Overleveringen.

6 apr 2015
218
62
Zoals we hebben geleerd zal op de Laatste Dag van de aarde alles en iedereen doodgaan. De aarde wordt een grote begraafplaats en iedereen zal dan de Dag des Oordeels afwachten. Om te worden berecht op de Dag des Oordeels wordt eerst iedereen weer tot leven gewekt. Dat wordt de Opstanding genoemd. Alle zielen krijgen dan een nieuw lichaam en iedereen zal dan opstaan uit zijn graf.


Iedereen gaat herleven

Na de laatste dag waarop iedereen dood gaat, komt er weer een dag waarop Allah de mensen weer leven zal geven. Iedere mens vanaf Adam tot de laatste mens wordt groepsgewijs opgewekt.
Allah geeft ons een nieuw lichaam en we zullen allemaal 33 jaar zijn. We zullen geen kleren dagen en we zullen niet naar elkaar kijken. Iedereen zal zich zorgen maken op wat zijn oordeel zal zijn.

Als iedereen opnieuw tot leven is gewekt zal de Berechting plaatsvinden. Dit gebeurt op de Dag des Oordeels. Iedereen wordt beoordeeld naar zijn daden in dit leven en iedereen wordt beloond met wat hij heeft verdiend en iedereen wordt bestraft naar wat hij verdient.


Dit is wat ik heb gevonden.
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Yaum al akhira betekent de dag van het hiernamaals, yaum al qiyaama betekent de dag des oordeels (de Dag waarop onze daden beoordeeld worden), dan heb je ook nog de Dag van de scheiding (de Dag waarop alles wat in de dunya samen hoorde uit elkaar word gehaald, bijvoorbeeld families etc)

Dus 3.

Oke baraka Allaho Fik! Ik dacht eerst dat er twee dagen waren, maar je uitleg is duidelijk
 
8 apr 2013
890
159
Ahah is t nou yaum al akhir of yaum al akhira, want yaum al akhir, is niet dag van t hiernamaals, maar de laatste dag...nir laa?
 
2 okt 2012
3.117
190
ya ikhwaani de laatse dag is 1 dag met verschillende benamingen,

zoals;
-Yawm al qiyamah (surah Al Qiyamah 75:1)
-Yawm al akhir (surah Al-Mujadilah 58:22)
-Het uur (surah Al-Hajj 22:1)
-Al qaari'a (surah Al-Qari'ah 101:1)

en nog vele andere benamingen zoals. Yawm al ba'ath, Yawm al khorooj, Yawm al hisaab...het zijn er in totaal 50

wa Allahu a'laam
 
Laatst bewerkt:
6 apr 2015
218
62
Ibn Qayyim رحمه الله zei:

"De pilaren van Kufr (ongeloof) zijn vier:

1. Kibr (hoogmoed)
2. Hasad (afgunst)
3. Ghadab (kwaadheid)
4. Shahwah (begeerten)

Het verwijderen van bergen is makkelijker dan het verwijderen van deze vier voor degene die hiermee beproeft is!"

[Al-Fawaa-id 157]
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Gevraagd over vijf zaken op de Dag des Oordeels
“De voeten van de dienaar zullen op de Dag des Oordeels niet bewegen, totdat hij gevraagd wordt over vijf (zaken): hoe men het leven besteed heeft, hoe men de jeugd heeft doorgebracht, hoe men zijn inkomen verdient heeft en waar deze aan besteed is en wat men gedaan heeft met de kennis die hij had?”

Deze hadith van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) staat vermeld in Tirmidhi en is sahih verklaard door Al-Albaanie (moge Allah hem genadig zijn). De hadith is overgeleverd door Mu’adh ibn Jabal (moge Allah tevreden met hem zijn).


Vier vragen op de Dag der Opstanding
“Op de dag der opstanding zal geen dienaar een stap verder zetten voordat hij gevraagd wordt over vier dingen:

  1. Waar hij zijn leven heeft doorgebracht,
  2. Wat hij in zijn jeugd uitvoerde,
  3. Hoe hij zijn geld verdiend en uitgegeven heeft
  4. En wat hij met zijn kennis heeft gedaan.”

In Tabarani staat dat Mu’adh (moge Allah tevreden met hem zijn) deze woorden overgeleverd heeft van de Profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem).

De dag des oordeels en de dag der opstanding hebben naar mijn idee, vooral na het lezen van deze twee gelijke ahadith dezelfde betekenis dus ik denk dat Saraa gelijk heeft... But Allah oe a3lem

Baraka Allahoe fik. Jij geeft hetzelfde aan als sarapapa toch?
 
8 apr 2013
890
159
Wat is t verschil?

