Islam topic

28 feb 2011
280
4
Plaatsen waar het verboden is het gebed te verrichten
Aboe Hoerayrah overlevert dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: “Ik ben bevoordeeld boven de (overige) profeten met de volgende zes (zaken); mij is de mogelijkheid gegeven om met weinig woorden veel te zeggen, ik word bijgestaan door vrees (die in de harten van mijn vijanden wordt ingeboezemd), mij zijn de oorlogsbuiten toegestaan, mij is (al) de grond geschikt gemaakt om ermee te reinigen en het gebed erop te verrichten, ik ben naar iedereen (zowel de mens als de djinn) gestuurd en ik ben de laatste Profeet.†(Moeslim)

Al de grond is geschikt als gebedsplaats, behalve de plaatsen die in de volgende overleveringen worden genoemd.

Djoendoeb bin cAbdullah al-Badjali overlevert: “Ik hoorde de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) vijf dagen voordat hij stierf zeggen: ,,Waarlijk de mensen voor jullie namen de graven van hun profeten en rechtschapenen tot gebedsplaatsen. Neem de graven niet tot gebedsplaatsen. Ik verbied jullie dit te doen!†(Moeslim)


Aboe Sacied al-Khoedrie overlevert: “De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: ,,Al het grond is geschikt als gebedsplaats, behalve de begraafplaats en het badhuis.†(Sahih Soenan Ibn Maadjah)

Al-Baraa’ bin cAazib overlevert dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) werd gevraagd over het verrichten van het gebed in kamelenstallen. Waarop hij antwoordde: “Verricht het gebed niet in kamelenstallen, want zij (de kamelen) komen voort uit de shaitans. En hij werd gevraagd over het verrichten van het gebed in schapenstallen. Hij antwoordde hierop: “Verricht daarin het gebed, want zij (de schaap) is gezegend.â€
(Sahih al-Jameec as-Saghir)
 
28 feb 2011
280
4
Dua na het gebed (na de tasliem)
Het behoorde niet tot de gewoonten van de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) om meteen na het afsluiten van het gebed verder te gaan met zijn alledaagse activiteiten. Hij bleef na het gebed nog zitten om smeekbeden te verrichten en om Allah te gedenken en dit zijn natuurlijk handelingen die zeer goed zijn om te doen. Eén van de smeekbeden die van hem (vrede zij met hem) overgeleverd is, is de volgende..
Dua in het Arabisch
Eerst zeggen we drie keer:
أَسْـتَغْفِرُ الله​

En daarna zeggen we eenmaal:
اللّهُـمَّ أَنْـتَ السَّلامُ، وَمِـنْكَ السَّلام، تَبارَكْتَ يا ذا الجَـلالِ وَالإِكْـرام​

Betekenis van de dua
Eerst zeggen we driemaal: Ik zoek de Vergeving van Allah.

En daarna zeggen we eenmaal: O Allah, U bent vrede en vrede is van U afkomstig. U bent gezegend, O Eigenaar van Majesteit en Eer.

Uitspraak van de dua
Eerst zeggen we driemaal: Astaghfiroellaah.

En daarna zeggen we eenmaal: Allahoemma anta as-salaamoe wa minka as-salaamoe, tabaarakta yaa dhaa al-djalaali wa al-ikraam.

Extra informatieDe smeekbede staat vermeld in Moeslim.
 
28 feb 2011
280
4
Verricht het gebed alvorens men voor jou
Ik was iemand die het gebed in zijn geheel had verlaten. Iedereen waarschuwde mij… mijn vader, mijn broers, maar ik luisterde naar niemand. Op een dag ging de telefoon over. Een oude man huilde en zei: “Ahmad?!†Ik antwoordde: “Ja?!â€â€¦â€œGecondoleerd met de dood van Khalid. We troffen hem dood aan in zijn bed.†Ik schreeuwde: “Khalid, die was gisteren nog bij ons.†De oude man huilde en zei: “Wij zullen vandaag het dodengebed voor hem verrichten in de grote moskee.†Ik legde de hoorn neer en barstte in tranen uit. Hoe kan hij nou sterven terwijl hij nog zo jong is? Ik had het gevoel dat de dood mijn vraag belachelijk vond.

Ik ging huilend de moskee binnen om voor de eerste keer in mijn leven het dodengebed te verrichten. Ik zocht naar Khalid en trof hem aan omwikkeld in een lijkengewaad, bewegingloos voor in de rijen. Ik schreeuwde het uit toen ik hem zag. Iedereen keek mijn richting op. Ik dekte mijn gezicht af met mijn arm en begon te huilen. Ik deed mijn best om mij sterk te houden. Op dat moment trok mijn vader mij naar zich toe en fluisterde zacht in mijn oren: “Verricht het gebed alvorens men voor jou het dodengebed verricht!†Zijn woorden vielen als donderslag bij heldere hemel. Ik begon te beven terwijl ik naar Khalid keek.

