Traditioneel-islamitisch trouwen

9 jan 2012
2.784
20
Zou je in haar voetsporen durven te stappen, als ik in het voorbeeld heb aangegeven in mijn bericht, naar yasmina toe..

Zo niet, waarom niet? (eerlijk antwoord)

Ik persoonlijk zou het nooit durven. haha ik ken mezelf. Ik ga hem gewoon laten gaan tenzij hij mijn hand komt vragen, dan zal ik natuurlijk meteen ja zeggen, dat is dan vanzelfsprekend he.
Maar Ik vind gewoon dat een man dat hoort te doen en niet anders om.
In ons cultuur zullen ze dan meteen lachen.
 
18 dec 2011
12.851
98
Ik kan je beredenering begrijpen. Vele mannen zullen hierdoor verbaasd zijn en gelijk wantrouwig worden.
Maar er zijn er genoeg die de islam praktiseren en dit punt niet als vreemd beschouwen.

Het is iets dat al decennia, al dan niet eeuwenlang bestaat. Tot op heden, dat vrouwen een houding hebben aangenomen, dat als een man niet langs komt bij hen, zij niet zullen trouwen. Als dit niet onder het kopje 'hoogmoed en/of arrogantie' past, dan weet ik het ook niet. Dit geldt voor velen..

Wat een andere wereld tegenwoordig...

Klopt, we hebben het een soort van gewoonte gemaakt. Ik vind dat je wel gelijk hebt hoor, dit komt inderdaad over als hoogmoed Een vrouw die zich als een koningin behandeld wilt worden.
 
5 mrt 2012
4.451
127
Ik persoonlijk zou het nooit durven. haha ik ken mezelf. Ik ga hem gewoon laten gaan tenzij hij mijn hand komt vragen, dan zal ik natuurlijk meteen ja zeggen, dat is dan vanzelfsprekend he.
Maar Ik vind gewoon dat een man dat hoort te doen en niet anders om.
In ons cultuur zullen ze dan meteen lachen.

Ondanks mijn respect voor jou, maar dit zou een merkwaardige beslissing zijn. En dan omdat de 'cultuur' jou tegenhoudt?

Maar als jij zegt 'ik vind' .. kan dat dan koppelen met 'cultuur'?
 
5 mrt 2012
4.451
127
Klopt, we hebben het een soort van gewoonte gemaakt. Ik vind dat je wel gelijk hebt hoor, dit komt inderdaad over als hoogmoed Een vrouw die zich als een koningin behandeld wilt worden.

Vind de uitkomst jammer, maar ik waardeer je eerlijkheid.
 
9 jan 2012
2.784
20
Ondanks mijn respect voor jou, maar dit zou een merkwaardige beslissing zijn. En dan omdat de 'cultuur' jou tegenhoudt?

Maar als jij zegt 'ik vind' .. kan dat dan koppelen met 'cultuur'?
We leven nu eenmaal in deze cultuur, je kan er niets aan veranderen...
Allahoe3alem ikweet het niet
 
5 mrt 2012
4.451
127
We leven nu eenmaal in deze cultuur, je kan er niets aan veranderen...
Allahoe3alem ikweet het niet

(je moet maar aan geven, wanneer je het meer over wilt hebben. Ben gewoon nieuwsgierig)

Volgende voorbeeld is beetje overdreven, maar zo wordt me punt insh Allah duidelijk..

Als het cultuur shirk mee gaf, zou je er afstand van doen?
 
9 jan 2012
2.784
20
(je moet maar aan geven, wanneer je het meer over wilt hebben. Ben gewoon nieuwsgierig)

Volgende voorbeeld is beetje overdreven, maar zo wordt me punt insh Allah duidelijk..

Als het cultuur shirk mee gaf, zou je er afstand van doen?

haha inderdaad deze voorbeeld is raar.
tuurlijk zou ik afstand nemen eh.
Shirk is de zwaarste zonde en Allah vergeeft diegenen niet die Shirk plegen.
 
