Mijn Islamitische topic !

20 dec 2012
1.534
54
Verdriet hebben komt voort uit genade

Anas ibn Malik (moge Allaah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allaah (Allaah’s vrede en zegeningen zij met hem) bij zijn zoontje Ibrahim kwam terwijl hij op sterven lag en dat zijn ogen zich vulden met tranen.

AbdurRahmaan ibn Awf zei: “O Boodschapper van Allaah, zelfs u huilt!†Hij (Allaah’s vrede en zegeningen zij met hem) zei:

“O zoon van Awf, dit komt voort uit genade.â€

Hij (Allaah’s vrede en zegeningen zij met hem) huilde weer en zei:

“De ogen vergiet tranen en het hart kent verdriet, maar wij spreken slechts wat onze Heer behaagt. Voorwaar, O Ibrahim, wij zijn verdrietig vanwege het afscheid van jou.â€

Deze hadith is van de Boodschapper van Allaah (Allaah’s vrede en zegeningen zij met hem) overgeleverd door Anas ibn Malik (moge Allaah tevreden met hem zijn) en staat vermeld in Sahih Bukharie.
 
20 dec 2012
1.534
54
Wist je dan een persoon zijn ouders tot de hoogste rangen van het Paradijs kan brengen met gebeden?

Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Een man zal een hoge status krijgen in het Paradijs en de man zal vragen: ''Waar komt dit vandaan?'' En er zal gezegd worden: ''Dat komt door je zoon's gebeden voor vergeving van jou.''
[Overgeleverd door Ibn Maajah,3660 Zie ook Saheeh al-Jaami’, no. 1617 Als Saheeh]
 
20 dec 2012
1.534
54
Wist je dat je vernietiging tegemoet zal gaan als je niet naar je ouders luistert?

Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Hij is vernietigd, hij is vernietigd, hij is vernietigd.'' Waarop iemand vroeg: ''Wie is vernietigd, O boodschapper van Allah?'' En hij antwoordde: ''Een persoon van wie één of beide van zijn ouders een hoge leeftijd hebben bereikt tijdens zijn leven en die persoon niet naar het Paradijs zou gaan.''[Overgeleverd door Saheeh Muslim, 4627]
 
20 dec 2012
1.534
54
Verboden om te zweren bij iets of iemand anders dan Allah
BismiAllaahi r-Rahmaani r-Rahiem

Umar ibn Al-Khattab (moge Allah tevreden met hem zijn) was met een groep mensen en hij zwoor bij zijn vader, waarop de Boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) hen riep en zei:

“Voorwaar, Allaah heeft jullie verboden om bij jullie vaders te zweren. Wanneer iemand een eed moet afleggen, zweer alleen bij Allah of zwijg.”

Deze hadith is overgeleverd door Abdullah ibn Umar (moge Allah tevreden zijn met hen beiden) en staat vermeld in Sahih Muslim.
 
20 dec 2012
1.534
54
Kennis opdoen over onze dien is zeer waardevol
BismiAllaahi r-Rahmaani r-Rahiem

De Profeet (Allaah’s vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd:

“Voorwaar, wie een weg kiest waarin hij naar kennis zoekt, Allaah zal (hem) daarmee een weg naar het paradijs geven. En voorwaar, de engelen zullen hun vleugels laten neerdalen vanwege hun tevredenheid met degene die kennis vergaart. En voorwaar, degenen die zich in de hemelen en op de aarde bevinden en de vissen in de zee vragen voor hem om vergiffenis. En voorwaar, de waarde van een geleerde tegenover die van de aanbidder, is de waarde van de volle maan die in de nacht schijnt tegenover de rest van de planeten. En voorwaar, de geleerden zijn de erfgenamen van de profeten. De profeten hebben geen ‘dinar’ of ‘dirham’ nagelaten, maar hebben kennis nagelaten. Voorwaar, wie dat grijpt, hij heeft een overvloedig aandeel gegrepen.”

Deze hadith is overgeleverd door Abu Darda (radiyallahu anhu), staat vermeld in Abu Dawud (2606) en is sahieh verklaard door Al-Albaanie.
 
20 dec 2012
1.534
54
Verschillen tussen mensen
BismiAllaahi r-Rahmaani r-Rahiem

De Boodschapper van Allaah (Allaah’s vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd:

“Allah heeft Adam geschapen uit één greep die Hij nam uit de algehele aarde, en daarom kwamen zijn nakomelingen overeen met de verschillen soorten aarden, zo heeft de ene een rode huidskleur en de andere weer een witte en zwarte huidskleur, en zo is de ene makkelijk in zijn karakter en de andere weer moeilijk in zijn karakter.”

