Islam topic

28 feb 2011
280
4
9. Het verrichten van een smeekbede na de tashahhud
na de tashahhud is men vrij om allah (de verhevene) te smeken. De profeet (allah’s gebeden en vrede zij met hem) zegt namelijk:

إذا فرغ أحدكم من التشهد الأخير فليتعوذ بالله من أربع يقول : اللهمّ إني أعوذ بك من عذاب جهنم ومن عذاب القبر ومن فتنة المحيا والممات ومن شر فتنة المسيح الدجال​

“als iemand onder jullie klaar is met de laatste tashahhud, laat hem dan toevlucht bij allah zoeken tegen vier (zaken), zeggende: “allaahumma innie acoedhu bika min cadhaabi djahannam wa min cadhaabi-l-qabr wa min fitnati-l-mahyaa wa-l-mamaat wa min sharri fitnati-l-masiehi-ddadjaal.â€
“als iemand onder jullie klaar is met de laatste tashahud, laat hem dan toevlucht bij allah zoeken tegen vier (zaken), zeggende: “o allah, ik zoek mijn toevlucht bij u tegen de bestraffing van het hellevuur, en de bestraffing van het graf, en de beproevingen van het leven en de dood, en van de slechte beproeving van al-masieh addadjaal.†(al-bukhaarie en muslim)

ook op basis van de overlevering van ibn mascoed (moge allah behaagd met hem zijn) dat de profeet hen de tashahhud onderwees en vervolgens zei: “vervolgens kan hij van de zaken kiezen, wat hij maar wenst.†(al-bukhaarie en muslim)
 
28 feb 2011
280
4
10. De tweede tasliemah
de eerste tasliemah behoort tot de zuilen van het gebed. De tweede is aanbevolen, omdat de profeet (allah’s gebeden en vrede zij met hem) deze af en toe naliet, zoals is overgeleverd van caa’ishah (moge allah behaagd met haar zijn) dat de profeet (allah’s gebeden en vrede zij met hem) tijdens het gebed één tasliemah zou opzeggen, met zijn gezicht naar voren en iets naar de rechterkant zou draaien.7

dit zijn de uitspraken die aanbevolen zijn. De handelingen die aanbevolen zijn, zullen apart besproken worden. Tevens zal er nog aandacht geschonken worden aan de uitspraken na het gebed.

1. Aboe dawoed, al-haakim, attirmidhie en authentiek verklaard door imaam adhahabie en al-albaanie.
2. Aboe dawoed, attirmidhie, ibn maadjah, addaaraqutnie en al-haakim. Authentiek verklaard door al-haakim, ibn hibbaan, adhahabie en al-albaanie.
3. De basmalah: “bismi-llaahi-rrahmaani-rrahiem†(in de naam van allah, de meest barmhartige, de meest genadevolle)
4. Dit geldt tevens voor de vrouw, behalve als er vreemde mannen in de buurt zijn. Dan dient zij haar stem niet te verheffen.
5. Geest: Waarschijnlijk wordt hier djibriel bedoeld, zoals imaam annawawwie in de uitleg van sahieh muslim heeft gezegd.
6. Attirmidhie, ibn maadjah en authentiek verklaard door imaam al-albaanie.
7. Al-haakim en authentiek verklaard door al-haakim en adhahabie
.
 
28 feb 2011
280
4
Verwaarlozen van het gebed
Bismillahi Arrahmani Arrahim

Assalaamu 3Alaikoem Wa Rahmatollahi Wa Barakatouh

Beste Broeders & zusters in het geloof

Zo worden we (allen) wel eens overspoeld met wereldse zaken, jammer genoeg zijn we hierdoor niet in staatom ons gebed te onderhouden.
Het begint eerst met het verwaarlozen van een salaat,vervolgens twee, en voor we het weten zijn we (volledig) de zoetheid vergeten van het gebed! Uiteraard komt het wel eens voor dat we een gebed zijn vergeten, maar om het nou uit te stellen, omdat aardse zaken, als huiswerk voorgaan?!

O, jij die bidt, wanneer het je uitkomt..
Sta je wel degelijk stil bij het feit dat wij slechts (als dienaren) zijn geschapen om Hem, de Eeuwige te aanbidden?

