Mijn Islamitische topic !

20 dec 2012
1.534
54
wat betekent verzegeld

Totdat het hart verzegeld!

''Nee! Wat zij plachten te doen (aan zonden) heeft zelfs hun harten bedekt.'' (Surah Al-Mutaffifien 83:14)


Al Hasan (Al Basri) - moge Allah hem genadig zijn - zei: '' Het is doordat het verrichten van zonde na zonde, waardoor het hart blind en dood geraakt.''

En Qataadah - moge Allah tevreden zijn met hem - zei: '' Het is doordat het verrichten van zonde na zonde, een zonde opeenvolgend door een andere zonde, waardoor het hart dood geraakt en zwart wordt.''

Ibn Zayd - moge Allah hem genadig zijn - zei: '' Hen zonden overwinnen hen harten, totdat er geen greintje goeds doorheen kan.''

Mujahid - moge Allah hem genadig zijn - legde uit:''Zij beschouwden het hart, als een hand: wanneer een persoon zondigt, gaat zijn hart knauwen.'' en hij vouwde zijn pink, ''en wanneer hij weer een andere zonde pleegt,'' hij vouwde de volgende vinger en ging verder totdat zijn hand een dichtgeknepen vuist vormde. ''Vervolgens wordt er een zegel overheen geplaatst, en zij waren gewend te zeggen dat dat de ''bedekking'' is.''

Al-Tabari in zijn Tafsier van Surah Al-Mutaffifien

Vertaald door: Aboe Tha'labah Ibn Abee Muhammed
 
20 dec 2012
1.534
54
34eophc.jpg
 
20 dec 2012
1.534
54
Morgen is het donderdag in shaa allah ^_^

Abu Hurairah heeft overgeleverd: ''De Profeet zei: “Daden van de mensen worden op de maandagen en donderdagen aan Allaah gepresenteerd, dus houd ik ervan dat mijn daden gepresenteerd worden terwijl ik vast.''

(At-Thirmidhi)

Abu Qatadah heeft overgeleverd: ''De Profeet werd gevraagd over het vasten op de maandagen, hij zei: “Dat is de dag waarop ik werd geboren en de dag waarop ik de openbaring ontving.''

(Muslim)

Poort voor de vastenden in het Paradijs

“In het Paradijs is er een poort die Rayyan wordt genoemd. En degenen die het vasten in acht genomen hebben, zullen op de Dag der Opstanding door deze poort naar binnen gaan. Niemand behalve zij zullen erdoor naar binnen gaan. Er zal worden gezegd: “Waar zijn degenen die het vasten in acht genomen hebben?” Zij zullen opstaan, en niemand anders dan zij zullen erdoor naar binnen gaan. Nadat zij naar binnen zijn gegaan, zal de poort worden gesloten en zal er niemand meer doorheen gaan.”
Deze hadith is overgeleverd door Sahl ibn S’ad (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en staat vermeld in Bukharie en Muslim.

Vasten beschermt tegen het Vuur

“Wie een dag vast omwille van Allah, zijn gezicht zal door Allah voor een afstand van zeventig jaren van het Vuur afgehouden worden.”
Deze woorden van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zijn overgeleverd door Abu Said al-Khudri (moge Allah tevreden met hem zijn) en staat vermeld in Sahih Bukharie en Sahih Muslim.

Allah beloont vasten

Allah zegt: “Iedere daad van de zoon van Adam is voor hem, behalve het vasten. Het vasten is voor Mij en Ik zal hem ervoor belonen.”
Dit is een hadith qudsi die overgeleverd is door Abu Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). Het staat vermeld in Sahih Bukharie en Sahih Muslim.

6tloo5.jpg
 
20 dec 2012
1.534
54
Verboden om te praten tijdens het gebed

Zayd ibn Arqam (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd:
“Wij waren gewend om te praten tijdens het gebed en men sprak met een metgezel aan zijn zijde, totdat (het volgende vers) werd geopenbaard:
“En staat voor Allaah in ootmoed.”
En toen werd ons opgedragen om stil te zijn (tijdens het gebed) en werd het ons verboden om te spreken.”

Deze woorden staan vermeld in Sahih Bukharie en Sahih Muslim. De geopenbaarde ayah staat in de Koran, in Surah Al-Baqarah (2:238, interpretatie van de betekenis).
 
20 dec 2012
1.534
54
Rijen rechtmaken tijdens het gebed

“Maak jullie rijen recht, want het recht maken van de rijen behoort tot de vervolmaking van het gebed.”
Deze hadith van de Profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) is overgeleverd door Anas ibn Malik (moge Allah tevreden met hem zijn) en staat vermeld in Sahih Bukharie en Sahih Muslim.
 
