Overleveringen.

6 apr 2015
218
62
“Degene die gelooft in Allah en in de Laatste Dag, zou zijn gasten goed moeten behandelen. Degene die gelooft in Allah en in de Laatste Dag zou de familiebanden moeten onderhouden. En degene die gelooft in Allah en in de Laatste Dag zou goed moeten spreken of moeten zwijgen.”
Deze hadith is van de Profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) overgeleverd door Abu Huraira (moge Allah tevreden met hem zijn) en staat vermeld in Sahih Bukharie (6138).
 
6 apr 2015
218
62
Hoe zwakker het geloof van de dienaar, des te meer hij de verboden van Allah zal durven te begaan.

De profeet ﷺ vertelde dat de dienaar enkel zedeloosheden begaat als hij ten prooi valt aan de zwakheid van zijn geloof. Hij ﷺ zei namelijk:

"Voorwaar, de ontuchtpleger pleegt geen ontucht terwijl hij gelovig is."

[Bukhari (2475) en Muslim (57)]
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
als ik deze hadiths doorlees, heb ik het gevoel dat ik echt zwak ben in mn geloof.
 
6 apr 2015
218
62
Volgens Anas [Radhiya Allahu ‘anhu] heeft de Boodschapper van Allah [sallAllahu ‘alayhi wa salam] gezegd:

“Er komt een tijd waarin degene die zich geduldig aan zijn godsdienst vasthoudt zal zijn als iemand die een brandende steenkool vast heeft!”

[Rechtsgeldige hadeeth bij At-Tirmidhi. Veel ahadeeth getuigen van zijn rechtsgeldigheid –shawaahid-. Zie Djaami’ Al-Usuul van Ibn Kathir 4/10 hadeeth nr. 7455]
 
6 apr 2015
218
62
Een man kwam naar Aicha (RA) en vroeg:
"Wanneer zal ik weten dat ik vroom ben?"
Zij antwoordde:
"Wanneer je beseft dat je een zondaar bent."
Hij vroeg weer:
"En wanneer besef ik dat ik een zondaar ben?"
Zij antwoordde:
"Wanneer je denkt dat je vroom bent."

[Tanbeeh al-Ghafileen, 251]
 
Bovenaan