(soerat Taubah: 60)




Echter, als een student zich heeft toegewijd aan het vergaren van wereldse kennis, dan wordt aan hem geen Zakaat geschonken en als argumentatie wordt er tegen hem gezegd: "Omdat jij je op dit moment inzet voor het wereldse en dus in staat bent in je eigen behoefte te voorzien middels een baan, kom jij niet in aanmerking voor Zakaat."



Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien

Al-Fataawa al-Moehimmah, blz.409
 
6 feb 2011
13.473
66
De positie van Zakaat binnen het geloof
Vraag:

Kunt u ons informeren over de positie van Zakaat binnen ons geloof en in het bijzonder Zakaat al-Fitr. Mag dit in geld worden uitgegeven?
Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met de Boodschapper.

Allah, de Verhevene, heeft Zakaat over de bezittingen van Zijn dienaar verplicht gesteld en bevolen deze af te dragen. Zo heeft Hij dit doen behoren tot de vijf zuilen van de Islam. En Hij zegt (interpretatie van de betekenis):

"Zij werden niets anders bevolen dan Allah met zuivere aanbidding te aanbidden, als Hoenafaa' (zuivere monotheïsten). En (ook) het gebed te verrichten en de Zakaat af te staan en dat is de rechte godsdienst."
(al-Bayyinah: 5)


"En onderhoudt het gebed en geeft de Zakaat en gehoorzaamt de Boodschapper. Hopelijk zullen jullie begenadigd worden."
(an-Noer: 56)


De verzen hieromtrent zijn in overvloed. Ook zegt de Profeet (vrede zij met hem): "De Islam is gebouwd op vijf (zuilen): het getuigen dat niets of niemand het recht heeft aanbeden te worden, behalve Allah en dat Mohammed de Boodschapper is van Allah, het verrichten van het gebed, het betalen van de Zakaat (armenbelasting), het verrichten van de Hadj (bedevaart) naar het (Heilige) Huis (in Mekka) en het vasten in (de maand) Ramadan."
(Overgeleverd door al-Boekhaari en Moeslim)


Het is de plicht van de moslims om de Zakaat af te dragen aan degenen die daar recht op hebben. De moslim verlangt naar hetgeen zich bij Allah bevindt en vreest voor Zijn bestraffing en komt deze verplichting daarom na. In het volgende vers van soerat at-Tauwbah, licht Allah ons in over degenen die recht hebben op de Zakaat.

"Voorwaar, de Zakaat is slechts voor de armen en de behoeftigen en de werkenden (aan de inzameling ervan) en de Moe'allaf (ontvankelijk maken) van de harten en voor (het vrijkopen van) de slaven, en de schuldenaren en om (uit te geven) op de Weg van Allah en voor de reiziger (zonder proviand), als een plicht tegenover Allah, en Allah is Alwetend, Alwijs.
(at-Tauwbah: 6)

Ook geeft Allah te kennen in dezelfde soerah dat het uitgeven van Zakaat reinigend is voor de bezittingen. Zo zegt Allah:

"Neem van hun bezittingen de Zakaah, jij reinigt en zuivert hen daarmee (O Mohammed)."
(at-Taubah:103)


En in het volgende vers heeft Hij, de Verhevene diegene die de Zakaah achterhoudt, een zware bestraffing beloofd, zeggende (interpretatie van de betekenis):

"En zij die het goud en het zilver oppotten en het niet besteden op de Weg van Allah: verkondig hen over een pijnlijke bestraffing. De dag waarop dit (goud en zilver) verhit zal worden in het Vuur van de Hel, dan zal ermee over hun voorhoofden, hun zijden en hun ruggen gestreken worden. (En er zal worden gezegd:) "Dat is wat jullie voor jezelf hadden opgepot, proeft dan wat jullie plachten op te potten."
(at-Taubah:34-35)

Er is overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: "Elke bezitting waarvan geen Zakaah wordt afgedragen, is een schat waarmee de eigenaar gefolterd wordt (op de Dag des Oordeels)."

