Je kinderen arabisch opvoeden..

S

Samir

Guest
laten we een aantal feiten op een rijtje zetten, voordat we hier onzinnige topics gaan plaatsen.

1_ Het arabische fosha wordt door geen enkele marokkaans gezin gesproken, of het nu arabieren of berbers zijn. Dus ga niet zeggen dat de kinderen daarmee opgevoed moeten worden. Dat is een utopie. Een droombeeld. Verre van werkelijkheid

2_ Kinderen kunnen meerdere talen tegelijk leren, dus zullen ze er geen moeite mee hebben om berbers en arabisch te leren. Tot een leeftijd van 15 leren de kinderen heel snel talen, dus ouders hebben genoeg tijd om hun kinderen beide talen aan te leren.

3_ Tegenwoordig trouwen heel veel berbers met arabieren, dat is ook een reden waarom gekozen wordt voor het opvoeden in het arabisch
 
S

Samir

Guest
en nu mijn mening haha k vind persoonlijk dat gekeken moet worden naar de situatie. Trouw ik met een berberse vrouw, dan leer k mn kinderen eerst berbers. Daarna op latere leeftijd leer ik ze fosha (via koranschool, thuisstudie etc.). Darija heeft in dit geval weinig waarde ( we leven eenmaal in nederland en we krijgen weinig contact met de marokkaanse overheid). De reden dat ik voor fosha kies is dat de koran daarmee is gekomen en de beste taal is voor de moslims.

Trouw ik met een arabische dame, dan moeten we overleggen hoe we dat gaan doen, maar 1 ding staat vast: er zal opgevoed worden met berbers EN darija. Als je alleen maar berbers gaat gebruiken is dat niet eerlijk voor de moeder en haar familie. Er ontstaat een vervreemding als de kinderen niet met hun moeders familie kunnen praten.
 
6 feb 2011
1.652
24
Sowieso kijk je naar de situatie, maar om direct een taal uit te sluiten omdat je van mening bent dat ie 'nutteloos' is...Alle talen hebben een functie, tis maar net welke taal voor jouw situatie geschikt is. Als ik kon zou ik mn kinderen alle talen van de wereld willen aanleren...Maar goed.
 
5 feb 2011
8.897
38
eerst er vooral je kinderen de moedertaal aanleren. Zoals er al gezegd werd Nederlands leren ze op school dus daar hoef je je niet druk om te maken. Maar Arabisch is ook altijd erg handig. Stel als je nu naar Marokko gaat daar spreekt niet iedereen Berbers maar men spreekt er meestal meer arabisch. Dat niet alleen maar ook zoals bessie al had gezegd wie de Qur'aan wil lezen en begrijpen hoort het best Arabisch te kennen. Ik zeg niet dat het moet maar dat is het beste. Dus ff kort samengevat berbers thuis, nederlands school en arabisch ook thuis als 2e taal :) Mijn jongste broertje (6) spreekt berbers en arabisch omdat mijn vader arabisch met hem sprak en mijn moeder sprak berbers tegen hem en het nederlands heeft hij van school. 3 talen beheersen op 6-jarige leeftijd.. wou dat ik dat had kunnen zeggen toen hahaha
 
13 mei 2011
385
2
Berbers moeten ze leren ! Nederlands leren ze op school en Arabisch leren ze als ze naar de moskee gaan Insh'Allaah.
 
9 apr 2011
29
1
Jij doet net of arabisch is hebreeuws, zo overdrijven. Hoe meer talen je je kinderen leert hoe beter
Eerst moedertaal dan de rest, maar arabisch is zeker ook belangrijk, ik vind dat iedereen arabisch moet kennen
zo zullen ze de Koran ook beter verstaan, het echte arabisch bedoel ik dan.

Wat is er mis met het Hebreeuws? Over onwetendheid gesproken...
 
6 feb 2011
5.829
132
haha wat een haat hier!
Mijn mening is, we praten hier over berberse gezinnen met een berberse vader dus moeten ze eerst de berbers taal aangeleerd krijgen want dit gaat anders verloren. Er zijn nog weinigen die deftig berbers kunnen praten. Dit is puur bekeken uit de hoek van de cultuur. In u eigen taal leer je ook het best bij.
Kijk gewoon naar de Afro-amerikanen die praten alleen nog maar amerikaans, binnen een 50-jaar als we er nog zijn, zal het helemaal hetzelfde gesteld zijn met ons. Arabisch en nederlands komt niet aan de orde in berbers gezinnen zelf, leer je het bij om het te praten met de buitenwereld is het goed voor je.
Als ik naar de arabische mensen kijk, zie ik dat ze allemaal hun moedertaal goed beheersen, berbers zijn de enige die hun taal verloochenen weigeren te praten, ik denk omdat ze er zicht voor schamen. Maar jah dit is maar een mening van een onwetend individu :)
 
14 apr 2011
715
20
haha wat een haat hier!
Mijn mening is, we praten hier over berberse gezinnen met een berberse vader dus moeten ze eerst de berbers taal aangeleerd krijgen want dit gaat verloren. Er zijn nog weinigen die deftig berbers kunnen praten. Dit is puur bekeken uit de hoek van de cultuur. In u eigen taal leer je ook het best bij.
Kijk gewoon naar de Afro-amerikanen die praten alleen nog maar amerikaans, binnen een 50-jaar als we er nog zijn, zal het helemaal hetzelfde gesteld zijn met ons. Arabisch en nederlands komt niet aan de orde in berbers gezinnen zelf, leer je het bij om het te praten met de buitenwereld is het goed voor je.
Als ik naar de arabische mensen kijk, zie ik dat ze allemaal hun moedertaal goed beheersen, berbers zijn de enige die hun taal verloochenen weigeren te praten, ik denk omdat ze er zicht voor schamen. Maar jah dit is maar een mening van een onwetend individu :)

een wijze man heeft gesproken. Ik vind dat je gelijk hebt musti. en het heeft trouwens niks met haat te maken als je jouw kinderen eerst arabisch wil leren. het is een eer/trots voor eigen cultuur dat je voor het berbers wil gaan. en je kinderen zullen de familie beter begrijpen
 
Bovenaan