Deze hadith is overgeleverd door Abu Musa al-Ash’aari (moge Allaah tevreden met hem zijn) en is vermeld door Tirmidhi en Abu Dawud en sahieh verklaard door Sheikh Al-Albaanie in Sahieh Abi Dawud (3926).
 
20 dec 2012
1.534
54
De Hel zal getrokken worden door 4.900.000.000 engelen
BismiAllaahi r-Rahmaani r-Rahiem

De Boodschapper van Allaah (Allaah’s vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd:

“Op de Dag des Oordeels zal de Hel door 70.000 touwen getrokken worden, en ieder touw zal getrokken worden door 70.000 engelen.”

Deze hadith is overgeleverd door Abu Hurayra (moge Allaah tevreden met hem zijn) en staat vermeld in Sahih Muslim.

Aangezien de engelen tot de wereld van het ongeziene behoren en wij hen in principe niet kunnen zien, is onze kennis over de engelen beperkt tot de zaken waarover wij kunnen lezen in de Qor’aan en in de uitspraken van de Profeet (Allaah’s vrede en zegeningen zij met hem). Uit een hadith als deze kunnen wij opmaken dat er een groot aantal engelen bestaan.
 
20 dec 2012
1.534
54
Wist je dat je je ouders niet moet gehoorzamen als zij Allah tegenwerken?

De Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Er is geen gehoorzaamheid aan een geschapen wezen, als het ongehoorzaamheid met zich meebrengt aan de Schepper.''[Overgeleverd door Al-Bukhaari, 4340, Muslim, 1840 En Ahmad, 1098]

Koran 29:8. En Wij hebben de mens geboden zijn ouders goed te doen en indien zij trachten u er toe te brengen dat gij iets met Mij vereenzelvigt waarvan gij geen kennis hebt, gehoorzaam hen dan niet. Tot Mij is uw terugkeer, en Ik zal u vertellen wat gij deed.
 
20 dec 2012
1.534
54
Hadith 19 : Waakt over de voorschriften van Allah

2mg4k2e.jpg


Aboel cAbbaas cAbdoellah ibnoe cAbbaas overlevert: “Op een dag zat ik achterop bij de Profeet waarop hij tegen mij zei:

“O jongeman, ik zal je een aantal woorden leren. Waak over (de voorschriften van) Allah en Hij zal over jou waken. Waak over (de voorschriften van) Allah en je zult Hem voor jou treffen. Als je vraagt, vraag dan aan Allah en als je hulp zoekt, zoek deze dan bij Allah. En weet dat als de (gehele)gemeenschap zich verzamelt om jou van enig voordeel te voorzien, zij daarin niet zullen slagen, behalve als Allah dit voor jou reeds heeft voorgeschreven. En als zij zich verzamelt om jou met iets te benadelen, zij zullen daarin niet slagen, behalve als Allah dit voor jou reeds heeft voorgeschreven. De pennen zijn reeds opgeheven en de geschriften zijn reeds opgedroogd.”

(Overgeleverd door at-Tirmidhi, die zei dat het een goede en authentieke overlevering is)

In een andere overlevering dan die van at-Tirmidhi vindt men het volgende:

“Waak over (de voorschriften van) Allah en je zult Hem voor jou treffen. Zorg dat jij Allah kent in voorspoedige tijden, dan zal Hij jou kennen in tijden van tegenspoed. En weet dat datgene wat jou niet is overkomen, jou nooit had kunnen overkomen. En (weet dat)datgene wat jou is overkomen, nooit aan jou voorbij kon gaan. En weet dan waarlijk dat de overwinning met geduld samengaat en de verlichting met tegenslag en gemak met tegenspoed.”

(Overgeleverd door Imam Ahmad)


Uitleg

De Profeet ( sallahoe alayhi wa sallam) wilde de aandacht trekken van cAbdoellah ibnoe cAbbaas door te zeggen: “O jongeman, ik zal je een aantal woorden leren.”