Als hij uit de dood zou opstaan, wat zou hij dan wensen? …Een sigaretje? Een vriendinnetje? Wat muziek? Ik probeerde mij in zijn plaats voor te stellen. Ik herinnerde mij de volgende woorden van Allah (interpretatie van de betekenis):

“(Gedenkt) de dag waarop de onderbenen ontbloot zullen en zij opgeroepen worden om neer te knielen terwijl zij daartoe niet in staat zijn.†(Soerat al-Qalam: 42)

We vertrokken daarna naar de begraafplaats en daalden hem neer in zijn graf…Ik begon mijzelf toen af te vragen: “Als hij ondervraagd wordt over zijn daden, wat zal hij dan antwoorden? …Twintig liedjes! Zestig films! Duizenden sigaretten!†Ik huilde onophoudelijk en dacht: “Hij hoeft niet te rekenen op voorspraak van het gebed en geen van zijn daden zal hem baten.†Ik kon mij niet bewegen. Mijn vader wachtte mij iets verderop op. Uiteindelijk liet ik Khalid achter mij en liep ik weg, wetende dat hij mijn voetstappen op dat moment kon horen…
 
28 feb 2011
280
4
Het Istikhaarah gebed - deel 1
De geleerden zijn het unaniem met elkaar eens over het feit dat al-Istikhaarah een Soennah is. Het bewijs hiervoor is de overlevering van Djaabir ibnoe cAbdillaah: “De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) leerde zijn metgezellen al-Istikhaarah in alle zaken, zoals hij hen de hoofdstukken van de Koran leerde. Hij (vrede zij met hem) zei: “Wanneer één van jullie met een bepaalde zaak zit, laat hem dan twee gebedseenheden verrichten buiten de verplichte gebeden om en laat hem dan zeggen: “Allaahoemma innie astakhieroeka bi cIlmika wa astaqdiroeka biqoedratik, wa as’aloeka min Fadlik, fa’innaka taqdiroe walaa aqdir, wa taclamoe wa laa aclam wa anta cAllaam ul-Ghoeyoeb. Allaahoemma ien koenta taclamoe anna haadhal-Amra (en je noemt je vraag waarmee je zit) khayroenlie fie Dienie wa Macaashie wa cAaaqibatie Amrie. Faqdoerhoelie wa yassirhoelie, thoemma baariklie fieh, wa in koenta taclamoe anna haadhal-Amra sharroenlie fie Dienie wa Macaashie wa cAaqibata Amrie, fasrifhoe cannie wasrifnie canhoe waqdoerliyal-Khayraa haythoe kaana thoemma ardiniebih.â€

“O Allah! Ik vraag U bij Uw Kennis om mij een keuze te laten maken en ik vraag U middels Uw Macht en van Uw Veelomvattende Zegeningen. U bent namelijk tot alles in staat en ik niet, U weet en ik niet, en U bezit kennis van het onwaarneembare. O Allah! Als U weet dat deze aangelegenheid (hier geeft u aan wat u Allah wilt vragen)gunstig is voor mijn religie en mijn (levens)onderhoud en voor mij in het Hiernamaals (of zeg: als het beter is voor mijn huidige en latere behoeften), bepaalt U het dan voor mij en maak het gemakkelijk voor mij om het te verkrijgen, en zegen mij hiermee. En als U weet dat deze aangelegenheid schadelijk is voor mij in mijn religie en mijn (levens)onderhoud en in het Hiernamaals (of zeg: als het slecht is voor mijn huidige en latere behoeften), houd het dan ver weg van mij en hou mij hier ver vandaan. En verorden datgene wat goed is voor mij en laat mij hier tevredenheid in vinden.â€(al-Boekhaari)

De mens loopt in dit wereldse leven tegen bepaalde zaken aan waarbij het voor hem moeilijk wordt om een keuze te maken. De dienaar dient dan terug te keren naar de Schepper van de hemelen en de aarde: de Schepper van de mensen. Hij dient dan zijn handen omhoog te doen en zijn Heer te smeken en te vragen om hem een goede keuze te laten maken. Sheikh al Islaam Ibn Taymiyah zegt: “Degene die de Schepper om een keuze vraagt, overlegt met de schepsels en vervolgens standvastig is, zal geen spijt krijgen.â€

En Allah de Verheven zegt (interpretatie van de betekenis):

“Vertrouw dan op Allah. Waarlijk! Allah houdt van degenen die (op Hem) vertrouwen.â€(Soerat Aali cImraan: 159)
 
28 feb 2011
280
4
Het Istikhaarah gebed - deel 2
Het Istikhaarah gebed wordt als volgt uitgevoerd:
• Verricht de kleine wassing.
• Neem de intentie om het Istikhaarah gebed te verrichten.
• Verricht vervolgens twee gebedseenheden.
• Sluit het gebed af met de Salaam (vredesgroet).
• Na de Salaam richt je je smekend tot Allah. Gedenk Zijn Grootsheid en dat Hij tot alles in staat is.
• Vervolgens dien je de smeekbede van al-Istikhaarah op te zeggen.
• Het Istikhaarah gebed is hiermee ten einde gekomen. Nu rest jou slechts de zaak over te laten aan Allah en op Hem te vertrouwen. Belangrijk is dat je ook niet omkijkt naar de influisteringen van de Shaytaan (satan).