(Imam Maalik in zijn boek al-Moewatta' boekdeel 1, blz. 256)


Ook heeft hij (vrede zij met hem) gezegd: "Iedere bezitter van een kameel, een koe of ander vee en geen Zakaah hierover afdraagt, zal hiermee bestraft worden op de Dag des Oordeels."
(al-Boekhaari en Moeslim)


Ook heeft Allah de moslims verplicht ieder jaar de zakaat over hunzelf af te dragen gedurende cIed al-Fitr zoals in de sahiehayn staat. Ibnoe cOmar heeft overgeleverd: "De Profeet (vrede zij met hem) heeft ons de zakaat al-Fitr verplicht. Deze dient een saac (vier maal beide handen vol) aan dadels of gerst te zijn. Dit geldt zowel voor de man als de vrouw, een vrije persoon als een slaaf, een jongere (persoon) als een oudere (persoon) van de moslims. En hij gebood dit uit te geven vóórdat de mensen zich naar het gebed begaven."

(al-Boekhaari)


Ook is door zowel al-Boekhaari als door Moeslim overgeleverd dat Aboe Sacied zei: "Wij plachten in de tijd van de Profeet (vrede zij met hem) een Saac van voedsel, dadels, gerst of gedroogde yoghurt te geven."

Volgens de correcte uitspraken van de geleerden wordt aan deze soorten ook alles toegerekend wat men gewoon is in zijn eigen land aan voedsel te nuttigen, zoals rijst, graan, gierst en hun soortgelijken. De Zakaat al-Fitr dient ook als reiniging voor de vastenden van ijdel gepraat en geslachtsgemeenschap (wanneer dit abusievelijk tijdens de Ramadan is gebeurd). Ook dient dit als voedsel voor de armen.
Dit staat vastgelegd in de overlevering die door Ibnoe cAbbaas is verhaald van de Profeet (vrede zij met hem).
(Aboe Daawoed, Ibnoe Maadjah en al-Haakim)

Het is verplicht voor de moslims om deze Zakaat al-Fitr uit te geven vóór aanvang van het cIed gebed, omdat de Profeet (vrede zij met hem) dit heeft bevolen. Ook is het toegestaan om deze Zakaat een of twee dagen vóór al-cIed uit te geven, zoals de metgezellen van de Profeet (vrede zij met hem) plachten te doen.

In het licht van het voorgaande wordt ons duidelijk dat er niets op tegen is de Zakaat al-Fitr op de 28e, de 29e en de 30e van de maand Ramadan, de nacht vóór al-cIed en in de ochtend vóór het cIed gebed uit te geven. Een Islamitische maand telt immers 29 of 30 dagen, zoals de authentieke overleveringen ons melden.

Het is niet toegestaan om deze Zakaat in haar waarde in geld uit te geven. Dit volgens de meerderheid van de geleerden, omdat dit tegenstrijdig is met de uitspraken van de Profeet (vrede zij met hem) en zijn metgezellen. Allah zegt immers (interpretatie van de betekenis):

"Zeg: ,,Gehoorzaamt Allah en gehoorzaamt de Boodschapper!" En als jullie je afwenden: hij is slechts verantwoordelijk voor waar hij mee belast is en jullie zijn verantwoordelijk voor waar jullie mee belast zijn. En indien jullie hem gehoorzamen, volgen jullie Leiding. En de Boodschapper is slechts verantwoordelijk voor de duidelijke verkondiging."
(soerat an-Noer: 54)


Allah zegt ook (interpretatie van de betekenis):

"Laten degenen die zijn bevel ongehoorzaam zijn opletten dat een beproeving hen treft of een pijnlijke bestraffing hen treft."
(soerat an-Noer: 63)

En Allah weet het beste.