De betekenis van de volgende uitspraak van de Profeet (sallahoe alayhi wa sallam) : “Waak over Allah en Hij zal over jou waken,” betekent dat een persoon ervoor moet zorgen dat hij de grenzen van Allah niet te buiten gaat, dat hij de verplichte zaken nakomt en de verboden zaken verlaat. Hiertegenover staat dat Allah dan zal waken over zijn geloof, familie, bezit en ziel, dit omdat Allah Zijn oprechte dienaren beloont op de beste wijze. Hieruit kunnen wij ook opmaken dat degene die niet over de voorschriften van Allah waakt het niet verdient dat Allah over hem waakt.

De volgende uitspraak van de Profeet (sallahoe alayhi wa sallam) : “Waak over (de voorschriften van) Allah en je zult Hem voor jou treffen,”duidt op het feit dat degene die zich aan het voorgaande houdt, Allah voor zich zal treffen, Die hem dan zal leiden tot al het goede, hem tot Zich zal doen naderen en hem zal leiden.

‘Als je vraagt, vraag dan aan Allah.’ Dit houdt in dat een persoon zich voor al zijn benodigdheden dient te richten tot Allah. Men dient geen ander dan Allah te vragen. Zelfs als iemand een andere persoon om hulp vraagt, dan dient hij te weten dat deze persoon slechts een middel is en dat Allah Degene is Die deze hulp werkelijk verstrekt.

‘En als je hulp zoekt, zoek deze dan bij Allah.’ Dit houdt in dat alle nodige hulp die een persoon zoekt bij Allah te vinden is, dit omdat in Zijn Handen de Heerschappij van alles ligt en Hij zal jou helpen als Hij dit wilt. Als je oprecht bent in jouw vertrouwen op Allah, dan zal Hij jou zeker helpen.

‘En weet dat als de (gehele) gemeenschap zich verzamelt om jou van enig voordeel te voorzien, zij daarin niet zullen slagen, behalve als Allah dit voor jou reeds heeft voorgeschreven,’ wil zeggen dat als de gehele gemeenschap, de eerste tot en met de laatste, bij elkaar zou komen om jou van enig voordeel te voorzien, dit alleen met de toestemming van Allah zal gebeuren. Hieruit kunnen wij concluderen dat iedere hulp die ons door iemand wordt geboden, in werkelijkheid van Allah afkomstig is.

‘En als zij zich verzamelt om jou met iets te benadelen, zij zullen daarin niet slagen, behalve als Allah dit voor jou reeds heeft voorgeschreven.’ Dit leert ons, dat al het slechte wat ons overkomt, reeds voor ons is opgeschreven door Allah. Aanvaard dan ook de Voorbeschikking van Allah ( subhana wa ta’ala), de Verhevene. Het is echter toegestaan om je te weren tegen al het slechte en tegen hen die je schade wensen toe te brengen. Allah ( subhana wa ta’ala) zegt: “Tegenover een slechte daad staat een slechte daad als beloning.” (Soerat ash-Shoeraa’: 40)

‘De pennen zijn reeds opgeheven en de Geschriften zijn reeds opgedroogd.’ Met andere woorden, datgene wat Allah, de Verhevene, heeft opgeschreven staat vast en de Woorden van Allah zijn niet te veranderen.

‘Zorg dat jij Allah kent in voorspoedige tijden, dan zal Hij jou kennen in tijden van tegenspoed.’ Hiermee wordt bedoeld dat je Allah dient te gedenken in tijden van voorspoed, gezondheid, rijkdom, opdat Hij jou zal gedenken wanneer jouw gezondheid en rijkdom jou in de steek laten. Allah zal je gedenken aan de hand van jouw eerdere verrichtingen.

‘En weet dat datgene wat jou niet is overkomen, jou nooit had kunnen overkomen. En (weet dat) datgene wat jou is overkomen, nooit aan jou voorbij kon gaan.’ Oftewel, datgene wat Allah voor jou heeft voorgeschreven zal jou ook ongetwijfeld treffen. En datgene wat Allah niet voor jou heeft voorgeschreven, zal jou ook nooit overkomen. Dit omdat alles in de Handen van Allah ligt. Hieruit kunnen wij opmaken dat eenieder volledig op Allah dient te vertrouwen.

‘En weet dan waarlijk dat de overwinning met geduld samengaat.’ Deze uitspraak moedigt de gelovigen aan geduldig te zijn, want geduld komt samen met de overwinning. Men dient dan ook geduldig te zijn wil hij de overwinning behalen.


Wat leert deze overlevering ons?


• De goede omgang van de Profeet met zijn metgezellen.

•Het trekken van de aandacht alvorens iets belangrijks te zeggen. Dit op basis van de uitspraak van de Profeet: “O jongeman, ik zal je een aantal woorden leren.”