Weet dat:

Aboe Hoerairah (Radia Allahoe 'Enhoe) verhaalt dat de Boodschapper van Allah zei:

'De eerste van zijn werken waarover een dienaar op de Dag der Opstanding rekenschap gevraagd zal worden, is zijn salaat. Wanneer die in orde bevonden wordt, slaagt hij en heeft hij succes; wanneer die niet in orde bevonden wordt, is hij geruineerd en verloren.

Wanneer hij tekort schiet mbt zijn verplichte gebeden, zal de Heer zeggen:
Bezie of er bij de vrijwillige handelingen van Mijn dienaar iets is dat de tekortkomingen in zijn verplichte gebeden compenseert. Vervolgens worden al zijn (verplichte) handelingen zo bekeken'.

(Tirmidzie)

Allah de Almachtige zegt: 'Waarlijk, Het Uur (Dag des Oordeels) zal zeker komen, daaraan is geen twijfel' (Ghafir: 59)

O, broeders & zusters..
Willen jullie dan niet horen bij hen, die zullen welslagen?
Bij Allah, ik heb het beste met jullie voor! Keert daarom terug naar het pad van jullie Heer (en wees standvastig)

'Waarlijk, tot Allah behoren wij en tot Hem zullen we terugkeren'(Al-Baqarah: 56)

'Zeker, Allah is Zachtmoedig, Alwetend'

(Al-Ahzaab: 34)


Moge Allah ons leiden & onze harten standvastig maken,
Allaah ou Ameen
!
 
