Mijn Islamitische topic !

20 dec 2012
1.534
54
Wist je dat je niet eens "foei" tegen je ouders mag zeggen?

Koran 17:23. Uw Heer heeft u bevolen, zeggende: "Aanbid niemand anders dan Mij en betoont
vriendelijkheid jegens de ouders. Indien één hunner bij u een hoge leeftijd bereikt of beiden doen
dit, zeg dan nimmer tot hen "foei" noch stoot hen af, doch spreek tot hen een welgevallig woord.
 
20 dec 2012
1.534
54
Hadith 21 : Allesomvattend advies

2uotd6q.jpg


Aboe cAmrah Soefyaan bin cAbdoellah ath-Thaqafiy overlevert dat hij het volgende zei: “O Boodschapper van Allah, leer mij een uitspraak over de Islam, waarna ik niemand daarover hoef te vragen.” Hij antwoordde: “Zeg: ,,Ik geloof in Allah en houd je hier vervolgens aan vast.”
(Overgeleverd door Moeslim)

Uitleg

Aboe cAmrah Soefyaan bin cAbdoellah ( radia allahoe anhoe) vroeg de Profeet ( sallahoe alayhi wa sallam) in deze overlevering om een duidelijke en allesomvattende uitspraak over de Islam, waarna het niet meer nodig zou zijn om een ander hierover om uitleg te vragen. De Profeet ( sallahoe alayhi wa sallam) antwoordde: “Zeg: ,,Ik geloof in Allah en houdt je hier vervolgens aan vast.” Met het geloven wordt hier gedoeld op de hartsovertuiging. Het vervolgens vasthouden aan dit geloof gebeurt door het verrichten van daden van aanbidding.

De Profeet ( sallahoe alayhi wa sallam) gaf Aboe cAmrah ( radia allahoe anhoe) een aantal woorden die het gehele geloof omvatten. Het geloven in Allah betekent; het geloven in al datgene wat Allah( subhana wa ta’ala) over Zichzelf heeft medegedeeld, het geloven in de Dag der Opstanding, het geloven in Zijn Profeten, het geloven in hetgeen Hij heeft nedergezonden en het zich overgeven aan Zijn Voorschriften.
De woorden van de Profeet ( sallahoe alayhi wa sallam) ‘houd je hier vervolgens aan vast’ duiden op het feit dat overgave aan de regels van Allah slechts kan geschieden indien er sprake is van ware geloofsovertuiging. Als men dit advies van de Profeet ( sallahoe alayhi wa sallam) volgt, zal hij ongetwijfeld zegevieren in dit leven en in het Hiernamaals.


Wat leert deze overlevering ons?

Men kan vele leringen trekken uit deze overlevering. Een aantal hiervan is:

• De Metgezellen waren gewoon de Profeet ( sallahoe alayhi wa sallam) te vragen over hetgeen hen baat in zowel dit leven als in het Hiernamaals.

• Het geloof alleen is niet voldoende. Er dient daarnaast vastgehouden te worden aan de Voorschriften van Allaah.

• Het geloof is gebaseerd op de overtuiging van het hart en de onderwerping van de ledematen aan de Voorschriften van Allaah.
 
20 dec 2012
1.534
54
Quran meenemen op zak

Door Sheikh Ibn Baz rahimahullah

Vraag:

Is het toegestaan om de Quran in je (broek)zak te dragen?

Antwoord:

Er is hierin geen kwaads.Maar als hij het draagt zoals een amulet dan is dit niet toegestaan(Haraam).Maar als hij behoefte heeft om het te lezen dan is er hierin geen kwaads.

Echter als hij dit meedraagt om zich tegen het slechte te beschermen en denkende dat het een amulet is die beschermt tegen het kwaad,dan nee.

Er is geen bewijs (vanuit de Sunnah) die dit bewijst en het is dus niet toegestaan(haraam).

(Bron:www.binbaz.org.sa/mat/11254)

vzvaiu.jpg
 
20 dec 2012
1.534
54
Wist je dat er verschillende levels zullen zijn in het Paradijs?