•Wie de rechten van Allah ( subhana wa ta’ala) verwaarloost, zal door Allah verwaarloosd worden. Allah zegt: “En weest niet als degenen die Allah vergaten, waarop (Allah) hen zichzelf deed vergeten. Zij zijn de verdorvenen.” (Soerat al-Hashr: 19)

•Als de mens hulp nodig heeft, dan dient hij hulp te vragen aan Allah. Er is echter niets op tegen om een ander dan Allah datgene te vragen wat binnen diens vermogen ligt. De Profeet ( sallahoe alayhi wa sallam) zei: “...En dat jij een man helpt zijn rijdier te bestijgen of om zijn bagage er bovenop te plaatsen is een liefdadigheid.” (al-Boekhaari)

•Een persoon moet zijn hoop vestigen op Allah en niet op één van Zijn schepselen. Zij zijn niet in staat ons van enig voordeel of nadeel te voorzien.

•Alles is reeds voorbeschikt en staat vast. De Profeet zei: dat Allah alles betreffende de schepping heeft voorbeschikt vijftigduizend jaar voordat Hij de Hemelen en de aarde schiep. (Moeslim)

•De blijde tijding voor hen die door moeilijke tijden gaan, dat voorspoed in aantocht is. Allah zegt: “En waarlijk met de tegenspoed komt de voorspoed, waarlijk met de tegenspoed komt de voorspoed.”(Soerat ash-Sharh: 5-6)
Wanneer je dus door moeilijke tijden gaat, keer je dan tot Allah, de Verhevene, en wacht dan op voorspoedige tijden, zoals Hij heeft beloofd.
 
20 dec 2012
1.534
54
Abu Hurayra radialahu anhu zei:

'Wanneer hij (sallallahu 'alayhi wasallam) tegenover iemand was, dan wendde hij zijn aangezicht volledig aan die persoon. En wanneer hij zijn aangezicht afwendde, draaide hij deze helemaal weg.

Ik heb nog nooit iemand zoals hem gezien en ik zal nooit iemand zoals hem zien.'

(al-Adab al-Mufrad 255)
 
20 dec 2012
1.534
54
Wist je dat het Paradijs onder de voeten van je moeder ligt?

De Profeet heeft gezegd: ''Het Paradijs ligt onder de voeten van je moeder.'' [Overgeleverd door
Overgeleverd door Imaam Tirmidhi, Imaam Ahmad, Imaam Ibn Majah, Imaam Nasa'i & Door Imaam Al
Tabarani. Als Saheeh verklaard door Imaam al-Hakim, al-Dhahabi & al-Mundhiri. Zie ook Kashf
al-Khafa', no. 1078; Al-Da'ifah, no. 593. Door veel metgezellen overgeleverd, maar met andere
verwoordingen]
 
20 dec 2012
1.534
54
Hadith 20 : Eerdere profeten riepen op tot schaamte

b6ack2.jpg

Aboe Mascoed cOeqbah ibnoe cAmr al-******i al-Badriy overlevert: “De Boodschapper van Allah( sallahoe alayh wa sallamzei:

“Waarlijk, datgene wat de mensen zich onder andere herinnerden van de uitspraken van vroegere profeetschappen is; Als je geen schaamte kent, doe dan wat je wilt.”

(Overgeleverd door al-Boekhaari)
Uitleg

Deze overlevering houdt in dat datgene wat is overgebleven van de uitspraken van de eerdere profeten die gestuurd zijn naar hun volkeren, wat tevens door onze Shariecah bevestigd wordt, het volgende is; Als je geen schaamte kent, doe dan wat je wilt.” Met andere woorden: als je geen daden hebt verricht waarvoor je jezelf moet schamen, doe dan wat je wilt. Dit is een van de mogelijke interpretaties. Een andere uitleg is dat als de mens zich toch niet schaamt, hij maar moet doen wat hij niet laten kan en zich niets moet aantrekken. Beide betekenissen zijn mogelijk.
Wat leert deze overlevering ons?


¤ Schaamte behoort tot de zaken waarmee de voorgaande Goddelijke wetgevingen zijn gekomen. De mens behoort altijd eerlijk te zijn en wanneer een daad geen aanleiding vormt tot schaamte, dan dient hij deze gewoon te verrichten. Weliswaar dient hij rekening te houden met de mogelijke nadelen van zo een daad.
 
Bovenaan