20 dec 2012
1.534
54
Smeekbede voor meer profijtvolle kennis

Abu Huraira (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) zei: “O Allah, laat mij profijt hebben van hetgeen wat U mij onderwezen heeft en onderwijs mij wat profijtvol voor mij is en laat mijn kennis toenemen. Alle lofprijzingen komen toe aan Allah in alle omstandigheden en ik zoek toevlucht bij Allah tegen de toestand van de mensen van het Hellevuur.” Een prachtige smeekbede met profijtvolle woorden.

Dua in het Arabisch
اللَّهُمَّ انْفَعْنِي بِمَا عَلَّمْتَنِي وَعَلِّمْنِي مَا يَنْفَعُنِي وَزِدْنِي عِلْمًا الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَأَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ حَالِ أَهْلِ النَّارِ

Betekenis van de dua
O Allah, laat mij profijt hebben van hetgeen wat U mij onderwezen heeft en onderwijs mij wat profijtvol voor mij is en laat mijn kennis toenemen. Alle lofprijzingen komen toe aan Allah in alle omstandigheden en ik zoek toevlucht bij Allah tegen de toestand van de mensen van het Hellevuur

Uitspraak van de dua
Allahoemma anfa3nie bimaa 3allamtanie wa 3allimnie maa yanfa3oenie wa zidnie 3ilme l-hamdoelillaahi 3ala koellie h’aali wa a’oedhoe billaahi min haali ahli n-naar.

Extra informatie over de dua
Deze smeekbede is van de Profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) overgeleverd door Abu Huraira (moge Allah tevreden met hem zijn) en staat vermeld in Tirmidhi (3599) en is Hasan verklaard. De vertaling is een interpretatie van de betekenis, omdat het uitermate moeilijk is om de rijke Arabische taal te vertalen.
 
20 dec 2012
1.534
54
BEKERINGSVERHAAL !!

Zuster Miryam

Graag wil ik mijn verhaal vertellen. De reden hiervoor is om een beetje afscheid te nemen. Afscheid van de beginjaren van mijn moslim zijn, afscheid inshaa-e Allaah (als Allah dat wil) van het leven hier in Nederland. Inshaa-e Allaah gaan we weg van hier, weg van onbegrip, weg van verwarring, weg van hypocrisie. De stap om Nederland te verlaten, is niet zomaar genomen; er gingen heel wat gebeurtenissen aan vooraf.

Als klein meisje bad ik altijd tot God, maar wel stiekem. M'n vader had me duidelijk gemaakt dat godsdienst niet echt was en dat Jezus (vrede zij met hem) een soort sprookjesfiguur was. Maar een godsbesef bleef en is achteraf gezien nooit bij me weggeweest. Alleen had niemand mij verteld hoe ik op een goede manier mijn geloof moest belijden. Ik kan me goed herinneren dat ik altijd al gefascineerd was door de natuur; als ik in de natuur liep met m'n familie werd ik ontzettend rustig en voelde ik me vredig. Ook angsten had ik, ik keek naar het heelal en een vrees overmande mij. Toen wist ik hier geen raad mee, maar nu weet ik dat het de natuurlijke imaan (geloof) van kinderen was.

Al wat ik van m'n jeugd kan herinneren, is het feit dat ik me alleen voelde. Op de middelbare school hoorde ik bij iedereen, maar ook bij niemand. Had veel verschillende groepjes waar ik bij thuis hoorde, maar het gevoel dat ik hierbij had, was een eenzaam gevoel. Na de HAVO ben ik een HBO-opleiding gaan volgen in Tilburg. Het propedeusejaar heb ik met goede resultaten behaald (al-h'amdoelillaah - de lof is voor Allah). Maar ik voelde me verschrikkelijk in het wereldje van studentenverenigingen en het popi-jopi gedoe. Na een jaar HBO gedaan te hebben, voelde ik me zo ellendig dat ik iets anders zocht dan het studentenleven.

Ik ging solliciteren bij de Luchtmacht. Ik heb de KMA opleiding in Breda gedaan, een militaire opleiding, maar dan voor Bepaalde Tijd en hoefde daar dan ook maar 1 jaar te vertoeven. Ik ging ontzettend veel uit, vond het geweldig om te zeggen dat ik “militair” was. Maar ik moest eigenlijk niets van het uitgaansleven hebben. Als ik dan in een uitgaansgelegenheid stond, opgedoft en wel, vond ik het heel vervelend als iemand te dichtbij me stond of me te lang aankeek. Achteraf een heel natuurlijk gevoel, alleen wel raar als je er opgedoft bijloopt in een uitgaansgelegenheid. Ik stond daar dan en dacht: “Wat doe ik hier?”