5 mrt 2012
4.451
127
haha inderdaad deze voorbeeld is raar.
tuurlijk zou ik afstand nemen eh.
Shirk is de zwaarste zonde en Allah vergeeft diegenen niet die Shirk plegen.

De voorbeeld loopt wel enigszins parallel met het voorgaande. Om te laten zien dat je wel degelijk kan breken met een cultuurgebonden regel, als je het maar wilt.

Dat was het idee.

Ook jij bedankt voor je eerlijkheid. Ik weet voldoende, al hamdoelilah
 
6 jan 2012
3.617
79
Ik kan je beredenering begrijpen. Vele mannen zullen hierdoor verbaasd zijn en gelijk wantrouwig worden.
Maar er zijn er genoeg die de islam praktiseren en dit punt niet als vreemd beschouwen.

Het is iets dat al decennia, al dan niet eeuwenlang bestaat. Tot op heden, dat vrouwen een houding hebben aangenomen, dat als een man niet langs komt bij hen, zij niet zullen trouwen. Als dit niet onder het kopje 'hoogmoed en/of arrogantie' past, dan weet ik het ook niet. Dit geldt voor velen..

Wat een andere wereld tegenwoordig.
..

Er moet toch een reden zijn waardoor een vrouw deze houding aan heeft genomen en de reden lijkt mij vrij duidelijk dat het ''de man'' is..
Je gaat toch geen mannen noch vrouwen vergelijken met de profeet en zijn vrouw( vrede zij met hem en zijn naasten)...
Als tegewoordig een vrouw een man laat weten dat zij hem als ene geschikt huwelijkskanidaat vind en dat zij het leven met hem wil delen dan het zou het zo kunnen dat zij het nieuws van het jaar zal zijn.
En wta ik nu zeg is zacht uitgedrukt ik hoef dan niet uit te leggen wat voor stempel/namen deze dame krijgt.

Laten we terug gaan naar ons zelf zonder anderen bij te betrekken.
Aangezien jij de Profeet (vrede zij met hem en zijn naasten) als voorbeeld genomen hebt,....

Stel jij bent de man van 25 , Ik ben een weduwe/gescheiden vrouw van 40 ....
Een verschil van 15 jaar
Van horen zeggen schijn jij de ideale man te zijn en dat ik besluit om jou als echtgenoot te vragen.

Zou jij mij dan niet voor gek verklaren!?.... Al zou ik de heiligste in mijn soort zijn!

Ik wil nu dat je diep gaat na denken en en een eerlijk antwoord gaat geven zonder het goed in te pakken.
 
5 mrt 2012
4.451
127
Salaam wa'laikom, ik zal je stuk zo duidelijk mogelijk proberen te beantwoorden.

Er moet toch een reden zijn waardoor een vrouw deze houding aan heeft genomen en de reden lijkt mij vrij duidelijk dat het ''de man'' is..

Er moet misschien niet één reden zijn, maar misschien wel talloze. Maar de vraag is, is het een goede? Ik vind dat het 'te' makkelijk gezegd is, als je het op de man af schuift met de commentaar nog erbij dat het overduidelijk aan hem ligt.

Je gaat toch geen mannen noch vrouwen vergelijken met de profeet en zijn vrouw( vrede zij met hem en zijn naasten)...

Als 2de quote van jou waar zou zijn, waarom volgen we zijn (vrede en zegeningen zij met hem) zijn sunnah? Waarom kijken we naar de biografieen van de metgezellen? Waarom vertellen we hoe de Moeders der Gelovigen waren?