8 feb 2011
1.012
8
De geloofsleer van Ahl us-Soennati wal Djamaacah - deel 2

1. Al-Imaan bij Ahl us-Soennati wal-Djamaacah bestaat uit zowel uitspraken als daden en neemt toe en af.
2. De pleger van een grote zonde treedt niet buiten het geloof. In het wereldse is hij een gelovige, alhoewel zijn geloof niet volmaakt is. In het Hiernamaals valt hij onder de Wil van Allah. Hij kan hiervoor vergeven of gestraft worden. Daarnaast zullen alle monotheïsten uiteindelijk het Paradijs als eindbestemming hebben. Zij kunnen met het Hellevuur bestraft worden, maar zij zullen hier niet voor eeuwig in verblijven.
3. Het is niet toegestaan om te getuigen voor een specifieke persoon, behorende tot Ahl ul-Qiblah (moslims), dat hij naar het Paradijs of de Hel gaat. Dit is zo omdat hier geen bewijs voor is. Een voorbeeld waarbij wel bewijs is, zijn de 10 metgezellen die de blijde tijding hebben ontvangen. Zij kregen te horen dat zij tot de inwoners van het Paradijs zullen behoren.
4. Al-Koefr (ongeloof) is binnen het geloof op te splitsen in twee categorieën. Groot ongeloof, wat een persoon buiten de oevers van de Islam doet treden. En klein ongeloof, wat de pleger niet buiten het geloof doet treden.
5. De Koran is het Woord van Allah (zowel de letters als de betekenis), neder gezonden en niet geschapen.
6. Tot de pilaren van al-Imaan behoort het geloven in de Voorbeschikking van Allah. Tevens dient men te geloven in alle teksten die overgeleverd zijn betreffende de Voorbeschikking van Allah en in de vier gradaties van al-Qadr: Kennis, het Schrijven, de Wil en het Scheppen.
7. De leiding en dwaling van de mensheid ligt in de Handen van Allah. Onder de mensheid zijn er sommigen die met de Gunst van Allah zijn geleid en onder hen zijn er die afgedwaald zijn zonder dat Allah hen onrecht heeft aangedaan.
8. Zowel de dienaren als hun daden zijn geschapen door Allah.
9. In de Handelingen van Allah schuilt een Volmaakte Wijsheid.
10. Al-Djamaacah zijn de metgezellen van de Profeet (vrede zij met hem) en degenen die hen volgden in goede daden en zich vastklampen aan hun sporen tot aan de Dag des Oordeels. En dit is de geredde groep.
11. Eenieder die zich vastklampt aan hun methodologie behoort tot al-Djamaacah, zelfs wanneer hij kleine fouten maakt.
12. Opsplitsen binnen het geloof is niet toegestaan alsook het creëren van Fitnah onder de moslims. Wanneer er zich een onderling geschil voordoet, dient men dit geschil terug te voeren naar de Koran en Soennah, conform het begrip van de vrome voorgangers.
13. Degenen die zich tegen de Djamaacah keert, dient geadviseerd en uitgenodigd te worden. Ook dient men op een goede wijze van gedachten met hen te wisselen. Het bewijs dient ook tegen hen te worden geleverd.
14. Als uitgangspunt geldt dat elke moslim in het bezit is van de juiste geloofsovertuiging, totdat het tegendeel wordt bewezen. Hun woorden dienen daarnaast op de beste wijze geïnterpreteerd te worden, tenzij wat anders blijkt.
15. Het is verplicht om de moslimleiders te gehoorzamen en hen in het goede te adviseren. Het is niet toegestaan om in opstand tegen hen te komen. Dat mag alleen wanneer er evident ongeloof aanschouwd wordt, waarvoor bewijs is van Allah. Voeg hieraan toe dat degenen die in opstand komen hiervoor de kracht moeten hebben.
16. Het gebed, de bedevaart en de Djihaad dienen verricht te worden met de moslimleiders, zelfs wanneer het zondaren zijn.
17. De metgezellen zijn allemaal rechtschapen en de besten van deze gemeenschap. Van hun Imaan dient getuigd te worden. Het houden van hen is een teken van geloof en hen verafschuwen is een teken van ongeloof en huichelarij. Er dient gezwegen te worden over hetgeen dat zich (aan onenigheid) heeft voorgedaan tussen hen. De beste onder hen is: Aboe Bakr, vervolgens cOmar, cOethmaan en cAli. Zij zijn de rechtgeleide kaliefen.
18. Liefde voor Ahl ul-Bayt (de directe familieleden van de Profeet) is een onderdeel van het geloof. Tot Ahl ul-Bayt behoren zeer zeker ook de vrouwen van de Profeet (vrede zij met hem), die tevens de moeders der gelovigen zijn. Ook koestert Ahl us-Soennah liefde jegens de vrome voorgangers, de geleerden en degenen die hen in goede daden volgen.
19. Oproepen tot het goede en het verbieden van het slechte behoort tot één van de grootste zaken binnen het geloof. Dit dient namelijk om de gemeenschap te verbeteren.
20. Aan het boek van Allah wordt aandacht geschonken middels memorisatie, recitatie en exegese. Ook wordt er aandacht geschonken aan de overleveringen van de Profeet (vrede zij met hem), middels kennis, begrip en door de correcte overleveringen van de zwakke te onderscheiden.
21. Het geloof dient in zijn geheel betreden te worden en men dient volledig te geloven in het Boek van Allah. Ook is het van belang om zowel te geloven in de teksten die vermanen en beloven, als in de teksten die zaken bevestigen en ontkennen.
22. Zij volgen en innoveren niet, verenigen en raken niet verdeeld binnen het geloof.
23. Zij treden in de voetsporen van de metgezellen en de rechtgeleide imams inzake kennis, daden en Dacwah. Daarnaast blijven zij uit de buurt van degenen die hiermee in strijd handelen.
24. Zij kennen gematigdheid binnen het geloof en positioneren zich te allen tijde tussen extremisme en laksheid.
25. Zij doen hun uiterste best om het woord van de moslims te herenigen op de Waarheid, het monotheïsme en op het volgen van de Soennah.



islamway.com
 
6 feb 2011
13.473
66
( BTW: dit zijn alleen Vraag & Antwoord stukjes.)

De Geloofsgetuigenis

s de kleine wassing verplicht bij het binnentreden van de Islam?
Vraag:

Is het verplicht om bij het binnentreden van de Islam de kleine wassing te verrichten?

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Het is niet verplicht voor een persoon om bij het binnentreden van de Islam de kleine wassing te verrichten. De getuigenis wordt van een persoon aangenomen op het moment dat hij deze uitspreekt en het doet er niet toe of hij nu wel of niet de kleine wassing heeft verricht.