De militaire opleiding had ik met goede resultaten voltooid (al-h'amdoelillaah). Achteraf weet ik gewoon dat Allah de Verhevene mij heeft beschermd, dat er een soort onzichtbare kooi was die mij beschermde en dat mijn eerbaarheid me niet werd afgenomen. Ik heb een aantal jaren in Woensdrecht gewerkt, maar voelde me er echt niet thuis.

In die tijd ben ik in aanraking gekomen met het boek van Allah - de Qor-aan. Na al-Faatih'ah (het eerste hoofdstuk) gelezen te hebben, kreeg ik een rustig gevoel. Ik las dat Jezus (vrede zij met hem) en Maria in de Qor-aan vermeld werden. Nog nooit hadden Marokkaanse vrienden dit aan mij verteld. Toen ik voor het eerst Aayat al-Koersie las [Soerat al-Baqarah (2), aayah 255], wist ik gevoelsmatig dat dit een zeer speciale aayah was.

“Allah! Laa ilaaha illa Hoewa [er is geen god (die het recht heeft om aanbeden te worden) behalve Hij - Allah], al-H'ayy (de Eeuwig Levende), al-Qayyoem [de Zelfbestaande (alles en iedereen is afhankelijk van Hem, terwijl Hij niets of niemand nodig heeft)]. Sluimer noch slaap kan Hem overvallen. Aan Hem behoort (alles) wat er in de hemelen en (alles) wat er op de aarde is. Wie is degene die bij Hem kan bemiddelen behalve met Zijn toestemming? Hij weet wat hen (Zijn schepsels) overkomt in deze wereld en wat er met hen zal gebeuren in het Hiernamaals. En zij kunnen niets van Zijn Kennis bereiken, behalve dat wat Hij wil. Zijn Koersie (A) strekt zich uit over de hemelen en de aarde, en Hij voelt geen vermoeidheid door het waken over en het in stand houden van beide. En Hij is al-'Aliyy (de Allerhoogste), al-'Adhziem (de Geweldige).” (B)

[Toegevoegd door redactie:] (A) Koersie: letterlijk een voetbank of stoel, en soms onjuist vertaald als Troon. De Koersie genoemd in dit vers dient onderscheiden te worden van de ‘Arsh (Troon) genoemd in vers 7:54, 10:3, 85:15 en elders. De profeet Moh'ammed (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) heeft gezegd: “De Koersie vergeleken met de ‘Arsh is niets dan als een ring gegooid in een open ruimte van de woestijn.” Als de Koersie zich uitstrekt over het volledige universum, hoeveel groter is dan de ‘Arsh!? Waarlijk, Allah - de Schepper van zowel de Koersie als de ‘Arsh - is de Grootste. Ibn Taymiyyah zei in de hoofdstukken: a) Te geloven in de Koersie, b) Te geloven in de ‘Arsh (Troon): “Het is overgeleverd van Moh'ammed ibn ‘Abdoellaah en van andere religieuze geleerden dat de Koersie tegenover de ‘Arsh (Troon) is en het bevind zich op het niveau van de Voeten.” (Fataawaa Ibn Taymiyyah, Vol. 5, p. 54-55.)

(B) Dit vers is Aayatoe l-Koersie. Zie het boek Uitleg van Aayatoe l-Koersie van sheikh Moh'ammed ibn Saalih' al-‘Oethaymien, uitgegeven door Uitgeverij Momtazah, voor de betekenissen van dit zeer belangrijke vers, het belangrijkste vers van de Qor-aan! [Einde toevoeging redactie.]

Toen ik soerat al-Moelk (67) voor het eerst las en aayah 24 zag, zei ik na de woorden: "Zeg: 'Hij is het Die u schiep, en u oren, ogen en een hart gaf...'": “Oh, dank u Allah.” De gevoelens die ik had waren zo diep en de aayah ging verder: "...weinig dank betuigt gij ervoor." Toen heb ik daadwerkelijk zitten huilen...

Alles was zo logisch, zo natuurlijk, dat ik al snel probeerde te bidden en alleen de shahaadah (geloofsgetuigenis) heb afgelegd. Moslim worden is niet iets wat opeens gebeurd, het zijn geschakelde gebeurtenissen die je ogen doen openen. Natuurlijk alleen met de Wil van Allah de Verhevene. Ik heb ontslag genomen bij de Luchtmacht, moslimah zijn en bij de Luchtmacht werken is nu eenmaal niet echt een goede combinatie. Moge Allah de Verhevene mij vergeven!

