Waar komen de echte berberen/irifieën vandaan

6 feb 2011
5.829
132
Kijk we moeten geschiedenis niet met het heden vergelijken. In de geschiedenis waren de ait wayagher de meest gevreesde mensen van noord afrika. Ze werden wel de schrik van het noorden genoemd. Mensenlevens waren niet veel waard, tis te geloven als je zag dat ze in djaahilliyah (onwetendheid) leefden. Ze hadden allemaal een kale hoofd met één lange staart in het midden. Ze aanbaden marabouten. Ze hadden wel de bouhmara in de pan gehakt, spanje een geweldige nederlaag toegediend. Daarom heeft david hart een geweldige boek geschreven over de ait wayagher, hij was door deze volk gefascineerd.
Maar de ait wayagher van NU?? Zijn niet anders dan de andere riffijnen, allemaal shmayth dus. Mannen bestaan nergens niet meer.


Wat die man in dat filmpje zegt klopt niks van. Omdat in temsamane de slag van anoual was zijn ait temsamane de meest pure riffijnen? Volgens mij komen de meeste pure riffijnen uit de bergen, ze leefden in grotten. Dan denk ik dus aan ait 3os en ait touzine. Al onze voorvaderen komen wel uit ait touzine of ait 3os gekend als de hart van ait wayagher.
 
6 feb 2011
5.829
132
nee is gewoon wat ik meemaak, ik praat niet over elke ait wayagher maar toch, wat was ie dan wel want wat ik krijg te horen is dat ie een ait wayagher is ?

Je hebt gelijk hoor ait wayagher stoefen graag over hun voorvaderen. Dan moeten ze eens dit lezen en geld voor iedereen. Door dit te lezen ben ik nooit nog gaan praten over onze voorgangers.

overgeleverd door Aboe Dawoed en At-Tirmidhi, en "hassan" verklaard door Ibn Taymiyah, heeft de Profeet(saaws)gezegd :

"Allah heeft van jullie alle trots en hoogmoed van de dagen van
Djaahiliyyah, en het opscheppen over jullie voorvaderen verwijderd.
Gelovigen met taqwa en ongelukkige zondaren, jullie zijn de kinderen
van Adam, en Adam werd geschapen uit klei. Laat de mensen ophouden met het opscheppen over hun gestorven voorvaderen, die nauwelijks brandstof voor het vuur zijn, of zij zullen zeker onbelangrijker bij Allah zijn dan de kever die mest met zijn neus rolt."
 
6 apr 2012
17.066
124
Je hebt gelijk hoor ait wayagher stoefen graag over hun voorvaderen. Dan moeten ze eens dit lezen en geld voor iedereen. Door dit te lezen ben ik nooit nog gaan praten over onze voorgangers.

overgeleverd door Aboe Dawoed en At-Tirmidhi, en "hassan" verklaard door Ibn Taymiyah, heeft de Profeet(saaws)gezegd :

"Allah heeft van jullie alle trots en hoogmoed van de dagen van
Djaahiliyyah, en het opscheppen over jullie voorvaderen verwijderd.
Gelovigen met taqwa en ongelukkige zondaren, jullie zijn de kinderen
van Adam, en Adam werd geschapen uit klei. Laat de mensen ophouden met het opscheppen over hun gestorven voorvaderen, die nauwelijks brandstof voor het vuur zijn, of zij zullen zeker onbelangrijker bij Allah zijn dan de kever die mest met zijn neus rolt."


Eindelijk eens een ait wayagher die zijn trotse opzij kan zetten :p haha

maar ja dat is wat ik bedoel .. Je moet niet denken aan het verleden maar aan nu , we moeten niet gaan stoefen over voorouderen die er niet meer zijn .. We zouden moeten stoefen over welke wonderen allah s.w.t. ons heeft meegeven , Ghair insha Allah

Dankje voor het plaatsen, djazakallah oe ghair ;)
 
Bovenaan