Samenvattend kunnen wij dus zeggen dat de kleine wassing geen voorwaarde is voor het binnentreden van de Islam.

Vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allah.

Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
Al-Idjabaatoe calaa As’ielatil-Djaaliyah, boekdeel 5, blz. 1
 
6 feb 2011
13.473
66
De betekenis van de twee geloofsgetuigenissen


Vraag:

Wij willen graag de betekenis weten van de twee geloofsgetuigenissen; de getuigenis dat er geen god is dan Allah en dat Mohammed de Boodschapper is van Allah?

Antwoord:

De twee geloofsgetuigenissen; de getuigenis dat er geen god is dan Allah en dat Mohammed de Boodschapper van Allah is, zijn de sleutel tot de Islam en de Islam wordt niet binnengetreden, behalve aan de hand van hen beide. Vandaar dat toen de Profeet (vrede zij met hem) Moecaadh ibnoe Djabal naar Jemen stuurde, hij hem opdroeg om hen allereerst uit te nodigen naar de getuigenis dat er geen god is dan Allah en dat Mohammed de Boodschapper is van Allah.

Wat betreft de eerste getuigenis, namelijk dat er geen god is dan Allah, men dient met zowel tong als hart te erkennen dat niets of niemand het recht heeft aanbeden te worden, behalve Allah, want ‘god’ staat voor een aanbedene dat aanbeden wordt. Het betekent dus dat niets of niemand het recht heeft aanbeden te worden, behalve Allah, alleen.

Deze zin bestaat uit een ontkennende deel en een bevestigende. Wat betreft de ontkenning dit is terug te vinden in het gedeelte ‘er is geen god’. En de bevestiging is te vinden in het gedeelte ‘behalve Allah’. Het staat dus voor het bevestigen met de tong, nadat het hart hier allereerst van overtuigd is geraakt, dat niets of niemand het recht heeft aanbeden te worden, behalve Allah. Dit veronderstelt dus volledige toewijding van de aanbidding aan Allah alleen en een ontkenning van het aanbidden van een ander dan Hem. Wanneer wij ervan uit gaan dat het hier gaat om het woord ‘recht’ dat wordt weggelaten, dan biedt dit uitkomst voor de volgende vraagstelling die door vele mensen wordt voorgelegd, namelijk: “Hoe kunnen jullie zeggen dat er geen god is dan Allah, terwijl er andere goden zijn die aanbeden worden naast Allah en die door Hem als zodanig worden genoemd?†Zo zegt Allah (interpretatie van de betekenis):

“En hun goden die zij naast Allah aanriepen, baatten hen niets toen het bevel van jouw Heer kwam. En zij deden hen slechts meer vernietiging toekomen.†(Soerat Hoed: 101)

Ook zegt Hij, de Verhevene (interpretatie van de betekenis):

“En neem geen andere god naast Allah.†(Soerat al-Israa’: 39)

En Hij zegt (interpretatie van de betekenis):

“En roep geen andere god aan naast Allah.†(Soerat al-Qasas: 88)

Hoe is dan mogelijk dat wij zeggen: “Er is geen god dan Allahâ€, terwijl het vaststaat dat godheid toegekend wordt aan anderen dan Allah? En hoe kunnen wij goddelijkheid toekennen aan anderen dan Allah, terwijl de Boodschappers van Allah tegen hun volkeren zeiden (interpretatie van de betekenis):

“Aanbidt Allah, voor jullie is er geen andere god dan Hij.†(Soerat al-Acraaf: 59)

Het antwoord op dit dilemma is als volgt. De werkelijke betekenis van de eerste getuigenis is als volgt; ‘er is geen ware god dan Allah’. Wij zeggen dus dat deze goden die buiten Allah aanbeden worden weliswaar met de term ‘god’ worden aangeduid, maar in werkelijkheid valse goden zijn die geenszins aanspraak kunnen maken op goddelijkheid. Zo zegt Allah (interpretatie van de betekenis):

“Dat is zo omdat Allah de Waarheid is en omdat wat zij naast Hem aanroepen de valsheid is. En omdat Allah, de Verhevene, de Grootste is.†(Soerat Loeqmaan: 30)