Sheich Bin Baaz

(Fataawaa al-Moehimmah, blz. 499)
 
6 feb 2011
13.473
66
Mag ik het geld van zakaat schenken aan mijn ouders?

Vraag:

Mag ik het geld van zakaat schenken aan mijn ouders?

11 april 2006

Antwoord:

Nee, het is niet toegestaan om zakaat aan de ouders te geven. Want het is verplicht voor een persoon om van zijn eigen geld zijn ouders te onderhouden als zij dit nodig hebben.

Sheich Ibnoe Baaz

Aandachtspunt: Het is niet toegestaan voor iemand om zakaat te geven aan mensen die hij verplicht is om te onderhouden.

Team al-Yaqeen
 
6 feb 2011
13.473
66
Mag ik het geld dat bedoeld is als zakaat aan mijn man schenken?

Vraag:

Mag ik het geld dat bedoeld is als zakaat aan mijn man schenken?



Antwoord:

Het is toegestaan voor de vrouw om de zakaat aan haar man te geven, indien hij arm is of geld heeft geleend van anderen en niet in staat is om het geld terug te betalen.

Sheich Ibnoe Baaz
 
6 feb 2011
13.473
66
Moet een vrouw zakaat betalen over haar juwelen?

Vraag:

Moet een vrouw zakaat betalen over haar juwelen?


Antwoord:

Zij hoeft geen zakaat hierover te betalen als deze juwelen slechts voor eigen gebruik bedoeld zijn. Gebruikt zij echter deze juwelen om handel te drijven, dan moet zij wel zakaat hierover betalen omdat de juwelen in dit geval als koopwaren worden beschouwd.

Hoeveel zij precies moet uitgeven is afhankelijk van de waarde van de juwelen. Zij moet deze opwegen tegen de waarde van goud en zilver en kijken of de grenswaarde (Nisaab) overschreden is.

Sheich Ibnoe Baaz
 
6 feb 2011
13.473
66
De voordelen van de armenbelasting



Vraag:

Wat zijn de individuele en gemeenschappelijke voordelen van de armenbelasting?

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allah.

Ten eerste:

Het vervolmaken en voltooien van het geloof van de dienaar, omdat het geven van de armenbelasting één van de zuilen van de Islam is. Wanneer men dit nakomt zal hij hiermee zijn geloof tot voltooiing brengen. Dit is ongetwijfeld het verheven doel waar de moslim naar streeft.

Ten tweede:

De armenbelasting is een blijk van oprecht geloof van de betaler. Dit omdat bezit zeer dierbaar voor de mens en het slechts wordt uitgegeven ten behoeve van iets wat even of meer dierbaar is. Vandaar dat de armenbelasting ook wel sadaqah wordt genoemd, omdat dit duidt op de oprechtheid van degene die dit uitgeeft in het streven naar het Welbehagen van Allah, de Verhevene.

Ten derde:

De armenbelasting zuivert het karakter van de uitgever en houdt hem weg van de groep der gierigen en doet hem de groep der vrijgevigen binnentreden. Want als men zichzelf went om vrijgevig te zijn op de Weg van Allah, hetzij middels het uitdragen van kennis of het uitgeven van bezittingen, dan zal dit een gewoonte voor hem worden. Sterker nog, men zal jammeren als hij op een dag niet kan uitgeven zoals hij gewend was. Zoals een jager die gewend is om te jagen, somber wordt wanneer hij op een dag te laat is om te jagen. Zo ook degene die gewend is vrijgevig te zijn, hij wordt somber wanneer er een dag aan hem voorbijgaat zonder iets van zijn bezittingen, status of welke gunst dan ook te hebben uitgegeven.

