Verschil tussen Ibeqoyen en Ait wayagher?

10 mei 2012
14
1
ibekoyen en Ait wayagher zijn de 2 meeste oude oorspronkelijke stammen in de Rif Gebergte.

De namen Ait Wayagher en Ibekoyen waren al bekend sinds de jaar 1000 na christus, want zij waren de 2 stammen die grote succesvolle steden bouwden.

de ibekoyen of eigenlijk Ibetoyen (zoals ze destijds genoemd werden) hadden Bades gebouwd.
die later een doorn in het oog van de spaanse marine werd.

en de ait wayagher hadden Nghur en Mzema Gebouwd.
die drie steden waren stinked rijk in het jaar 900 tot 1000 omdat ze een zeer lucratieve handel hadden met de moslims van spanje plus ze waren een onafhankelijke Koninkrijk, en dus hoefden ze geen belasting te betalen aan 1 of ander keizer.

de geschiedenis van die 2 stammen gaat nog heel lang mee, zoals toen de ibekoyen tussen de 15de en 19de eeuw hun schepen gebruikten om de ottomaanse Kapers te steunen, vonden ze veel vrijwillligers en scheepsmaten bij de ait wayagher.

en later toen de ibekoyen oorlog hadden met het alaouitische sultanaat, mochten ze Ajdir (ait wayagher dorp) gebruiken voor vredes onderhandelingen.
natuurlijk wisten de ait wayagher niet dat het sultanaat uit was op moord en veraad.

en later in de rif oorlog waren de Ibekoyen de eerste stam die achter de ait wayagher stond naast de Ait touzine en Temsaman.

dus A.u.b geen onzin vertellen over verschillen.
het zijn 2 stammen die zo lang samen zijn en samen werken en nog nooit problemen hebben gehad met elkaar.
ze trouwen van elkaar zorgen voor elkaar en leven samen.

en na dat al hun steden zijn vernietigd door Jaloerse buitenstaanders(van buiten de rif),
(Bades - vernietigd door een spaanse bombardement)
(Nchur - vernietigd door de Almurabitun Dynasty)
(Mzema - vernietigd door armoede en haat van het alaiouten sultanaat, ze gebruikten larache voor hun handel, terwijl Mzama strategische gezien beter was)

en nu hebben ze samen wederom een prachtige stad weten te bouwen namelijk de prachtige Alhoceima.

Moge Allah(swt) deze broederschap versterke en vereeuwigen.
 
30 mrt 2011
3.288
38
dus A.u.b geen onzin vertellen over verschillen.
het zijn 2 stammen die zo lang samen zijn en samen werken en nog nooit problemen hebben gehad met elkaar.
ze trouwen van elkaar zorgen voor elkaar en leven samen.

een mooi informatief verhaal. met een politiek correcte einde. want in praktijk zijn er zeker wel verschillen. ik kom zelf uit ait wayagher uit hoceima en kan het je zeggen
 
10 mei 2012
14
1
een mooi informatief verhaal. met een politiek correcte einde. want in praktijk zijn er zeker wel verschillen. ik kom zelf uit ait wayagher uit hoceima en kan het je zeggen

de verschillen zijn duidelijk, maar soms wordt daar te veel nadruk op gelegd en moet je zo extreem als mogelijk op reageren voor dat het uit de hand loopt, en mensen zich beledigt voelen.
 
30 mrt 2011
3.288
38
de verschillen zijn duidelijk, maar soms wordt daar te veel nadruk op gelegd en moet je zo extreem als mogelijk op reageren voor dat het uit de hand loopt, en mensen zich beledigt voelen.

wij berbers moeten eigenlijk allemaal hand in hand met elkaar samenwerken
 
10 mei 2012
14
1
Heh.. igzennayen is een aparte stam.
Aith Ammart ook?

Bni Ammart is 100% een deel van ait wayagher die ongeveer 100 a 200 jaar geleden is afgesplitst.
Ighzenayen zijn afgeslitst hoogst waarschijnlijk vanwegen politieke doelen.
mischien ken je het verhaal van "Sekhsoe Ihma WaYehmi" & "Are3thoe N'Tarwa Inou Eth Tarwa Negh".
dit zijn oude orale verhaalen die een beetje vertellen over het moment van splittsing.



jij vraagt je zeker af van waar ik dit heb??

volg deze forum op amazigh.nl de meeste info komt van de boeken van Ibn Khaldun.
Oorsprong bepaalde Riffijnse stammen
 
23 mei 2011
1.992
17
Bni Ammart is 100% een deel van ait wayagher die ongeveer 100 a 200 jaar geleden is afgesplitst.
Ighzenayen zijn afgeslitst hoogst waarschijnlijk vanwegen politieke doelen.
mischien ken je het verhaal van "Sekhsoe Ihma WaYehmi" & "Are3thoe N'Tarwa Inou Eth Tarwa Negh".
dit zijn oude orale verhaalen die een beetje vertellen over het moment van splittsing.



jij vraagt je zeker af van waar ik dit heb??

volg deze forum op amazigh.nl de meeste info komt van de boeken van Ibn Khaldun.
Oorsprong bepaalde Riffijnse stammen

vd aith ammart had ik het wel gedacht.. of tenminste kyk er nie van op.
Vd igzennayen weer wel.. ze hebben wel wat woorden die van ons zyn dat wel, maar dat ze tot de aith wayagher behoorden wist ik niet. Ik zal het ff nalezen. Thanks iig
 
Bovenaan