Wat hier ook op duidt, zijn de volgende Woorden van Allah (interpretatie van de betekenis):

“Zien jullie (veelgodenaanbidders) dan al-Laat en al-cOezzah en al-Manaat, de andere, de derde? Zijn voor jullie de mannen en voor Hem de vrouwen? Dat zou een oneerlijke verdeling zijn. Het zijn alleen maar namen die jullie hebben verzonnen, jullie en jullie vaderen. Allah heeft daarvoor geen gezag neergezonden.†(Soerat an-Nadjm: 19-23)

En (interpretatie van de betekenis):

“Datgene wat jullie naast Hem aanbidden, zijn slechts namen die jullie en jullie vaderen hebben verzonnen. Allah heeft hiervoor geen gezag neergezonden.†(Soerat Yoesoef: 40)

Concluderend kunnen wij zeggen dat de eerste geloofsgetuigenis het volgende betekent: niets of niemand heeft het recht aanbeden te worden, behalve Allah. En alles wat naast Hem aanbeden wordt, ongeacht of het hier nu gaat om boodschappers, engelen, awliyaa’, stenen, bomen, de zon, de maan of iets anders, is vals. De enige ware aanbedene is Allah.

Wat betreft de getuigenis ‘Mohammed is de Boodschapper van Allah’, dit staat voor het bevestigen met de tong en het geloven met het hart dat Mohammed, de zoon van cAbdullah, de Qoerayshiet, de Hashimiet, de Boodschapper is van Allah die gezonden is naar de gehele schepping: zowel de djinn als de mens. Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):

“Zeg: ,,O mensen, waarlijk, ik ben de Boodschapper van Allah voor jullie allen. (Allah is) Degene aan Wie het Koninkrijk over de hemelen en de aarde behoort, geen god is er dan Hij. Hij doet leven en Hij doet sterven. Gelooft daarom in Allah en Zijn Boodschapper; de ongeletterde Profeet, die in Allah en Zijn Woorden gelooft, en volgt hem. Opdat jullie geleid zullen worden.†(Soerat al-Acraaf: 158)

Ook zegt Allah (interpretatie van de betekenis):

“Gezegend is Degene Die de Foerqaan (de Koran) heeft neergezonden aan Zijn Dienaar opdat hij een waarschuwer voor de werelden zal zijn.†(Soerat al-Foerqaan: 1)

De betekenis van de tweede geloofsgetuigenis is dat jij gelooft in de berichtgevingen van de Profeet, zijn bevelen volgt, wegblijft van datgene dat hij heeft verboden en dat jij Allah slechts aanbidt op de wijze die hij heeft voorgeschreven. Deze getuigenis houdt tevens in dat jij gelooft dat de Boodschapper van Allah geenszins aanspraak maakt op enige vorm van heerschappij en bestuur van het heelal en aanbidding. Hij is niets anders dan een Dienaar die geen recht van aanbidding toekomt, een Boodschapper die niet liegt en die niet bij machte is zichzelf of anderen te baten, noch te schaden, behalve met de Wil van Allah. Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):

“Zeg: ,,Ik zeg jullie niet dat ik over de schatten van Allah beschik en niet dat ik het Ongeziene ken, en ik zeg jullie niet dat ik een engel ben. Ik volg slechts wat aan mij geopenbaard wordt.†(Soerat al-Ancaam: 50)

Hij is dus een dienaar die uitvoert wat hem opgedragen wordt. Allah zegt ook (interpretatie van de betekenis):

“Zeg: ,,Ik ben niet bij machte om jullie te schaden, noch te leiden.†Zeg: ,,Niemand kan mij ooit bescherming bieden tegen Allah en ik zal buiten Hem nooit een andere toevluchtsoord vinden.†(Soerat al-Djinn: 21-22)

Ook zegt de Verhevene (interpretatie van de betekenis):

“Zeg: ,,Ik ben niet bij machte om mijzelf te baten, noch te schaden, behalve met de Wil van Allah. En als ik het Ongeziene kende, dan zou ik het goede vermeerderd hebben en zou het kwade mij niet hebben getroffen. Ik ben niets dan een waarschuwer en een verkondiger van blijde tijdingen voor een gelovig volk.†(Soerat al-Acraaf: 188)