Ten vierde:

Het uitgeven van de armenbelasting verruimt het hart. Wanneer men iets uitgeeft, voornamelijk van zijn bezittingen, zal hij een verruiming in zichzelf aantreffen. Dit is gebleken uit ervaringen. Enkele voorwaarden hiervoor zijn wel dat men dit uit vrijgevigheid doet en men met een gerust hart uitgeeft. Ook heeft Ibn ul-Qayyim in zijn boek ‘Zaad ul-Macaad’ vermeld dat vrijgevigheid tot de redenen van het verruimen van het hart behoort. Wat betreft degene die slechts met zijn handen uitgeeft, terwijl zijn hart hier een afkeer van heeft, hij zal hier geen baat bij hebben.

Ten vijfde:

Het uitgeven van de armenbelasting zorgt ervoor dat men het volmaakte geloof bereikt. Dit op basis van de volgende overlevering. Aboe Hamzah Anas ibnoe Maalik, de bediende van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) overlevert dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst.†(al-Boechaari en Moeslim)

Zoals jij geld wenst te krijgen om in je behoeften te voorzien, zou jij dit ook voor je broeder moeten wensen. Hierdoor zal je jouw geloof vervolmaken.

Ten zesde:

Het uitgeven van de armenbelasting is een aanleiding om het Paradijs binnen te treden. Het Paradijs is: “Voor degene die goede woorden uitspreekt, de vredesgroet verspreidt, voedsel geeft en het gebed in de nacht verricht, terwijl de mensen slapen.â€
(Ahmad en at-Tirmidhi)


En wij allen streven naar het paradijs.

Ten zevende:

De armenbelasting maakt van de Islamitische samenleving één geheel, alsof het één familie is. De sterke vult de zwakke aan en de rijke staat de arme bij. De mens komt tot het besef dat hij broeders om zich heen heeft die hij goed moet behandelen, zoals Allah hem goed heeft behandeld. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En doe goed zoals Allah jou goed heeft gedaan.†(Soerat al-Qasas: 77)

Ten achtste:

Het uitgeven van de armenbelasting verwijdert de woede en ontevredenheid bij de armen. Omdat de arme ziet dat de rijke zich elk vervoermiddel kan permitteren, in de mooiste huizen kan wonen en al hetgeen hij begeert kan nuttigen, terwijl de arme als enig vervoermiddel zijn benen heeft en buiten op de grond slaapt. Er zal daarom ongetwijfeld iets van binnen bij hem knagen. Wanneer de rijken de armen tegemoetkomen, nemen zij de ontevredenheid en woede bij hen weg. De armen zullen dan zeggen: “Onze broeders kenden ons ook in tijden van tegenspoedâ€, hierdoor zullen ze nader tot elkaar komen en elkaar lief hebben.

Ten negende:

Het uitgeven van de armenbelasting behoedt de minderbedeelden ervan de bezittingen op onwettige manieren te verkrijgen, zoals door middel van diefstal en al haar varianten. De armen moeten voldoende armenbelasting krijgen om in hun levensbehoeften te kunnen voorzien. Op deze manier nemen zij het de rijken niet kwalijk dat zij meer bezittingen hebben dan zij en plegen zij geen misdaden jegens hen.

De rijken dienen hiervoor een deel af te staan van hun bezittingen. Zij dienen 2,5% van hun bezit aan goud en zilver uit te geven. Ook zijn er andere maatstaven voor het uitgeven van de armenbelasting voor bijvoorbeeld vee en granen. Op deze manier voelen de armen zich tegemoet gekomen in hun behoeften en doen ze de rijken daarom geen kwaad aan.

Ten tiende:

Het uitgeven van de armenbelasting is een verlossing van de hitte op de Dag des Oordeels. De Profeet (vrede zij met hem) zei: “Eenieder staat in de schaduw van zijn liefdadigheid.†(at-Tabaraani)

Ook heeft de Profeet (vrede zij met hem) gesproken over degenen die beschaduwd zullen worden door Allah op de Dag dat er geen schaduw is, behalve de Zijne. Hieronder valt ook een man die liefdadigheid uitgeeft met zijn rechterhand, zonder dat zijn linkerhand hier weet van heeft.
(al-Boechaari en Moeslim)

Ten elfde:

Door het uitgeven van de armenbelasting komt men meer te weten over de grenzen en Voorschriften van Allah, want men zal zijn armenbelasting pas uitgeven wanneer hij op de hoogte is van haar voorschriften en haar minimumhoeveelheden voor iedere soort bezitting. Ook komt de betaler te weten wie degenen zijn die recht hebben zijn armenbelasting te ontvangen. En zo zijn er nog vele andere voorbeelden te noemen.