  • Andere zaken die van belang zijn voor het Istikhaarah gebed zijn:
    • Leer jezelf aan om het Istikhaarah gebed bij alle zaken te verrichten.
    • Wees bij het verrichten van de smeekbede ervan overtuigd dat Allah jou zal helpen om de juist keuze te maken.
    • Het Istikhaarah gebed wordt altijd verricht na een aanbevolen gebed. Wel moet men bij aanvang de intentie hiervoor nemen.
    • Als je niet in staat bent om te bidden (bijvoorbeeld door menstruatie), wacht dan totdat je weer in staat bent om te bidden. Is het echt noodzakelijk en kan het niet wachten, dan kan je je in dit geval beperken tot het verrichten van de smeekbede alleen.
    • Als je de smeekbede niet uit je hoofd kent, kun je het oplezen uit een boekje.
    • Als je het Istikhaarah gebed hebt verricht en is de keus voor jou nog niet helemaal duidelijk geworden, dan kun je ervoor kiezen om het Istikhaarah gebed nog een keer te verrichten.
    • Verricht de smeekbede zoals het overgeleverd is van de Profeet (vrede zij met hem). Voeg niets toe en haal er niets van af.
    • Laat je leiden door de Keuze van Allah en niet door je begeerten.
    • Raadpleeg verder ook de wijze en vrome mensen.
    • Als je met meerdere zaken te maken hebt, dan verdient het de voorkeur om voor iedere zaak afzonderlijk het Istikhaarah gebed te verrichten.
    • Bij afgeraden en verboden zaken wordt er geen beroep gedaan op het Istikhaarah gebed.
    • Ook kan je geen Istikhaarah gebed voor een ander verrichten. Je kan wel een smeekbede voor je broeder verrichten, opdat Allah het voor hem makkelijk maakt.
 
28 feb 2011
280
4
Het Tarawieh gebed
Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Profeet, diens familie en metgezellen.

Tot hetgeen de Profeet (vrede zij met hem) gedurende de maand Ramadan heeft voorgeschreven, behoort het Tarawieh gebed. Dit is een gebed dat sterk aanbevolen is gedurende deze gezegende maand. Het verdient de voorkeur om dit gebed gezamenlijk in de moskee te verrichten.

Dat het Tarawieh gebed sterk aanbevolen is en niet verplicht, blijkt uit een overlevering van cAai’shah. Zij zegt - zoals vermeld staat in Sahieh al-Boekhaari en Moeslim - dat de Profeet (vrede zij met hem) gedurende drie nachten het nachtgebed voorging. De derde of de vierde nacht ging de Profeet (vrede zij met hem) zijn metgezellen niet meer voor in het gebed. De volgende ochtend informeerde hij zijn metgezellen hierover en zei: “Ik heb jullie gezien, maar hetgeen mij tegenhield, was de vrees dat het (Tarawieh-gebed) verplicht voor jullie zou worden gemaakt.â€

Dit alles was gedurende de maand Ramadan. Hierop volgend zijn de metgezellen deze daad blijven verrichten en heeft de moslimgemeenschap het omarmd. In een andere overlevering heeft de Profeet (vrede zij met hem) gezegd: “Zeker, hij die het nachtgebed (Tarawieh) samen met de imam verricht, totdat hij (de imam klaar is en) vertrekt, voor hem wordt er opgeschreven dat hij de gehele nacht in Qiyaam (vrijwillig nachtgebed) heeft doorgebracht.â€

Over al-Qiyaam heeft de Profeet (vrede zij met hem) ook gezegd: “Wie Qiyaam (het vrijwilige nachtgebed) verricht in de Ramadan uit geloof (voor Allah) en rekenende (op de beloning van Allah) zullen zijn voorgaande zonden vergeven worden vergeven.â€(al-Boekhaari)

Het Tarawieh gebed is dus een vaststaande Soennah en het is sterk aanbevolen om deze in zijn geheel met de imam te voltrekken.

Over het aantal gebedseenheden is echter niets terug te vinden in de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem) en hier is dus ruimte voor interpretatie. Zo zegt Sheikh ul-Islaam Ibn Taymiyyah: “Het is toegestaan om twintig gebedseenheden te verrichten, zoals bekend is binnen de wetschool van Al-imam Ahmad en Shaficie, of zesendertig gebedseenheden zoals bekend is binnen de wetschool van Al-imam Maalik. Daarnaast kan hij zich ook beperken tot elf of drieëntwintig gebedseenheden. Dit alles is correct.

Nadat cOmar dit gebed deed herleven, na de dood van de Profeet (vrede zij met hem), heeft hij dit verricht met twintig gebedseenheden. Daarnaast waren er andere metgezellen die meer of minder gebedseenheden hebben verricht. Er is dus geen bewijs terug te vinden dat over een minimum of maximum aantal spreekt. Zo zijn er vele imams, die voorop gaan in het gebed, en dit gebed vervolgens vliegensvlug verrichten en hierin niet tot rust komen. Dit terwijl het tot rust komen één van de fundamenten van het gebed is. Waar het dus om draait is dat je er tijdens het gebed met je hart bij bent. En dit gebeurt niet wanneer jij je haast in het gebed. Zo kan men beter tien gebedseenheden verrichten en dit perfectioneren dan dat hij twintig gebedseenheden verricht en dit afraffelt. Zo heeft Allah degenen die de Koran reciteren - zonder de betekenis ervan te kennen - berispt, zeggende:

