Verschil tussen Ibeqoyen en Ait wayagher?

10 mei 2012
14
1
Ok , ik vroeg dit gewoon omdat m'n vriendin tabeqoyt is maar ze ziet haar eigen als een Ait Wayagher :)

dat is een persoonlijke keuze en daar is niets mis mee, de helft van de stammen van tegenwoordig zijn mix of aangesloten.:hadj:


ik ben van orgine (verre orgine ) Agzennay, maar mijn familie telt al 4 a 5 generaties lang dus bijna 100 jaar als ait wayagher.:cool:

en omdat Ighzenayen en Ait wayagher toch al eigenlijk de zelfde stam zijn.:confused: (waarom moeilijk doen).
 
6 apr 2012
17.066
124
dat is een persoonlijke keuze en daar is niets mis mee, de helft van de stammen van tegenwoordig zijn mix of aangesloten.:hadj:


ik ben van orgine (verre orgine ) Agzennay, maar mijn familie telt al 3 generaties lang dus bijna 100 jaar als ait wayagher.:cool:

en omdat Ighzenayen en Ait wayagher toch al eigenlijk de zelfde stam zijn.:confused: (waarom moeilijk doen).

haha :lol: oké ,, :p
 
25 jan 2012
129
7
ibekoyen en Ait wayagher zijn de 2 meeste oude oorspronkelijke stammen in de Rif Gebergte.

De namen Ait Wayagher en Ibekoyen waren al bekend sinds de jaar 1000 na christus, want zij waren de 2 stammen die grote succesvolle steden bouwden.

de ibekoyen of eigenlijk Ibetoyen (zoals ze destijds genoemd werden) hadden Bades gebouwd.
die later een doorn in het oog van de spaanse marine werd.

en de ait wayagher hadden Nghur en Mzema Gebouwd.
die drie steden waren stinked rijk in het jaar 900 tot 1000 omdat ze een zeer lucratieve handel hadden met de moslims van spanje plus ze waren een onafhankelijke Koninkrijk, en dus hoefden ze geen belasting te betalen aan 1 of ander keizer.

de geschiedenis van die 2 stammen gaat nog heel lang mee, zoals toen de ibekoyen tussen de 15de en 19de eeuw hun schepen gebruikten om de ottomaanse Kapers te steunen, vonden ze veel vrijwillligers en scheepsmaten bij de ait wayagher.

en later toen de ibekoyen oorlog hadden met het alaouitische sultanaat, mochten ze Ajdir (ait wayagher dorp) gebruiken voor vredes onderhandelingen.
natuurlijk wisten de ait wayagher niet dat het sultanaat uit was op moord en veraad.

en later in de rif oorlog waren de Ibekoyen de eerste stam die achter de ait wayagher stond naast de Ait touzine en Temsaman.

dus A.u.b geen onzin vertellen over verschillen.
het zijn 2 stammen die zo lang samen zijn en samen werken en nog nooit problemen hebben gehad met elkaar.
ze trouwen van elkaar zorgen voor elkaar en leven samen.

en na dat al hun steden zijn vernietigd door Jaloerse buitenstaanders(van buiten de rif),
(Bades - vernietigd door een spaanse bombardement)
(Nchur - vernietigd door de Almurabitun Dynasty)
(Mzema - vernietigd door armoede en haat van het alaiouten sultanaat, ze gebruikten larache voor hun handel, terwijl Mzama strategische gezien beter was)

en nu hebben ze samen wederom een prachtige stad weten te bouwen namelijk de prachtige Alhoceima.

Moge Allah(swt) deze broederschap versterke en vereeuwigen.

Ameen, wederom een mooi stukje tekst.
 
25 jan 2012
129
7
Ok , ik vroeg dit gewoon omdat m'n vriendin tabeqoyt is maar ze ziet haar eigen als een Ait Wayagher :)

In de stad Alhoceimy is het verschil nauwelijks te zien. Ook spreken ze tegenwoordig op eenzelfde manier (Alhoceima taal)
Zoals al eerder is aangegeven is het een bekend fenomeen dat ibeqoeyen en ait wayagher onderling trouwen
 
10 mei 2012
14
1
In de stad Alhoceimy is het verschil nauwelijks te zien. Ook spreken ze tegenwoordig op eenzelfde manier (Alhoceima taal)
Zoals al eerder is aangegeven is het een bekend fenomeen dat ibeqoeyen en ait wayagher onderling trouwen

AthJezj Arbie LHoceima Eth Iwthan Iness!!!
 
1 jan 2012
149
0
ik had t zelf ni beter kunne zegge haha j hebt glijk ik vind da er geen versgil is tusse aytwayaghars of ibeqoyen kep zelf familie dat da zijn en das een pr8ige familie x
 
1 jun 2012
20
0
Ibeqoye zeggen wel roh en weh geloof me, wonen meestal in araoui en ze praten allemaal zoals shab nador. Lijkt veel op de taal van iker3iyen
 
25 jan 2012
129
7
Ibeqoye zeggen wel roh en weh geloof me, wonen meestal in araoui en ze praten allemaal zoals shab nador. Lijkt veel op de taal van iker3iyen

Dit klopt dus totaal niet. Ibeqoeyen zeggen ejieh en ara7id en roh en weh behoort niet tot hun woordenlijst.
Ibeqoeyen die meestal in aroui wonen??? die zijn dan zeker de weg kwijt geraakt ofzo.
En praten als shab nador dus ook echt niet. Verschil van dag en nacht.
VOlgens mij weet je niet wat ibeqoeyen zijn en waar ze vandaag komen.
 
Bovenaan