Is toch een groot verschil , jij zegt yaum al akhir is dag van t hiernamaals, maar yaum al akhir is de laatste dag....dus er is toch wel een verschil? Tenzij dag van t hiernamaals en de laatste dag weer hetzelfde zijn, dan is er geen verschil
 
2 okt 2012
3.117
190
Is toch een groot verschil , jij zegt yaum al akhir is dag van t hiernamaals, maar yaum al akhir is de laatste dag....dus er is toch wel een verschil? Tenzij dag van t hiernamaals en de laatste dag weer hetzelfde zijn, dan is er geen verschil

Meymi tasbohroyath ighfensh a zeekoe de dag van het hiernamaals is het zelfde als de laatse dag
 
2 okt 2012
3.117
190
Ahahahah ayaji a nijlpaard....gwn beetje discussie voeren, qa t is al zo saai de laatste tijden!
:mstong:

De tong beschermen tegen discussies en twistgesprekken:

Volgens Abu Umaama (radiya Allahu 'anhu) heeft de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wassalam) gezegd: "Ik garandeer een huis in de buitenwijken van het Paradijs voor degene die zich heeft onthouden van elke discussie, zelfs al had hij gelijk. Ik garandeer een huis in het centrum van het Paradijs voor degene die zich heeft onthouden van leugens, zelfs niet gewoon om te lachen. Ik garandeer een huis in de hoogste gedeelten van het Paradijs voor degene met een edelmoedig karakter." (Overgeleverd door At-Tabaraani)

Ibn Mas'ud (radiya Allahu 'anhu) heeft gezegd: "Laat de discussie links liggen, want je kan haar wijsheid niet begrijpen en je kan niet veilig zijn voor haar verleiding."

Volgens Abu Umaama (Radiya Allahu 'Anhu) heeft de Profeet (salla Allahu 'alayhi wassalam) gezegd: "Geen enkel volk is afgedwaald nadat ze leiding gekregen hadden, enkel nadat ze zich hadden overgegeven aan discussies." (Overgeleverd door At-Tirmidhi, Ibn Maadja, Ahmad en Al-Hakim)

Abu Yasaar heeft gezegd: "Wees op je hoede voor discussies; het is het uur van de onwetendheid voor de wijze en het is het ideale moment voor shajtaan om zijn misstap af te wachten."

Imaam Maalik (rahimahu Allah) heeft gezegd: "Discussie maakt het hart hard en veroorzaakt conflicten."

Bilaal ibn Sa'd heeft gezegd: "Als je ziet hoe de mens de neiging heeft om ruzie te maken en te discussiëren, betoverd door zijn eigen mening, weet dan dat hij reeds verlies geleden heeft."

'Umar ibn al-Khathaab (radiya Allahu 'anhu) heeft gezegd: "Verzamel geen kennis voor drie zaken en verlaat kennis niet omwille van drie zaken. Verzamel geen kennis om het te gebruiken om te discussiëren, noch om erover op te scheppen, noch om ermee te koop te lopen. Verlaat daarentegen de kennis niet omdat je schaamte ernaar op zoek te gaan je ervan weerhoudt, of omdat je geen enkel verlangen hebt om iets te leren of omdat je er voldoening in vindt onwetend te zijn."

Al-Ghazaali heeft gezegd: "De grens van de discussie bestaat erin zich te verzetten tegen hetgeen een ander zegt, door hem zijn fout aan te wijzen, ofwel in zijn woorden, ofwel in zijn betekenis, ofwel in hetgeen hij wilde zeggen. En de discussie verlaten doe je door de afkeuring en de betwisting te verlaten. Wat betreft elk woord dat je gehoord hebt; als het juist is, bevestig het dan. En als het niet juist en bedriegelijk is, en het hangt niet vast aan religieuze kwesties, dan is het beter er niet op te antwoorden."

Weet, beste Moslims, dat de discussie de waarheid niet bevestigt en ook het verkeerde niet ontkracht. Het kan zelfs zijn dat het degene met een verkeerde mening ertoe aanzet om zich nog meer vast te klampen aan zijn verkeerde ideeën. De Moslim moet zijn tong dus beschermen tegen elke discussie. Als hij iemand raad wil geven, dat hij dat dan met zachtheid doet. Nog beter is het om deze raad onder vier ogen te geven, om hem of haar niet in verlegenheid te brengen voor iedereen; zoniet zal dat hem of haar ertoe aanzetten om hardnekkig vol te houden, en zelfs gebruik te maken van verkeerde ideeën.

Moge wij allen hier lering uit trekken.

bron: "De manieren om het geloof te beschermen tegen Satan" door Sheikh Wahid Abdul-Salaam Baali (hafidahu Allah).
 
Bovenaan