“En er zijn ongeletterde onder hen die het schrift niet kennen.â€(Soerat al-Baqarah: 78)

Oftewel zij reciteren het schrift zonder de betekenissen ervan te kennen. De Koran is immers nedergezonden om zijn betekenissen te begrijpen en ernaar te handelen en niet slechts om gereciteerd te worden.â€

Er zijn veel gebedsvoorgangers die het Tarawieh gebed niet op de voorgeschreven wijze verrichten door de Koran heel vlug te reciteren en niet tot rust te komen in het gebed. Het tot rust komen behoort echter tot de fundamenten van het gebed. Men dient dus Allah te vrezen en zijn gebed te perfectioneren en niet zichzelf en degenen die achter hem bidden af te houden van de correcte wijze van het gebed.

Moge Allah ons alle succes doen schenken.

Sheikh Saalih ibn Fawzaan al-Fawzaan
 
28 feb 2011
280
4
Het bepalen van de tijd voor het cIshaa’-gebed
In de Naam van Allah, de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle en vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allah Mohammed.

Omdat ieder jaar, vanaf halverwege de maand mei tot aan het begin van de maand augustus, de moslims voor hetzelfde probleem komen te staan aangaande de precieze tijd van het cIshaa’-gebed in Nederland en andere nabijgelegen landen heb ik besloten middels dit schrijven het één en ander hieromtrent te verduidelijken. Dit probleem is het gevolg van de uiteenlopende astronomische tijdbepalingen van het cIshaa’-gebed. Sommigen menen dat de tijd van het cIshaa’-gebed slechts een aantal minuten verwijderd is van het Fadjr-gebed. Anderen menen weer dat de tijd van het cIshaa’-gebed helemaal niet vastgesteld kan worden.

Als basis voor het vaststellen van deze tijd wordt uitgegaan van de duur van de schemering. Deze schemering duurt tijdens zomerse dagen ontzettend lang en dit heeft als gevolg dat de tijd voor het cIshaa’-gebed op een erg laat tijdstip valt. Dit is echter een verkeerde handelswijze, waaruit blijkt dat deze mensen geen verstand hebben van hoe sommige gebedstijden bepaald dienen te worden. Wat betreft het tijdstip van het cIshaa’-gebed waarnaar de Koran en de Soennah van de profeet (vrede zij met hem) verwijzen, dit is de tijd waarin de eerste duisternis van de avond optreedt. Dus om te zeggen dat de tijd van het cIshaa’-gebed pas aanbreekt als de nacht[1] halverwege is, is absoluut fout omdat taalkundig gezien niet meer gesproken wordt van het al-cIshaa’ maar van as-Sahar.

Ook zegt Allah (interpretatie van de betekenis):

“En verricht het gebed aan het begin en het einde van de dag en aan het begin van de avond.†(Soerat Hoed: 114)

Het Arabische woord dat hier gebruikt wordt is ‘zoelaf’ en staat voor de eerste avonduren die na zonsondergang volgen en hiermee wordt gerefereerd naar de tijden van het Maghreb- en cIshaa’-gebed, zoals vele exegeten hebben beweerd.

Dit wat betreft een taalkundige benadering van het woord cIshaa’, maar ook religieus gezien valt ons op dat de cIshaa’-tijd begint na de Maghreb-tijd. De Maghreb-tijd breekt aan zodra de zon onder is gegaan en eindigt na het verdwijnen van de avondschemering. Dus als de avondschemering wegtrekt kunnen wij spreken van de tijd voor het cIshaa’-gebed en deze duurt voort tot halverwege de nacht. De beste tijd voor het verrichten van het cIshaa’-gebed is de eerste derde deel van de nacht zoals vermeld staat in verschillende correcte overleveringen. Ook heeft de Profeet (vrede zij met hem) nooit het cIshaa’-gebed uitgesteld tot na het verstrijken van de helft van de nacht.

In Sahieh Moeslim staat een overlevering waarin de Profeet (vrede zij met hem) het volgende zegt: “De tijd voor het Maghreb-gebed duurt vanaf zonsondergang tot het verdwijnen van de avondschemering en de tijd voor het cIshaa’-gebed duurt voort tot halverwege de nacht.â€

Ook stelde iemand de Profeet (vrede zij met hem) eens een vraag over de gebedstijden, waarna de Profeet (vrede zij met hem) hem opdroeg aanwezig te zijn als de Profeet (vrede zij met hem) het gebed aan het verrichten is. De eerste dag bad de Profeet (vrede zij met hem) het cIshaa’-gebed na het verdwijnen van de avondschemering en de tweede dag na het aanbreken van de eerste derde deel van de nacht en hij zei tegen deze man: “De tijd (voor het gebed) ligt tussen deze twee (tijdstippen).â€

Verder zegt cAa’ishah (moge Allah tevreden met haar zijn): “Zij verrichtten het (gebed) tussen het verdwijnen van de avondschemering en het eerste derde deel van de nacht.†(al-Boechari)