Toen begon mijn leven als moslimah. Ik ben snel getrouwd met een Algerijnse man, wat voor mijn ouders zeer moeilijk was. We hebben zelfs bijna een jaar bij hen gewoond. Ik was zwanger en we kochten snel een huis om niet meer bij m'n ouders te hoeven wonen. We kregen een prachtige dochter (al-h'amdoelillaah). Ik ging steeds meer naar lezingen en bijeenkomsten. Mijn imaan (geloof) steeg en ik kreeg een rotgevoel over het feit dat we ribaa (rente) betaalden. M'n man kwam ook telkens thuis van de masdjid (moskee) en voelde zich slecht. Een lieve zuster van mij, bleef zeggen, ribaa is h'araam in wat voor omstandigheden dan ook. Ibn Mas'oed (moge Allah tevreden zijn met hem) verhaalde dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) degene vervloekte die rente ontvangt en degene die het betaalt.” (Overgeleverd door Moeslim.) [Zie Het consumeren van ribaa (rente).]

In het begin had ik nog excuses hiervoor, maar in m'n hart voelde ik dat het niet goed was. Maar ik was niet voor niets moslim geworden, dus hebben we ons huis verkocht en toen brak 1,5 jaar van verhuizen aan. We hadden geen eigen huisvesting meer en verhuisden van huis naar huis in onderhuur. M'n ouders begrepen er niets van en we hadden veel ruzie. We kregen een tweede kindje tussen de 4 verhuizingen door. Nu, al-h'amdoelillah hebben we een huurhuis sinds bijna 1 jaar. Maar we gaan weer verhuizen inshaa-e Allaah, maar dan naar Algerije. We wilden in eerste instantie al sneller gaan, maar Allah de Verhevene heeft de weg voor ons uitgestippeld. We doen ook ons best om met heel het gezin te gaan. Mijn imaan (geloof) is zo gegroeid, dat ik makkelijk afscheid van Nederland kan nemen.

Vooral als ik lees: de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) heeft gezegd: “Mijn band wordt verbroken jegens een moslim die tussen de moeshriekien (toekenners van deelgenoten aan Allah, ofwel afgodenaanbidders of ongelovigen) verblijft...” (Aboe Daawoed, at-Tirmidzie en anderen.)

Ik weet dat je in een niet-moslimland mag verblijven onder bepaalde voorwaarden, maar ik weet op voorhand dat ik daar al niet aan voldoe. (Voorwaarde zie http://www.al-islaam.com/al-islaam/cyberimam/index.php?cat=Overige+Fatawa&qa=423)

Mijn da'wah capaciteiten zijn niet geweldig en als ik eraan denk dat mijn dochters hier moeten opgroeien, word ik al misselijk. Wat ik zeker ga missen zijn de lieve zusters die ik in de loop van de jaren heb ontmoet en waarvan ik erg veel houd.

Wij zijn nu een aantal keer in Algerije geweest, ik voelde me goed, ik voelde me vrij! Ik heb ontzettend veel lieve zusters ontmoet in een masdjid in de stad. Allah de Verhevene wist dat ik dat zo nodig had (Allaahoe a'lam - Allah weet het best). Ik kwam daar in de masdjid en een gevoel van verlichting kwam over mij heen. Daar wordt drie keer per week les voor vrouwen gegeven en Mashaa-e Allaah, zo serieus werd er geleerd. Ook weet ik, dat niet alles daar perfect is en dat er moeilijke momenten zullen komen. Deze stap wordt voor mij makkelijker gemaakt doordat mijn man ook mijn beste vriend is, hij is mijn echtgenoot maar ook zeer zeker een “broeder” van mij. Ik vertrouw hem en hij helpt mij in alles.

Dus ik neem afscheid van Nederland en hopelijk zal Allah de Verhevene onze intenties zuiver houden en het makkelijk voor ons maken. Ik houd van jullie allen omwille van Allah de Verhevene. Ik doe doe'aa-e dat Allah de oemmah (moslimgemeenschap) sterker maakt, dat we onderling elkaar niet beoordelen, maar elkaar helpen zoals broeders en zusters dat zouden moeten doen. Dat de broeders de moslimvrouwen zien als hun moeder, hun zus en als hun dochters. Dat de zusters de broeders zien als hun vader, hun broer en als hun zoon. Zodat de oemmah zo sterk wordt zoals dat zou moeten zijn.

Ibn ‘Oemar (moge Allah tevreden zijn met hem) verhaalde dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: “Een moslim is de broeder van een moslim. Hij behoort hem niet te bedriegen, of hem een leugen te vertellen, of hem te vernederen. Alles van een moslim is verboden voor een moslim; zijn eer, zijn eigendommen en zijn bloed; Godsvrees is een innerlijke eigenschap. Neerkijken op je broeder is voldoende om een slecht iemand te zijn.”

Liefs Miryam

Asalam aleikum wa rahmatulah wa barakatuhu
 
Bovenaan