Koran 17:21. Zie, hoe Wij sommigen hunner hebben doen uitblinken boven anderen; voorwaar, het Hiernamaals is groter in waardigheid en uitmuntendheid.

Abu Sa'eed heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''De mensen van de hoogste levels zullen gezien worden door de mensen onder hen. Het zal eruit zien als een ster aan de horizon. Abu Bakr en 'Umar zullen een van hen zijn, wat voor goede mensen zijn zij!'' [Overgeleverd door Ahmad, At-Tirmidhi, Ibn Maajah & Ibn Hibbaan Zie ook Saheeh al-Jaami' as-Sagheer, 2/187, no.2026]

Abu Sa'eed al-Khudri heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''De mensen van het Paradijs zullen naar de mensen boven hun kijken, op dezelfde manier als mensen kijken naar de sterren aan de horizon, door hun beloning van hun daden.'' De mensen vroegen: ''Zijn deze plaatsen alleen voor de Profeten, kan niemand anders kan ze bereiken?'' Waarop de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Bij de Een in wiens Hand mijn ziel ligt, dat zullen de plekken van hen zijn die in Allah en zijn boodschapper geloven." (+daden) [Overgeleverd door Saheeh al-Bukhaari, Kitaab Bid' al-Khalq, Baab Sifaat al-Jannah wan-Naar, Zie ook in Fath al-Baari, 6/220 En ook overgeleverd in Saheeh Muslim Kitaab al-Jannah, Baab tara'i Ahl al-Jannah Ahl al-Ghuraf, 4/2177, no. 2831]
 
20 dec 2012
1.534
54
Hadith 22 : Hoe kunnen wij het Paradijs binnentreden?

25uk85d.gif


Aboe cAbdoellah Djaabir ibnoe cAbdoellah al-An saari overlevert dat een man de Profeet ( sallahoe alayhi wa sallam) vroeg:

“Denkt u, dat wanneer ik de voorgeschreven gebeden verricht, de (maand) Ramadan vast, mijzelf de toegestane zaken toesta en mijzelf de verboden zaken verbied en verder niets meer doe, ik dan het Paradijs binnentreed?” Hij zei: “Ja.”

(Overgeleverd door Moeslim)

An-Nawawi heeft gezegd: “En de betekenis van ‘De verboden zaken verbied’ is het vermijden van de haraam zaken. En ‘mijzelf de toegestane zaken toesta,’ betekent: ik verricht de halaal (zaken) overtuigd van het feit dat deze toegestaan zijn.

Uitleg

“Denkt u, dat wanneer ik de verplichte gebeden verricht,” wil zeggen de vijf dagelijkse gebeden en het vrijdaggebed (Salaat ul-Djoemoecah).

“..De (maand) Ramadan vast.” Ramadan is de maand tussen de Islamitische maand Shacbaan en Shawwaal.

In deze overlevering worden geen Zakaah (armenbelasting) en Hadj (de bedevaart) genoemd. Hieruit kunnen wij opmaken dat deze zijn inbegrepen in de volgende uitspraak van de man: “…En mijzelf de verboden zaken verbied.”Het niet geven van de Zakaah is immers een verboden zaak en ook het niet verrichten van de Hadj is haraam.

Wat ook mogelijk is met betrekking tot de Hadj is dat deze uitspraak van de Profeet ( sallahoe alayhi wa sallam) waarschijnlijk werd gedaan voordat de Hadj als verplichting werd opgelegd. En wat betreft de Zakaah, de Profeet ( sallahoe alayhi wa sallam) wist wellicht dat de man arm was en dus geen Zakaah hoefde te betalen. De Profeet paste zijn uitspraak aan, aan de situatie waarin de man verkeerde.

Wat leert deze overlevering ons?

¤ De gedrevenheid van de metgezellen in het stellen van vragen aan de Profeet ( sallahoe alayhi wa sallam) .

¤ Het doel van dit leven is het binnentreden van het Paradijs.

¤ Het belang van de verplichte gebeden, die aanleiding zijn voor het binnentreden van het Paradijs, evenals het belang van de overige zaken die genoemd zijn in deze overlevering.