Met de avondschemering wordt de rode kleur bedoeld die nog na zonsondergang in de hemel wordt waargenomen. Als deze schemering verdwijnt, breekt de tijd voor het cIshaa’-gebed aan ongeacht of er dan nog steeds licht te zien is in de hemel. Imam An-Nawawi zegt: “Met de avondschemer wordt de rode kleur bedoeld. Dit is de methodiek van ash-Shafici en de meerderheid van de jurisprudentie- en taalgeleerden. Aboe Haniefah, al-Mozani en een groep jurisprudentie- en taalgeleerden beweren daarentegen dat met avondschemer de witte keur wordt bedoeld, maar de eerste uitspraak is het meest correct.†(Uitleg van Sahieh Moeslim, boekdeel 5, blz 114)

Imam An-Nawawi heeft zelfs beweerd dat de gele kleur die de rode kleur opvolgt geen onderdeel uitmaakt van de avondschemer.

Als wij nu een blik werpen op de zomerse nachten in Nederland, dan valt ons op dat deze volgens de astronomische bepalingen 4 á 6 uur duren. Dus één derde deel van de nacht kan minstens één uur en twintig minuten duren en hoogstens twee uur. Ook weten wij uit het voorafgaande dat de tijd voor het cIshaa’-gebed eerder moet zijn aangebroken en juist met het aanbreken van de eerste derde deel van de nacht eindigt. Dus hoe is het mogelijk dat volgens de huidige astronomische berekeningen de tijd voor het cIshaa’-gebed pas na het eerst derde deel van de nacht of halverwege de nacht valt?

Het feit dat de avondschemer in Nederland niet volledig verdwijnt duidt erop dat de tijden voor het Maghreb-gebed en het cIshaa’-gebed elkaar gaan overlappen en dat de tijd voor het Maghreb-gebed niet meer vast te stellen is. In dit geval zouden wij een inschatting moeten maken van de tijd voor het Maghreb-gebed, omdat de Profeet (vrede zij met hem) een keer de metgezellen vertelde dat de mensen in de tijd van de Daddjaal, aan het einde van het Uur, dagen zullen kennen die een hele week, maand en jaar beslaan, toen vroegen de metgezellen: “Volstaat voor die ene dag die een heel jaar beslaat het gebed van één dag?†Toen zei de Profeet: “Nee, jullie zouden daarvoor een inschatting moeten maken.†(Moeslim)

De vraag die nu rest is natuurlijk hoe moeten wij deze inschatting maken? Wij kunnen bijvoorbeeld kijken naar de tijdsruimte die deze avondschemering beslaat voor een groot gedeelte van het jaar. Dit fluctueert tussen één uur en veertig minuten, dus wij kunnen op basis hiervan zeggen dat het cIshaa’-gebed in deze zomerse dagen verricht kan worden ongeveer één uur nadat het Maghreb-gebed is geweest. Op deze wijze zouden wij er in geslaagd zijn om alle religieuze teksten in acht te nemen.

Tot slot wil ik de mensen er op attenderen dat de reden waarom de astronomen de tijd van het het cIshaa’-gebed over het algehele jaar anderhalf uur na zonsondergang laten beginnen, is omdat zij daarbij uitgaan van een volledig duistere horizon als begintijd van het cIshaa’-gebed. Dit is natuurlijk aanbevolen maar niet verplicht en daarom moet men voorzichtig zijn met het uitstellen van het cIshaa’-gebed tot deze tijd om te voorkomen dat het cIshaa’-gebed buiten zijn tijd wordt verricht.

Dit is wat mij duidelijk is geworden na het bestuderen van de religieuze teksten omtrent dit onderwerp. Heb ik hiermee het nagestreefde bereikt, dan heb ik dit aan Allah te danken. Ben ik echter fout geweest dan is dit aan mij en shaytaan te wijten. Overigens geef ik te kennen dat deze kwestie open staat voor discussie en gedachtewisseling.

En Allah is Degene die naar het rechte pad leidt.

Sheich Aboe cObaadah Fawaz Jneid
Leidschendam 22/06/2005
 
28 feb 2011
280
4
Etensresten in je mond tijdens het bidden
Vraag:
Wat moet je doen als je nog etensresten in je mond hebt tijdens het gebed? Moet je deze verwijderen of moet je het gebed verlaten, je mond spoelen en dan weer terugkeren naar het gebed?

Antwoord:
Etens- en vleesresten in de mond hebben geen invloed op het gebed. Of je deze nu laat of met een servet verwijdert en in je zak stopt.

De etens- en vleesresten die in de mond of tussen de tanden achterblijven, hebben dus geen invloed op het gebed. Zolang je deze maar niet doorslikt, maar in een servet of in je zak stopt.

Laat je deze echter tussen je tanden totdat het gebed klaar is, dan is hier ook niets op tegen. Dit wordt namelijk niet gerekend tot het eten en drinken tijdens het gebed
.
 
28 feb 2011
280
4
Bidden achter een Imam op tv
Vraag:
Is het voor een moslim - en specifiek voor vrouwen - toegestaan om het gebed te verrichten met het gebed dat te volgen is op radio, tv of internet? Ook al is de Imam niet te zien?

