Mijn Islamitische topic !

20 dec 2012
1.534
54
Salaam wa3eilkoum Warahmatullah wa barakatohoe broeders & zusters , ik hoop dat jullie in een goede staat verkeren van imaan en taqwa .

Ik ga in shaae allah hier allerlei dua's , hadith's , plaatjes , verhaaltjes , weetjes , lezingen ,.. etc plaatsen over de islam . Ik hoop dat jullie er veel van zullen leren en gelieve NIET mee te plaatsen groen en upps zijn welkom

p.s: als je jullie iets willen weten over een bepaald onderwerp mag je da gerust vragen in shaae allah ;)
 
20 dec 2012
1.534
54
We beginnen met een prachtige advies van onze geliefde profeet ( sallallahu alayhi wa sallam ) Bismillah

Prachtig advies van de Profeet

“Vrees Allah waar je ook bent en laat een goede daad een slechte daad opvolgen, zodat deze haar (de slechte daad) uitwist en ga met de mensen om op een goede wijze.”
Abu Dharr (moge Allah tevreden met hem zijn) leverde deze woorden over van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). De hadith staat in Tirmidhi vermeld en in de 40 hadith van Nawawi, nummer 18.
 
20 dec 2012
1.534
54
7 Tips om je band met de Quran te Verbeteren


Ben jij een van die mensen die haast nooit de Quran aanraakt ? Of misschien lees je het iedere dag, maar voel je er niets bij. Hier zijn een paar tips om je relatie met de Quran te verbeteren.


(1.) Voor dat je de Quran überhaupt aanraakt, check je hart eerst. Dit is de sleutel tot de ingang van de Quran. Vraag jezelf af waarom je het wil lezen. Is het om iets op te zoeken en erna weer weg te leggen? Vergeet niet dat Profeet Muhammad (sallalaho alaihi wasallam) door zijn vrouw werd omschreven als de wandelende Quran, met andere woorden: hij las en reciteerde het niet alleen, maar hij leefde ernaar.


(2.) Doe je wudhu. Wudhu is de beste lichamelijke en geestelijke voorbereiding om je eraan te herinneren dat je niet gewoon een boek aan het lezen bent. Je staat op het punt contact te leggen met GOD en reinheid moet een prioriteit zijn wanneer je met GOD communiceert.



(3.) Lees slechts 5 minuten per dag. Vaak denken we dat we de Quran voor minimaal een uur moeten lezen. Maar zeker als je niet gewend bent om veel te lezen, kan dit in het begin zwaar zijn. Begin met maar 5 minuutjes. Als je punt (1) ook goed hebt uitgevoerd, zal je inshaAllah merken dat die 5 minuten al snel 10 minuten worden, dan een half uur, uur en misschien nog veel meer!



(4.) Zorg er ook voor dat je ook weet wat je hebt gelezen. Vijf minuten in het Arabisch lezen is goed, maar je moet ook moeten begrijpen wat je aan het lezen bent. Zorg voor een betrouwbare vertaling van de Quran in een taal die je het beste begrijpt. Probeer dan altijd ook de vertaling te lezen van wat je die dag hebt gelezen.



(5.) Onthoudt dat de Quran interactiever is dan een CD. In deze tijd van interactieve CD-Roms en computerprogramma's, denken sommige mensen dat boeken saai zijn geworden. Maar de Quran is dat niet. Vergeet niet dat wanneer je de Quran leest, je met Allah aan het communiceren bent. Hij praat tot jou, let dus goed op.



(6.) Lees het niet alleen, maar luister ook. Tegenwoordig kan je gemakkelijk bandjes, CD's, en MP3 files downloaden, soms ook met vertaling. Dit is geweldig, neem het mee op je mp3 speler of op een CD in je auto op weg naar school of werk. Doe dit naast de tijd die je dagelijks leest uit de Quran en niet als vervanging.



(7.) Maak Dua. Vraag aan Allah om leiding wanneer je de Quran leest. Je doel is om echt, uit liefde en voor Allah alleen, met Hem te communiceren door Zijn gezegende woorden te lezen, begrijpen en toe te passen. Duah maken voor hulp en leiding is je beste middel om dit te bereiken.

9iwx3s.jpg
 
20 dec 2012
1.534
54
Dua om Allah te prijzen

De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) is naar ons gestuurd als een voorbeeld voor ons allen. Hij weet het beste hoe wij Allah kunnen behagen en hij bracht deze kennis met alle liefde over, zodat wij er vandaag de dag nog altijd gebruik van kunnen maken, alle lof zij Allah. Het was dan ook de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) die ons de beloning leerde van het honderd keer uitspreken van ‘Geprezen is Allah en alle lof komt Hem toe’. Degene die dit honderd keer per dag doet, diens zonden zullen vergeven worden, ook al zijn deze als het schuim van de zee. En zeg eens eerlijk, wie heeft deze vergeving niet nodig?

