Alle tradities voor Berberse Huwelijk! Doe Mee!!

6 feb 2011
13.473
66
Araziek is een soort van du3a, een zegen voor het huwelijk. Waarbij de mannen van de bruid en bruidegom op de henna avond net voordat de bruidegom henna krijgt, in 2 kringen gaan staan en gaan zingen. En nee, geen sinterklaasliedjes.
de twee groepen mannen die zingen om de beurt hetzelfde couplet en lopen stukje bij beetje een rondje om de ruimte, telkens
wanneer een groep mannen een couplet heeft afgemaakt. De bruidegom die staat met zijn bruidegom's jongen in het midden
van de twee groepen en die loopt ook mee. Er worden 7 ( als k het goed heb) rondjes gemaakt. Daarna krijg de bruidegom
de henna van 2 meisjes ( het liefst ongetrouwde meisjes, zoals een nichtje en het jongste zusje) .
Got it?
 
6 feb 2011
5.829
132
Araziek is een soort van du3a, een zegen voor het huwelijk. Waarbij de mannen van de bruid en bruidegom op de henna avond net voordat de bruidegom henna krijgt, in 2 kringen gaan staan en gaan zingen. En nee, geen sinterklaasliedjes.
de twee groepen mannen die zingen om de beurt hetzelfde couplet en lopen stukje bij beetje een rondje om de ruimte, telkens
wanneer een groep mannen een couplet heeft afgemaakt. De bruidegom die staat met zijn bruidegom's jongen in het midden
van de twee groepen en die loopt ook mee. Er worden 7 ( als k het goed heb) rondjes gemaakt. Daarna krijg de bruidegom
de henna van 2 meisjes ( het liefst ongetrouwde meisjes, zoals een nichtje en het jongste zusje) .
Got it?

hahahaha das de eerste dat ik daar iets van hoor!! Onmogelijk dat ga ik straks navragen, lijkt me zo'n belangrijk ritueel. Bedankt voor de uitleg!
 
S

Samir

Guest
Araziek is een soort van du3a, een zegen voor het huwelijk. Waarbij de mannen van de bruid en bruidegom op de henna avond net voordat de bruidegom henna krijgt, in 2 kringen gaan staan en gaan zingen. En nee, geen sinterklaasliedjes.
de twee groepen mannen die zingen om de beurt hetzelfde couplet en lopen stukje bij beetje een rondje om de ruimte, telkens
wanneer een groep mannen een couplet heeft afgemaakt. De bruidegom die staat met zijn bruidegom's jongen in het midden
van de twee groepen en die loopt ook mee. Er worden 7 ( als k het goed heb) rondjes gemaakt. Daarna krijg de bruidegom
de henna van 2 meisjes ( het liefst ongetrouwde meisjes, zoals een nichtje en het jongste zusje) .
Got it?

mooie uitleg van de araziek! haha thnx amazigh chick! we hebben in de vakantie ook araziek gedaan voor mn zus
 
S

Samir

Guest
haha yeg wagha, wat kan ik zeggen.

Vroeger werd er één schaap geslacht voor het huwelijksfeest. Ze serveerden rmaaq in een beker, iedereen had een stukje vlees en lekker vers maïsbrood uit de th3a3aath of thayenouath (oven van zand). Men moeder vertelde dat er ondanks het weinige eten was er aarzeq en hadden ze genoeg. De bruid was tussen de vrouwen, het enige wat ze deden van schmink was thazoetsch. Ze zag er zo vrouwelijk en mooi uit met een witte aserham. Dan stonden de vrouwen op en begonnen ze izran te zingen, de bruid kust de hoofd van haar moeder.
De bruid werd of op een asathoen of een akidaa gezet richting bruidegom. Haar broer ging dan mee. Onderweg kwamen ze vriendelijke mensen tegen, die hen feliciteerden, ashmig aabbi thamimoen zeiden ze dan. Ewa dan bij de bruidegom aangekomen, wordt ze met veel blijdschap ontvangen de vrouwen van de man zingen voor haar en voor de avond valt gaan ze op hun kamer hahaha
Dat moest het ergste deel zijn, wanneer ze de kamer ingaat met iemand die ze voor het eerste keer ziet.

haha 3afak awma! maar sommige dingen zijn nieuw voor mij.. kifesh rmaaq in een beker?
 
S

Samir

Guest
en andere ritueel is dat de bruid de laatste dag naar haar huis wordt gebracht en dan gaan er auto's (vroeger ezels haha) mee en dan piiep piieep piieep piieeep!!
 
6 feb 2011
5.829
132
en andere ritueel is dat de bruid de laatste dag naar haar huis wordt gebracht en dan gaan er auto's (vroeger ezels haha) mee en dan piiep piieep piieep piieeep!!

haha ja op ezels en voor meer rijke mensen op paarden :p
 
6 feb 2011
13.473
66
mooie uitleg van de araziek! haha thnx amazigh chick! we hebben in de vakantie ook araziek gedaan voor mn zus
Graag gedaan.
Ik heb het gevonden, maar zie daar niks speciaals haha
Ik heb je een puntje gegeven;).
rechtsboven staat : mijn hoekje

dat bedoel je toch chick?
Ja, dat bedoelde ik. Dankje.
en andere ritueel is dat de bruid de laatste dag naar haar huis wordt gebracht en dan gaan er auto's (vroeger ezels haha) mee en dan piiep piieep piieep piieeep!!

Haha jaa klopt! Als twee mensen met elkaar gaan trouwen, moet dat ook geopenbaard worden, mensen moeten ervan weten.
Het moet groot nieuws worden. Want stel een jong koppel loopt hand in hand buiten, de mensen die zullen denken dat het
een ongetrouwd stel is, alhoewel ze met elkaar zijn getrouwd. Vandaar het toeteren!
 
6 feb 2011
13.473
66
Haha jaa als de rmaaq op was, deden ze rmaaq in een beker en vulden ze bij op het bord.

Haha een keer ging ik met mijn moeder eten bij haar vriendinnen, alleen had die vrouw geen rmaaq in een beker maar een hele
thermoskan vol! En die vulde ze steeds bij, ik heb wel gesmuld die dag.
 
1 aug 2011
4.659
53
IK WIL OOK TROUWEN als ik dit allemaal hoor!! hahah... ( let maar niet op mij!!)

Wat ook een soort van traditie is geworden: dat GEJANK als de bruid weggaat..lijkt net alsof er iemand dood is gegaan. Het moet juist een vrolijk feest blijven, denk ik dan iedere keer als ik aan het meejanken ben!!
 
Bovenaan