Antwoord:
Alle lof zij Allah.

Het is niet toegestaan om iemand tot Imam te nemen via een radio- of televisie-uitzending. Het gezamenlijke gebed is namelijk bedoeld om bij elkaar te komen. Het is dus een vereiste dat het op één en dezelfde plek gebeurt of dat de rijen aaneengesloten zijn. Een gebed dat met tussenkomst van een radio of tv verricht wordt, is dus niet toegestaan omdat niet aan deze voorwaarden wordt voldaan.

Zouden wij dit toegestaan verklaren, dan zou iedereen de vijf verplichte gebeden en het vrijdaggebed thuis kunnen verrichten. Dit is in tegenstrijd met de voorschriften van het gezamenlijke gebed en het vrijdaggebed.

Hierop baserend is het dus voor iedereen - en dus ook voor vrouwen - niet toegestaan om het gebed te verrichten achter een radio of televisie.

En het is Allah Die succes schenkt.
Sheikh Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien(Madjmoec ul-Fataawaa, boekdeel 15, blz.123)
 
28 feb 2011
280
4
Gebeden samenvoegen tijdens zwangerschap
Vraag:
Is het voor een zwangere vrouw - gedurende de laatste maanden voor de bevalling - toegestaan om de gebeden samen te voegen en in te korten?

Antwoord:
Iedere moslim is verplicht om elk gebed op tijd te verrichten. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Waarlijk, het gebed is de gelovige op vastgestelde tijdstippen voorgeschreven.â€(Soerat an-Nisaa’: 103)

De Soennah duidt erop dat voor iemand die vanwege ziekte moeite heeft met het op tijd verrichten van het gebed het toegestaan is om deze samen te voegen. Dit is de mening van onder anderen de leerscholen van Imam Maalik en Imam Ahmad.

Imam an-Nawawi heeft gezegd: “Dit is een zeer sterke mening.â€(al-Madjmoec, boekdeel 4, blz. 263)

At-Thirmidhie heeft gezegd: “Sommige geleerden onder de Tabicien hebben het voor de zieke toegestaan om de gebeden samen te voegen. Dit was de mening van onder anderen Imam Ahmad en Imam Ishaaq.â€(Soenan at-Thirmidhie, boekdeel 1, blz. 259)

Wanneer de zwangere vrouw hinder ondervindt bij het op tijd verrichten van het gebed, dan mag zij ad-Dohr en al-cAsr, respectievelijk al-Maghrib en al-cIshaa’, samen te voegen. In dit geval wordt zij namelijk gerekend tot de zieken.

Wat betreft het inkorten van het gebed, dit is alleen toegestaan voor de reiziger. Wanneer een zwangere vrouw dus op reis is, mag zij samenvoegen en inkorten. Bevindt zij zich daarentegen in haar woonplaats, dan mag zij slechts samenvoegen.

Sheikh Ibn ul-cOethaymien heeft gezegd: “Wanneer er sprake is van last en hinder, dan is het toegestaan om de gebeden samen te voegen, ongeacht of men op reis is of niet. Voorbeelden hiervan zijn ziekte, regen, een stevige koude wind of iets dergelijks. Hetzelfde geldt voor een zwangere vrouw. Wanneer het haar te zwaar is om alle gebeden op tijd te verrichten, dan is het haar toegestaan om deze samen te voegen. Ditzelfde geldt ook voor een zoogvrouw. Als zij last ondervindt bij het op tijd verrichten van de gebeden, omdat haar kind elke keer op haar urineert of iets dergelijks, dan kan zij de gebeden samenvoegen.â€(Liqaa’aat ul-Baab il-Maftoeh, boekdeel 4, blz. 201)

Sheikh ul-Islaam Ibn Taymiyyah heeft gezegd: “Het inkorten van het gebed is enkel en alleen toegestaan gedurende het reizen. Het samenvoegen mag alleen gebeuren als hier behoefte aan is en met een geldig excuus. Wanneer men gedurende de reis, ook al is deze kort of lang, behoefte heeft om de gebeden samen te voegen, dan is dat hem gegeven. Ditzelfde geldt voor het samenvoegen bij regenval, ziekte en andere redenen. De gedachte hierachter is het wegnemen van last en hinder voor deze Oemmah.''
Islamqa.com
 
28 feb 2011
280
4
Bloed op kleding tijdens gebed
Vraag:
Ik heb last van blaren en puisten onder mijn linker en rechteroksel, alsmede tussen mijn dijen. Hier komt pus en bloed uit en het is voor mij lastig om elk gebed andere kleding aan te trekken. Wat dien ik te doen?

Antwoord:
Ik vraag Allah om jou te genezen. Het aantrekken van andere kleding om het gebed te verrichten is geen vereiste. Pus en bloed zijn religieus gezien rein volgens de meest correcte uitspraak. Als bloed religieus gezien onrein geweest zou zijn, dan zou het niet toegestaan zijn om het gebed te verrichten in bebloede kleding. Terwijl Hassan al-Basri heeft gezegd:


"Het was gebruikelijk voor de moslims om te bidden met open wonden."