Ik zeg niet dat je het 'niveau' kan halen of de uitmuntendheid, maar wij streven er bijvoorbeeld naar, om zo goed mogelijk de sunnah te volgen. Terwijl jij en ik weten dat we nooit de uitmuntendheid kunnen bereiken, die de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) bezat. Dit geldt eveneens voor de metgezellen en de vrouwen van de profeet (Moge Allah tevreden over hen zijn)

Als tegewoordig een vrouw een man laat weten dat zij hem als ene geschikt huwelijkskanidaat vind en dat zij het leven met hem wil delen dan het zou het zo kunnen dat zij het nieuws van het jaar zal zijn.
En wta ik nu zeg is zacht uitgedrukt ik hoef dan niet uit te leggen wat voor stempel/namen deze dame krijgt.

Ik heb het bovengenoemde niet ontkend en eerder uit een gezet. Ja, er is een grote groep mannen inderdaad die meteen op die verdorven gedachte komen. Hoe dit komt, dit is wel overduidelijk.

NOTE: .. ik ben alleen nieuwsgierig naar de antwoorden. Iedereen moet zelf weten wat hij/zij doet. Het is alleen interessant te weten, welke houding men aanneemt op het moment ze een vraag gesteld wordt, that's all.

Laten we terug gaan naar ons zelf zonder anderen bij te betrekken.
Aangezien jij de Profeet (vrede zij met hem en zijn naasten) als voorbeeld genomen hebt,....

Stel jij bent de man van 25 , Ik ben een weduwe/gescheiden vrouw van 40 ....
Een verschil van 15 jaar
Van horen zeggen schijn jij de ideale man te zijn en dat ik besluit om jou als echtgenoot te vragen.

Zou jij mij dan niet voor gek verklaren!?.... Al zou ik de heiligste in mijn soort zijn!

Ik wil nu dat je diep gaat na denken en en een eerlijk antwoord gaat geven zonder het goed in te pakken.

Geef mij één reden waarom niet?

Want die diezelfde weduwe kan die vrouw zijn waarbij ik mij rust kan vinden, die niet te vinden is bij andere vrouwen.. Zij kan de vrouw zijn, die mij door dik en dun helpt..

Kortom, als ik zou horen dat het een vrome vrouw is, why not?

ik wil dan eindigen door te zeggen, dat als ik hierboven iets beledigend heb vermeldt, mijn excuses daarvoor. Dit was niet mijn bedoeling. Ik heb geprobeerd mijn kijk zo duidelijk mogelijk. proberen neer te zetten.
 
6 jan 2012
3.617
79
Salaam wa'laikom, ik zal je stuk zo duidelijk mogelijk proberen te beantwoorden.

Wa3alykoum Salaam,

Er moet misschien niet één reden zijn, maar misschien wel talloze. Maar de vraag is, is het een goede? Ik vind dat het 'te' makkelijk gezegd is, als je het op de man af schuift met de commentaar nog erbij dat het overduidelijk aan hem ligt.

Redenen genoeg of het goede redenen zijn das een tweede, ik vind juist dat jij daar heel makelijk en luchtig over doet.
Waarom ik het op de man afschuif is omdat de man van vandaag daar een punt van maakt, iemand heeft ooit een regel gemaakt waar een vrouw aan moet voldoen en dat is minimaal 5 jaar jonger en strak in het pak zijn,.. imaan van de vrouw dat staat ergens beneden op de lijst.
Zelfs een weduwnaar of eeen gescheiden man neem geen genoegen met een weduwe of gescheiden vrouw, ze gaan het liefst voor een groenblaadje.
Als er nou een paar zouden opstaan en gescheiden/weduwes zouden huwen en uitleggenn waarom mischien dat ze deze taboe verbreken en dat ze dan de vrouw ook de kans geven om ook naar een geschikte echtgenoot te zoeken en ze ook te vragen.


Als 2de quote van jou waar zou zijn, waarom volgen we zijn (vrede en zegeningen zij met hem) zijn sunnah? Waarom kijken we naar de biografieen van de metgezellen? Waarom vertellen we hoe de Moeders der Gelovigen waren?