Dit is dan ook de betekenis van de twee geloofsgetuigenissen. Hiermee is tevens duidelijk geworden dat recht van aanbidding niet toekomt aan de Boodschapper, noch aan andere schepselen. Aanbidding komt slechts toe aan Allah, alleen. Wel dient de Profeet (vrede zij met hem) de gepaste achting toegekend te worden die Allah hem heeft gegeven, namelijk: hij is de dienaar van Allah en Zijn Boodschapper.


Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
 
6 feb 2011
13.473
66
Omvat de geloofsgetuigenis dan alle categorieën van Tawhied?


Vraag:

Omvat de geloofsgetuigenis dan alle categorieën van Tawhied?

Antwoord:

Zij omvat alle categorieën van Tawhied ofwel als implicatie of als logische gevolgtrekking. Want als een persoon zegt: "Niets of niemand heeft het recht aanbeden te worden, behalve Allah", dan is het eerste wat bij mij te binnen schiet het Alleenrecht van Allah op aanbidding (Tawhied ul-cIbaadah) maar aan de grondslag van Tawhied ul-cIbaadah, dat ook bekend staat als Tawhied ul-Oeloehiyyah, ligt de implicatie van het Alleenrecht van Allah op Heerschappij (Tawhied ur-Roeboebiyyah), want eenieder die Allah alleen aanbidt, zal dit alleen doen als hij zijn Alleenrecht op Heerschappij onderkent. Ook impliceert Tawhied ul-cIbaadah de Eenhied van Allah betreffende Zijn Namen en Eigenschappen, want eenieder die Allah aanbidt zal dit alleen doen als hij weet dat Zijn aanbedene het verdient om aanbeden te worden, vanwege de Namen en Eigenschappen waarover Hij beschikt. Daarom zei Ibraahiem tegen zijn vader:

"O mijn lieve vader, waarom aanbidt u iets wat niet hoort en niet ziet en u niet baat?" (Soerat Mariam: 42)

Tawhied ul-cIbaadah, wat dus ook wel Tawhied ul-Oeloehiyyah wordt genoemd, impliceert Tawhied
ar-Roeboebiyyah en Tawhied ul-Asmaa' was Sifaat.

Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
 
6 feb 2011
13.473
66
Hoe word ik moslim?


Vraag:

Ik zou graag willen weten wat de voorwaarden zijn voor het binnentreden van de Islam? Ik heb namelijk gehoord dat er naast de geloofsgetuigenis ook andere zaken zijn waaraan je dient te voldoen.

Vraag ontvangen op 18 oktober 2004

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Als iemand overtuigd is van de zuilen van het geloof (Imaan), namelijk:

- Het geloven in Allah.

- Het geloven in Zijn Engelen.

- Het geloven in Zijn Boeken.

- Het geloven in Zijn Boodschappers.

- Het geloven in de Laatste Dag.

- Het geloven in de Voorbeschikking.

En daarnaast overtuigd is van de vijf zuilen van de Islam, namelijk:

- Het getuigen dat niets of niemand het recht heeft aanbeden te worden, behalve Allah en dat Mohammed Zijn Dienaar en Boodschapper is.

- Het verrichten van de vijf dagelijkse gebeden.

- Het betalen van de Zakaah (armenbelasting).

- Het vasten van de maand Ramadan.

- Het verrichten van de bedevaart naar het Heilige Huis.

En vervolgens de geloofsgetuigenis uitspreekt, dan is deze persoon moslim.

En Allah weet het beter.

Sheich Fawaz Jneid
 
6 feb 2011
13.473
66
- De Salaah ( het gebed) :

Mag ik in een broek bidden?

Vraag:

Mag ik in een broek bidden?

Antwoord:

Er is niets tegen op het dragen van een broek tijdens het gebed. Zolang de man zijn benen vrij kan bewegen tijdens het staan, prosterneren en zitten. Wel geldt als voorwaarde dat de broek niet strak zit, in die zin dat deze het lichaam accentueert.

