Overleveringen.

6 apr 2015
218
62
"Bij degene in Wiens Hand mijn ziel is! Voorwaar, het Hellevuur zal op de Dag der Opstanding zo hard brullen dat elke nabije Engel en elke gezonden Profeet op zijn knieën zal neervallen. Zelfs Ibrahiem, de geliefde van de Meest Barmhartige, zal zeggen: "O mijn Heer, mijn ziel, mijj ziel!" Al zou je naast jouw daden de daden van 70 Profeten hebben, zou je denken dat je niet gered zal worden!"

[Sahieh at - Targhieb wat - Tarhieb (3591) van Al - Albaanie]
 
6 apr 2015
218
62
“Allah wijst elke schoot (baarmoeder) een engel toe die zegt: “O Heer! Een druppel zaad. O Heer! Een stolling. O Heer! Een kleine klont vlees.”
Als Allah dan wenst om deze schepping te voltooien, vraagt de engel: “O Heer! zal het mannelijk of vrouwelijk worden, zal het ellendig of gezegend zijn, en hoeveel zal zijn proviand zijn? En hoe oud zal hij worden?”
Alles wordt geschreven, terwijl het kind zich nog in de baarmoeder bevindt.”
Deze hadith is overgeleverd door Anas ibn Malik (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem). De hadith staat overgeleverd in Bukharie.
 
8 apr 2013
890
159
Ja, en ALLAH weet t beste.
Ik dacht dat t 2 verschillende dagen waren?
Waarom anders 2 termen?
De één yawm al qiyama en de ander yawm al akhir toch!
Hoe ik dacht dat t was, was dat eerst yawm al qiyama plaatsvind en dan yawm al akhira, want na yawm al akhira zal er geen dag meer plaatsvinden omdat dat de laatste dag zal zijn...
En yawm al qiyama vind toch eerder plaats, wanneer de engel voor de 2e maal op z'n trompet/bazuin gaat blazen....? Wa Allahu a3la wa a3lam

Corrigeer me als ik ernaast zit
 
2 okt 2012
3.117
190
Ik dacht dat t 2 verschillende dagen waren?
Waarom anders 2 termen?
De één yawm al qiyama en de ander yawm al akhir toch!
Hoe ik dacht dat t was, was dat eerst yawm al qiyama plaatsvind en dan yawm al akhira, want na yawm al akhira zal er geen dag meer plaatsvinden omdat dat de laatste dag zal zijn...
En yawm al qiyama vind toch eerder plaats, wanneer de engel voor de 2e maal op z'n trompet/bazuin gaat blazen....? Wa Allahu a3la wa a3lam

Corrigeer me als ik ernaast zit

neen a zeekoe er zal maar een laatse dag zijn en deze heeft verschilende benamingen gekregen.
 
6 apr 2015
218
62
Ik dacht dat t 2 verschillende dagen waren?
Waarom anders 2 termen?
De één yawm al qiyama en de ander yawm al akhir toch!
Hoe ik dacht dat t was, was dat eerst yawm al qiyama plaatsvind en dan yawm al akhira, want na yawm al akhira zal er geen dag meer plaatsvinden omdat dat de laatste dag zal zijn...
En yawm al qiyama vind toch eerder plaats, wanneer de engel voor de 2e maal op z'n trompet/bazuin gaat blazen....? Wa Allahu a3la wa a3lam

Corrigeer me als ik ernaast zit
Je zit ernaast...

Yaum al akhira betekent de dag van het hiernamaals, yaum al qiyaama betekent de dag des oordeels (de Dag waarop onze daden beoordeeld worden), dan heb je ook nog de Dag van de scheiding (de Dag waarop alles wat in de dunya samen hoorde uit elkaar word gehaald, bijvoorbeeld families etc)
 