Ik zeg niet dat je het 'niveau' kan halen of de uitmuntendheid, maar wij streven er bijvoorbeeld naar, om zo goed mogelijk de sunnah te volgen. Terwijl jij en ik weten dat we nooit de uitmuntendheid kunnen bereiken, die de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) bezat. Dit geldt eveneens voor de metgezellen en de vrouwen van de profeet (Moge Allah tevreden over hen zijn)

Je hebt hier je eigen vraag zelf beantwoord, dit is de reden waarom ik jou heb gevraagd vanwaar die vergelijking.

Ik heb het bovengenoemde niet ontkend en eerder uit een gezet. Ja, er is een grote groep mannen inderdaad die meteen op die verdorven gedachte komen. Hoe dit komt, dit is wel overduidelijk.

NOTE: .. ik ben alleen nieuwsgierig naar de antwoorden. Iedereen moet zelf weten wat hij/zij doet. Het is alleen interessant te weten, welke houding men aanneemt op het moment ze een vraag gesteld wordt, that's all.

Ik begrijp het en nemen je niets kwalijk alleen moet je wat om je heen kijken al is het alleen al in je familie kring.En zo denkt/handelt bijna elk gezin.
Dat betekent nog niet dat ik het er mee eens ben integendeel.


Geef mij één reden waarom niet?

Want die diezelfde weduwe kan die vrouw zijn waarbij ik mij rust kan vinden, die niet te vinden is bij andere vrouwen.. Zij kan de vrouw zijn, die mij door dik en dun helpt..

Kortom, als ik zou horen dat het een vrome vrouw is, why not?

Ik zal je alleen 1 reden geven waar je niet omheen kunt.

Het kan zo zijn dat jij een van de weinigen bent die zo een vrouw accepteert.
Ik neem aan dat jij met de zegen van je ouders wilt trouwen toch ?
Je komt op een dag thuis en zegt tegen je moeder, lwalida ik wil ff met je praten.
Je verteld dat je iemand kent van 40 jaar/gescheide/weduwe/kids en dat zij geschikte trouwmatriaal voor jou is.
Wat denk je daar haar reactie zou zijn?.. geweligggg , mabrouk ik heb altijd een schoondochter willen hebben die ouder is dan ik aweldi!??
Dacht het niet.
En ga je dan alsnog met haar trouwen ondanks dat ze tegen is?
Denk het ook niet want dan ovetreed je ook de regels door je ouders niet te gehoorzamen.

Het is moeilijk, we willen veel en vooral iedereen tevreden houden maar wie we werklijk tevreden MOETEN houden daar in schieten we helaas te kort.


Je hoeft je excuses niet aan te bieden, ik vergeef iedereen Dunya wal akhira al hebben of willen ze mij bewust kwetsen.
 
5 mrt 2012
4.451
127
Vraag:

Is het toegestaan voor een vrouw om een man ten huwelijk te vragen als zij onder de indruk is van zijn Islamitische gedragscode in navolging van onze moeder Khadiedjah, de dochter van Khoewaylid, die de Profeet (vrede zij met hem) ten huwelijk heeft gevraagd? En doet dit niet af aan haar waardigheid?

Vraag ontvangen op 3 juni 2007

Antwoord:

Als de situatie daadwerkelijk is zoals jij schetst, dan is het haar toegestaan om zichzelf aan deze man aan te bieden. Hier is niets op tegen aangezien Khadiedjah (moge Allah tevreden met haar zijn) dit ook heeft gedaan. Tevens wordt ons in soerat al-Ahzaab te kennen gegeven dat ook een andere vrouw zich aan de Profeet (vrede zij met hem) heeft aangeboden. Voeg daaraan toe dat cOmar zijn dochter Hafsah aan Aboe Bakr en vervolgens aan cOethmaan (moge Allah weltevreden met hen allen zijn) ten huwelijk bood.

Permanente Commissie voor het geven van Fataawaa
(Fataawaa cOelamaa' il-Balad, blz. 1343)
 
Bovenaan