Dit duidt er dus op dat het geen vereiste is om van kleding te veranderen als deze in aanraking komt met bloed of pus. Een uitzondering hierop is natuurlijk wanneer het menstruatie- of kraambloed betreft.

Sheikh Khaalid al-Moslih
 
28 feb 2011
280
4
Influisteringen tijdens het gebed
Vraag:
Ik leed onder de influisteringen van de duivel, maar met de wil van Allah ben ik hiervan afgekomen. Echter heb ik nu last van influisteringen tijdens het gebed waardoor ik me niet kan concentreren. Ik zoek mijn toevlucht tot Allah hiertegen en probeer ertegen te vechten, maar het lukt me niet. Het probleem is dat mijn Imaan vermindert en ik hierdoor minder goede daden verricht.

Antwoord:
Tot de tekenen van oprechtheid van de dienaar behoort dat hij bij zichzelf te rade gaat over zijn eigen toestand, daden en ingevingen. De rekenschap op Dag Des Oordeels is zwaar en de Oordeler (verheven is hij) is Alziend. Hij kent het verraad van de ogen en wat de harten verbergen.
Wij begaan echter een fout wanneer wij denken dat het leven van het hart een gemakkelijke kwestie is en dat we dit op elk moment en met welke middel dan ook kunnen verwezenlijken. Als dat wel zo zou zijn, dan zouden er geen gradaties in het Paradijs zijn en ook niet in de Hel. De mensen zouden niet verschillen in Imaan en de Engelen zouden ons in de straten begroeten.

Ieder van ons kent zijn zwakheden en de plekken van uitglijders in zijn hart. En ieder van ons weet ook wanneer zijn Imaan vermindert. Wanneer wij aanvoelen dat de overtuiging in onze harten begint te minderen zwoegen we, streven we en struikelen we zo nu en dan. We maken ons daarbij afhankelijk van de Genade, Goedheid en de Genegenheid van Allah. Het is niet te wijten aan onze waarde of positie, maar aan Zijn ruime vrijgevigheid en Hij is dichter bij ons dan onze halsslagader. Hij is op de hoogte van onze sterke en zwakke punten, onze fouten en onwetendheid. Hij zweert bij Zijn Tekenen zeggende (interpretatie van de betekenis):

“Ik zweer bij de Dag der Opstanding. En ik zweer bij de (zichzelf) verwijtende ziel.â€(soerat al-Qiyaamah: 1-2)

Al-Hafid Ibn Kathir heeft gezegd: “Wat betreft de verwijtende ziel: Qorrah Ibn Khaaled heeft gezegd dat Al Hasan al Basri over dit vers heeft gezegd: “Voorwaar! De ware gelovige zie je zichzelf altijd verwijten: ‘Wat wilde ik daarmee zeggen?’ ‘Wat beoogde ik met het eten dat ik heb genuttigd?’ ‘Wat zei ik in mezelf?’ Wat betreft de zondaar, hij gaat verder zonder zichzelf te verwijten.â€

Realiseer je dat je nooit de volledige rust zal vinden in dit wereldse leven. Je zal altijd blijven lijden onder de influisteringen van de duivel. Aanvaarding en rekenen op de beloning van Allah is de eerste stap richting genezing. Op deze manier bevrijdt de ziel zich van het gevoel dat zij als enige lijdt en dat zij vreemd is ten opzichte van andere mensen. Dit betekent echter niet dat men zich erbij neer moet leggen en geen grootse doelen meer moet nastreven.

Het streven naar meer concentratie tijdens de aanbiddingen is volgens de geleerden een verplichting. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En zij, die naar Ons streven, Wij zullen hen zeker op Onze wegen leiden. Voorwaar, Allah is met hen die goed doen.â€(soerat al-cAnkaboet: 69)

En Hij heeft ook gezegd (interpretatie van de betekenis):

“O jullie die geloven, wees geduldig en standvastig, sluit de rijen en vreest Allah. Hopelijk zullen jullie welslagen.â€(soerat Aali-cImraan:200)

De gelovige die in deze Heilige Verzen gelooft zal niet getroffen worden door wanhoop wat betreft het behalen van datgene wat Allah heeft beloofd. Het belangrijkste is het volgen van het juiste pad naar Allah en het treffen van de juiste middelen om concentratie en rust te verkrijgen. Als hij daarmee zijn doelen bereikt, dan mag hij zichzelf gelukkig prijzen. Zo niet dan krijgt hij hoe dan ook zijn beloning voor zijn geduld. Zoals de Verhevene zegt (interpretatie van de betekenis):

“Voor hen, die in dit leven goed doen, is het goede. En de aarde van Allah is uitgestrekt. Voorwaar, aan de standvastigen zal hun beloning zonder berekening worden uitbetaald.â€
(soerat az-Zoemar: 10)

Imam Gazzalli heeft gezegd: “Er zijn een aantal zaken die zich in het gebed kunnen voordoen waardoor de concentratie verdwijnt. Men kan dit verhelpen door het bevechten van deze zaken en dit kan alleen door het bevechten van de oorzaken. Degene die verdronken is in de beslommeringen van dit wereldse leven, zijn gedachten zullen zich niet beperken tot één zaak. In dit geval dient men zijn ziel te dwingen om hetgeen te begrijpen dat tijdens het gebed gereciteerd wordt. Men kan steun zoeken door een goede voorbereiding te treffen voor het gebed. Zo kan men het hiernamaals gedenken en de grootheid van de toestand waarin hij zich dan bevindt op dat moment. Men dient tevens zijn hart te legen van de zaken die hem bezighouden alvorens hij aanvangt met het gebed.