6 apr 2015
218
62
“Wanneer de Profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) naar bed ging (iedere avond), maakte hij van zijn handen een kom, reciteerde surah Al-Ikhlaas, surah Al-Falaq en surah An-Nas en blies erin. Daarna wreef hij met zijn handen zoveel mogelijk over zijn lichaam, startend met zijn hoofd, gezicht en voorzijde van zijn lichaam. Dit deed hij driemaal.”
Deze beschrijving is overgeleverd door Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) en staat vermeld in Sahih Bukharie (5017).
Het gaat hier om de laatste drie soewar (hoofdstukken) van de Koran (hoofdstukken 112, 113 & 114)
 
8 apr 2013
890
159
Ahaha wacht ik leg t later wel

Eerst ff terug naar topic onderwerp, ik heb dit gevonden wa mijn verhaal toch weer wat bevestigt


----De opstanding


Zoals we hebben geleerd zal op de Laatste Dag van de aarde alles en iedereen doodgaan. De aarde wordt een grote begraafplaats en iedereen zal dan de Dag des Oordeels afwachten. Om te worden berecht op de Dag des Oordeels wordt eerst iedereen weer tot leven gewekt. Dat wordt de Opstanding genoemd. Alle zielen krijgen dan een nieuw lichaam en iedereen zal dan opstaan uit zijn graf.



Iedereen gaat herleven


Na de laatste dag waarop iedereen dood gaat, komt er weer een dag waarop Allah de mensen weer leven zal geven. Iedere mens vanaf Adam tot de laatste mens wordt groepsgewijs opgewekt.


Allah geeft ons een nieuw lichaam en we zullen allemaal 33 jaar zijn. We zullen geen kleren dagen en we zullen niet naar elkaar kijken. Iedereen zal zich zorgen maken op wat zijn oordeel zal zijn.



Op weg naar het oordeel


De mensen zullen gedreven worden naar de plaats van de Berechting (Het Oordeel). Op weg naar die plaats zal het ontzettend heet zijn op aarde. Allah zal de zon iets dichterbij de mensen brengen waardoor het ondraaglijk warm zal worden. De mensen zullen zo erg zweten dat sommigen van hen tot aan hun enkels onder het zweet zullen baden, sommigen tot aan hun middel en anderen zullen tot aan hun nek.


Allah zal op die dag een schaduw maken voor mensen waarvan Hij heel veel houdt. In totaal zijn er zeven groepen mensen die hiervoor in aanmerking komen. ---




Dus eerst de dag der opstanding, en de volgende dag is dag des oordeels....

Maar ik zal t nog vragen voor de zekerheid om er zeker van te zijn ff ik geen verkeerde informatie verstrek, dat wil ik niet op m'n geweten hebben

Maar jullie 2 nijlpaarden(oke eentje dan) leken zo zeker van jullie zaak, waardoor ik nog steeds twijfel
 
30 mrt 2015
99
22
Gevraagd over vijf zaken op de Dag des Oordeels
“De voeten van de dienaar zullen op de Dag des Oordeels niet bewegen, totdat hij gevraagd wordt over vijf (zaken): hoe men het leven besteed heeft, hoe men de jeugd heeft doorgebracht, hoe men zijn inkomen verdient heeft en waar deze aan besteed is en wat men gedaan heeft met de kennis die hij had?”

Deze hadith van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) staat vermeld in Tirmidhi en is sahih verklaard door Al-Albaanie (moge Allah hem genadig zijn). De hadith is overgeleverd door Mu’adh ibn Jabal (moge Allah tevreden met hem zijn).


Vier vragen op de Dag der Opstanding
“Op de dag der opstanding zal geen dienaar een stap verder zetten voordat hij gevraagd wordt over vier dingen:

  1. Waar hij zijn leven heeft doorgebracht,
  2. Wat hij in zijn jeugd uitvoerde,
  3. Hoe hij zijn geld verdiend en uitgegeven heeft
  4. En wat hij met zijn kennis heeft gedaan.”

In Tabarani staat dat Mu’adh (moge Allah tevreden met hem zijn) deze woorden overgeleverd heeft van de Profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem).

De dag des oordeels en de dag der opstanding hebben naar mijn idee, vooral na het lezen van deze twee gelijke ahadith dezelfde betekenis dus ik denk dat Saraa gelijk heeft... But Allah oe a3lem
 
Bovenaan