Sheikh Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
(Madjmoec ul-Fataawaa war-Rasaa’il)
 
6 feb 2011
13.473
66
Het groeten van de preker

Vraag:

Is het toegestaan om de Khaatib (preker) terug te groeten wanneer hij voor aanvang van het vrijdaggebed de vredesgroet uit?

Antwoord:

Wanneer de Khaatib de menigte groet, moeten zij hem de vredesgroet terug doen. Het teruggroeten is in dit geval een Fard Kifaayah1. Het is voldoende wanneer de Khaatib1 de groet van de mensen in de eerste rij hoort. Op deze manier dient men te handelen wanneer men zich in de moskee bevindt.

Bevindt men zich buiten de moskee, dan kan het anders zijn. Als men het gebed gaat verrichten in dezelfde moskee waar deze Khaatib preekt, dan dient men terug te groeten. Zo niet, dan niet. De Khaatib geeft de groet namelijk alleen aan degenen die zich in de moskee bevinden en het gebed wensen bij te wonen in die moskee.

Stel nu dat een persoon in een andere moskee wenst te bidden en elders langs een Khaatib komt. Is deze persoon dan verplicht om te zwijgen gedurende de vrijdagpreek?

Nee, omdat hij de vrijdagpreek in deze moskee niet wenst bij te wonen. Het is hem zelfs gegeven om handel te drijven gedurende deze vrijdagpreek. Want het vrijdaggebed in de moskee waar hij dat wil bijwonen, is nog niet aangebroken.

Sheikh Mohammed Ibnoe Saalih al-cOethaymien



1. Als één persoon deze daad nakomt, dan vervalt de plicht voor de rest.
 
6 feb 2011
13.473
66
Stem verheffen bij zachte gebeden

Vraag:

Is het toegestaan om de stem te verheffen bij het verrichten van de Takbier gedurende een gebed dat niet luidop wordt gedaan?

Antwoord:

Als men voor gaat in het gebed is het zeker een vereiste om de stem te verheffen, zodat de mensen hem kunnen volgen. De rest verheft zijn stem niet, want dit is niet nodig.

Enkele volgelingen die achter de imam bidden verheffen hun stem bij het verrichten van de Takbier of bij het zeggen van ‘Soebhanna Rabiyal-Aclaa’, e.d. Hiermee zijn zij de mensen om hun heen tot last. Dit is op z’n minst gezegd dan ook afkeurenswaardig. De Profeet (vrede zij met hem) hoorde zijn metgezellen eens hardop de Koran reciteren waarna hij dit afkeurde, zeggende: “Wees elkaar niet tot last met jullie recitaties.â€

(Sahieh verklaard door Sheikh al-Albaanie)

Hij zag dit dus als een vorm van last. Wanneer iemand hardop reciteert, dan is hij degenen om hem heen ongetwijfeld tot last. Om deze reden is het dan ook niet gewild dat men achter de imam zijn stem verheft en anderen tot last is.

Sheikh Mohammed Ibnoe Saalih al-cOethaymien
 
6 feb 2011
13.473
66
Bloed op kleding tijdens gebed


Vraag:

Ik heb last van blaren en puisten onder mijn linker en rechteroksel, alsmede tussen mijn dijen. Hier komt pus en bloed uit en het is voor mij lastig om elk gebed andere kleding aan te trekken. Wat dien ik te doen?

Antwoord:

Ik vraag Allah om jou te genezen. Het aantrekken van andere kleding om het gebed te verrichten is geen vereiste. Pus en bloed zijn religieus gezien rein volgens de meest correcte uitspraak. Als bloed religieus gezien onrein geweest zou zijn, dan zou het niet toegestaan zijn om het gebed te verrichten in bebloede kleding. Terwijl Hassan al-Basri heeft gezegd:

"Het was gebruikelijk voor de moslims om te bidden met open wonden."

Dit duidt er dus op dat het geen vereiste is om van kleding te veranderen als deze in aanraking komt met bloed of pus. Een uitzondering hierop is natuurlijk wanneer het menstruatie- of kraambloed betreft.

Sheikh Khaalid al-Moslih
 
Bovenaan