Als hij door middel van de voorgenoemde zaken nog niet tot rust komt dan moet hij het probleem bij de wortels aanpakken. Hij moet zijn ziel straffen door zich af te wenden van de zaken die hem bezighouden. Alles wat hem bezighoudt tijdens zijn gebed is tegen zijn geloof. De Profeet (vrede zij met hem) trok op een dag een gestreept gewaad aan dat hij van Aboe Jahm heeft gekregen. Na het gebed heeft de Profeet (vrede zij met hem) het gewaad uitgetrokken en zei : ‘Geef deze terug aan Aboe Jahm, het heeft mij tijdens het gebed beziggehouden en breng mij in ruil daarvoor een ongestreept gewaad van hem.'Op een dag preekte de Profeet op de minbar terwijl hij een ring om had. Op een gegeven moment gooide hij deze weg en zei:‘ Deze heeft mij beziggehouden, ik keek ernaar en vervolgens naar jullie.’
Wie zich stort op het wereldse leven en deze niet gebruikt om het hiernamaals te dienen, laat hem dan niet denken dat hij de zoetigheid van het gebed zal proeven. Wie tevreden is met het wereldse leven zal niet tevreden zijn met het aanbidden van Allah.
Als men vrede heeft met het wereldse leven, dan zal hij zich ook alleen daarmee bezighouden. Desondanks moet men deze strijd nooit op te geven en moet hij steeds zijn hart laten terugkeren tot het gebed.''
Gebaseerd op een fatwa van Islamqa.com
 
28 feb 2011
280
4
De status van Fajr en 'Asr gebeden
De status van de Fajr en ‘Asr gebeden ten midden van de andere gebeden:
De profeet saw zei: “Jullie worden continu gezien (in succesvolle daden) door engelen tijdens de nacht en engelen tijdens de dag. En zij komen samen tijdens het ‘Asr gebed en gedurende het Fajr gebed.â€Het is hierom dat deze twee gebeden de belangrijkste zijn van alle gebeden. Allah zegt:
Voorwaar, van het reciteren bij de dageraad wordt getuigd. (Surah al-Israa; 78)

Hij verwijst hier naar het Fajr gebed, welke de engelen van de nacht en de engelen van de dag bijwonen. Zij komen samen om het Fajr gebed te getuigen samen met de moslims en om naar de Koran te luisteren die in het gebed wordt gereciteerd. Zij komen ook samen tijdens het ‘Asr gebed, waar Allah hen vraagt, ook al is Hij de meest wetende van het antwoord: “In welke staat heb je mijn dienaren verlaten?â€De engelen antwoorden, zeggende: “We kwamen naar hem terwijl ze waren aan het bidden en we verlieten hen terwijl ze waren aan het bidden.†Dit betekent dat ze neerdaalden terwijl we ‘Asr waren aan het bidden en dat ze het gebed samen met ons bijwoonden. En toen stegen ze terug op (naar de hemelen) terwijl we Fajr waren aan het bidden.

Te wijten aan dit, wordt er beschreven dat het ‘Asr gebed het “Middelste gebed†is over welke Allah ons heeft aangemoedigd, zeggende:
“Waakt over uw gebeden en het tussengebed en stelt u ootmoedig voor Allah.†(Surah al-Baqarah;238) Hij bedoelt hiermee het ‘Asr gebed aangezien dat het gebed is dat de engelen van de nacht en de engelen van de dag bijwonen.

Een roep naar de Achtelozen:
Dus waar zijn degenen die terughouden van het bijwonen van het Fajr gebed, slapend (inplaats van) in hun bedden en niet getuigen van deze grote gebeurtenis elke nacht met de engelen van de Meest Barmhartige? Het is zo dat deze engelen informeren over deze aanwezigen (van het Fajr gebed) terwijl ze in de hoogste samenkomst zijn, zeggende; We kwamen naar hen terwijl ze waren aan het bidden en we verlieten hen terwijl ze waren aan het bidden.â€

Welk voordeel heeft deze persoon, die niet naar het Fajr gebed gaat en in plaats daarvan liever slaap, gekregen van deze daden? En welk voordeel heeft deze persoon, die het ‘Asr gebed niet bijwoont, wegens luiheid, het prefereren van slaap of iets anders, gekregen van deze daden?
Het wordt verteld in de hadeeth dat: “Wie het ‘Asr gebed mist, het is alsof hij zijn familie en rijkdom heeft verloren.†En in een andere hadeeth word gezegd: “…Dan heeft hij zijn daden teniet gedaan.†Dit betekent dat hij het gebed uit zijn eigenlijke tijd heeft genomen. Dus wanneer hij het uit zijn eigenlijke tijd heeft genomen, heeft hij het gemist.

Door Shaikh Saalih bin Fawzaan Al-Fawzaan
Islamhome.info
 
Bovenaan