Dua in het Arabisch
سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ

Betekenis van de dua
Geprezen is Allah en alle lof komt Hem toe.

Uitspraak van de dua
Soebh’aana Allahi wa bih’amdieh.

Extra informatie
De hadith en de dua staan vermeld in Boekhaarie en Moeslim.
 
18 feb 2013
60
8
allaam 3aleikom,

barakAllahoe fiek schat voor deze du3a nuttige topic.

Moge Allah jou alle het goede geven hier en in aghirah


de hadtt die ik nu ga plaatsen heeft me doen huilen toen ik voor het eerst las. Kijk hoe Allah sbana wa ta3ala barmhartig is tegenover ons.

“Allah de Verhevene zegt: “Ik ben tegenover iedere dienaar zoals hij denkt dat Ik ben. Ik ben met hem waar hij Mij ook gedenkt. Bij Allah, Allah is meer verheugd met het berouw van Zijn dienaar dan wie ook van jullie zou zijn nadat hij zijn verloren rijdier in de woestijn terugvindt. Wie Mij een handbreedte nadert, nader Ik een armlengte; en wie Mij een armlengte nadert, nader ik de ruimte tussen twee uitgestrekte armen. Als een dienaar van Mij, Mij lopend nadert, ren Ik hem tegemoet.”

Dit is een hadith qudsi die vermeld staat in Sahih Bukharie en Sahih Muslim.

"Als een dienaar van Mij , MIj lopend nadert, ren Ik hem tegemoet" Allahu Akbar!:'(
 
20 dec 2012
1.534
54
allaam 3aleikom,

barakAllahoe fiek schat voor deze du3a nuttige topic.

Moge Allah jou alle het goede geven hier en in aghirah


de hadtt die ik nu ga plaatsen heeft me doen huilen toen ik voor het eerst las. Kijk hoe Allah sbana wa ta3ala barmhartig is tegenover ons.

“Allah de Verhevene zegt: “Ik ben tegenover iedere dienaar zoals hij denkt dat Ik ben. Ik ben met hem waar hij Mij ook gedenkt. Bij Allah, Allah is meer verheugd met het berouw van Zijn dienaar dan wie ook van jullie zou zijn nadat hij zijn verloren rijdier in de woestijn terugvindt. Wie Mij een handbreedte nadert, nader Ik een armlengte; en wie Mij een armlengte nadert, nader ik de ruimte tussen twee uitgestrekte armen. Als een dienaar van Mij, Mij lopend nadert, ren Ik hem tegemoet.”

Dit is een hadith qudsi die vermeld staat in Sahih Bukharie en Sahih Muslim.

"Als een dienaar van Mij , MIj lopend nadert, ren Ik hem tegemoet" Allahu Akbar!:'(

Wa3eilkoum salaam ,

Wa feeki baarak allah. Allahoema Amien op je dua.

Inderdaad is een prachtige hadith Allahoe Akbar ! Maar gelieve niet mee te plaatsen lieverd Djazaaki Allahoe ghairan.
 
S

Samir

Guest
ik heb een mooie hadith voor jullie:

Geen enkele gelovige verricht smeekbeden voor zijn afwezige broeder, zonder dat de engelen zeggen: Moge jou hetzelfde gegeven worden

(muslim, abu dawood)
 
20 dec 2012
1.534
54
Het dragen van zilveren ringen door mannen is toegestaan en hier is niets mis mee. Anas verhaalde: “Toen de Profeet (vrede zij met hem) een brief wilde sturen aan de Romeinen werd hem verteld dat zij geen enkele brief zouden lezen, tenzij deze verzegeld was. Dus nam hij een ring van zilver. Het is alsof ik het kan zien schijnen aan zijn hand, en erin gegraveerd waren de woorden: ‘Mohammed, de Boodschapper van Allah’.” En een soortgelijke overlevering werd verhaald door Ibn cOmar.

(al-Boekhaarie en Moeslim)


Sheikh ul-Islaam ibnoe Taymiyah werd gevraagd over mannen die zilver dragen. Hij antwoordde: “Het dragen van zilveren ringen is toegestaan volgens de consensus van de imams. Want het is overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) een ring van zilver had en dat zijn metgezellen ringen droegen. Dit in tegenstelling tot gouden ringen die verboden zijn volgens de consensus van de vier imams. Er werd verhaald dat de Profeet (vrede zij met hem) dit verbood.

Wat betreft het dragen van zilver, er bestaat geen algemene verklaring dat het verboden is. En niemand heeft het recht om te zeggen dat het verboden is als daarvoor geen bewijs uit Shariecah is. Aangezien de Soennah het dragen van zilveren ringen toestaat, is dit het bewijs dat het dragen van zilver is toegestaan.”

(Madjmoec ul-Fataawa, boekdeel 25, blz. 63-65)
 
Bovenaan