¤ Het belang van het vasten.

¤ De verplichting van het halaal verklaren van de toegestane zaken en het haraam verklaren van de verboden zaken. Met andere woorden: men moet de toegestane zaken verrichten terwijl hij ervan overtuigd is dat deze toegestaan zijn. En men moet de verboden zaken vermijden omdat men ervan overtuigd is dat deze verboden zijn. Wat betreft de toegestane zaken, men is er vrij in deze wel of niet te verrichten. En wat betreft de verboden zaken, men is verplicht deze te vermijden. Dit moet gepaard gaan met de overtuiging dat dit verboden is.

An-Nawawi heeft gezegd: “En de betekenis van ‘De verboden zaken ontzeg’ is het vermijden van de Haraam zaken.” Wat hier echter wel toegevoegd moet worden is: “Ik heb de verboden zaken vermeden, vanwege de overtuiging dat deze verboden zijn, en Allah weet het het best.”
 
20 dec 2012
1.534
54
Ibn Abbas :

“Als ik niet de waswaas (influisteringen) vreesde, dan zou ik naar een land gaan waar geen metgezel is. Wordt de mens dan niet bedorven door niets anders dan de mensen?!”

["Al-'izlah wal-infiraad", 53].

-
 
20 dec 2012
1.534
54
V: De sluier van de moslimvrouw, is deze per se zwart of omvat het alle kleuren?

A: Het kleed van de moslimvrouw is niet specifiek zwart, zij mag zich kleden in een andere kleur, als dit kledingstuk dekt wat er moet worden verborgen en er geen gelijkenis is met de kleren van de mannen, niet strak is dat we haar vormen zien, niet-transparant is dat we erdoor kunnen zien, en geen gevolg tot verleiding brengt.

Fatwa permanent comité
Pg 108, vol. 17, fatwa num: 5 089
 
20 dec 2012
1.534
54
Wanneer je spreekt over Tawheed (in lezingen), dan zullen heel weinig mensen aanwezig zijn, als je praat over iets anders, dan vullen de straten zich.

Shaykh Sâlih Al-Fawzân - حفظه الله –
 
20 dec 2012
1.534
54
Wist je dat de Profeten en de martelaren tot de voorbijstrevenden behoren?

ibn 'Abbaas & al-Khansaa bint Mu'aawiyah ibn Suraym hebben overgeleverd dat iemand vroeg: ''O boodschapper van Allah, wie zijn in het Paradijs?'' Waarop de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''De Profeten zijn in het Paradijs, de martelaren zijn in het Paradijs en de nieuwgeboren baby's zijn in het Paradijs.'.[Overgeleverd door Al-Bazzar en Ahmad met een Hasan (goed) isnaad. Zie ook Fath al-Baari, 3/246]
 
20 dec 2012
1.534
54
Je intentie zeggen voor het gebed (Salaah) met de mond.

Vraag: Wat is de regelgeving voor het hardop zeggen van je intentie voor het gebed, bijvoorbeeld als ik zeg: ' Ik ben van plan om het Asr gebed te bidden, vier raka'aat (eenheden van het gebed) voor Allah" enzovoort, op deze manier?

Antwoord: De intentie is een voorwaarde voor de geldigheid van het gebed, en ook voor de rest van de daden van aanbidding. Dit is omwille de uitspraak van de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem)

"Voorwaar daden zijn alleen op basis van de intenties, en voorwaar elke persoon krijgt alleen wat hij van plan was."
(Al-Bukhari, 1/2 )

Echter, is het niet de bedoeling om het verbaal uit te spreken omdat de plaats van de intentie in het hart ligt, en het is van de handelingen van de harten. En Allah, de Allerhoogste, kent de geheimen en wat hierin verborgen is. En er is geen ondersteunt bewijs vermeld over het uitspreken van de intenties met de mond, dus daarom je intenties onthullen is een innovatie ( bid'ah ).

(Ash-Shaykh Saalih Al-Fawzaan "Al-Muntaqaa min Fataawaa," vol.5, pg. 31, vraag 37)
 
Bovenaan