Ten twaalfde:

Het vermeerdert de bezittingen in zowel materialistische als in niet-materialistische zin. De armenbelasting behoedt de betaler ook van elke vorm van tegenslagen en wellicht zal Allah hem vermeerderen in zijn levensonderhoud. Zo staat er in een overlevering vermeld: “Liefdadigheid doet niets van de bezittingen verminderen.†(Moeslim)

Dit is iets wat we vandaag de dag ook om ons heen zien. De bezittingen van een gierige persoon worden getroffen, waardoor hij al zijn bezittingen of een groot deel daarvan verliest. Dit kan zijn door bijvoorbeeld brand, grote schade of ziekten waarvan de genezing en behandeling een groot deel van zijn bezittingen eisen.

Ten dertiende:

De armenbelasting is een reden voor het neerdalen van het goede, zoals in een overlevering te kennen wordt gegeven: “Er is geen volk dat zich onthoudt van de armenbelasting over hun bezittingen, of zij worden onthouden van regen uit de hemel.†(Ibnoe Maadjah)

Ten veertiende:

Liefdadigheid dooft de Woede van de Heer, zoals de Profeet (vrede zij met hem) zei in de overlevering van Anas ibnoe Maalik: “Liefdadigheid dooft de Woede van de Heer en behoedt tegen een afschuwelijke dood.†(at-Tirmidhi en Ibnoe Hibbaan)

Ten vijftiende:

Het behoedt tegen een afschuwelijke dood.

Ten zestiende:

Het is een bescherming tegen een rampspoed die vanuit de hemel komt, waardoor het de aarde niet bereikt.

Ten zeventiende:

Het wist de zonden uit, zoals de Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd in een overlevering van Moecaadh (moge Allah tevreden zijn met hem): “Liefdadigheid dooft de fouten, zoals water het vuur dooft.†(Ahmad, at-Tirmidhi)

En vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allah.

Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
Fataawa al-Moehimmah, blz. 384
 
6 feb 2011
13.473
66
Is het toegestaan om zakaah te schenken om het huwelijk te bekostigen?

Vraag:

Als een persoon geld heeft om te eten, drinken en leven, maar hij heeft er behoefte aan te huwen, terwijl hij hier geen middelen voor heeft. Is het dan toegestaan voor ons om hem zakaah te schenken om het huwelijk te bekostigen.


Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Jawel, het is toegestaan om hem zakaah te schenken om daarmee te huwen en in staat te stellen de bruidschat te betalen. Als wordt gevraagd op welke basis staan wij het toe om een arme van het geld van zakaah te huwen, dan is ons antwoord: “De behoefte van de mens om te huwen, is ernstig en soms van even groot belang als eten en drinken.†Vandaar dat de geleerden hebben gezegd dat het verplicht is voor een persoon die een ander dient te onderhouden tevens verplicht is hem te huwen.

Helaas horen wij vandaag de dag dat sommige ouders, die kennelijk vergeten zijn hoe het was om jong te zijn, als hun zoon bij hen aanklopt om te trouwen, hun kind wegsturen met de mededeling: “Trouwen dien je te doen met je eigen hard verdiende geld.â€

Dit is niet toegestaan wanneer de ouders in staat zijn dit te bekostigen. Op de Dag der Opstanding zal het zelfs zo zijn dat hun kind hen hiervoor ter verantwoording zal roepen.

En Allah weet het beter.

Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien

Al-Fataawaa ul-Moehimmah, blz. 410
 
Bovenaan