Waarom is er zoveel haat tussen berbers en arabieren?

18 dec 2011
12.851
98
Ik zou liegen tegen je als ik zeg dat ik niet ging doen. Ewa ja kheb dan vanuit mijn kant al genoeg respect getoond en ja bij mij is de maat heel snel vol dus mohiemmm ik weet dat je gelijk hebt maar laten we het hier bij houden ahaha.

Haha, ik weet dat jij eerlijk bent, en dat vind ik héél goed van je, alleen ik geef je een tip. Als je voelt dat je boos aan het worden bent, moet je tot 10 tellen in je hoofd, dat helpt echt. Of je moet aan ergere dingen denken die op de wereld zijn.
 
20 dec 2011
4.337
44
Haha, ik weet dat jij eerlijk bent, en dat vind ik héél goed van je, alleen ik geef je een tip. Als je voelt dat je boos aan het worden bent, moet je tot 10 tellen in je hoofd, dat helpt echt. Of je moet aan ergere dingen denken die op de wereld zijn.

Tijdens een woedeuitbarsting denk ik aan wat yesmina heeft gezegd ahaha mohiem shokran zuster.
 
30 okt 2011
474
29
De Berbers haten de Arabieren, omdat zij de boel bij elkaar hadden verraden, tijdens de kolonalisatie tijdperk. De Arabieren haten ons, omdat wij uit de bergen komen, en omdat wij dingen ophelderen, die zij liever niet willen; ivm de rif oorlog.
 
18 dec 2011
12.851
98
De Berbers haten de Arabieren, omdat zij de boel bij elkaar hadden verraden, tijdens de kolonalisatie tijdperk. De Arabieren haten ons, omdat wij uit de bergen komen, en omdat wij dingen ophelderen, die zij liever niet willen; ivm de rif oorlog.

Dat is verleden tijd. Men kan toch opnieuw beginnen?
 
6 feb 2011
5.829
132
Ik schaam mij dak vroeger niks van arabieren moest hebben. Ik zou nu mijn leven voor hen geven. Het zijn mijn broeders in de Islam.
 
23 okt 2011
3.236
175
je hebt nu in Marokko stammmen die verarabiseerd zijn
ik noem het juist tamazight vergeten zijn, omdat men dat niet meer gebruikt .
zowel in het westen van arif als in het oosten

de Jbala in het westen voelen zich nog steeds amazigh, die voelen zich thuis tussen de amazigh sprekende Riffijnen
de Jbala willen dan ook niets temaken hebben met mensen uit Rabat/casa.

de haat komt echt niet door het spreken van verschillende talen alleen.
het heeft een politieke tint .
Rif is in het verleden nooit onder het gezag van de Sultan gevallen
 

Moslim

Banned
Gebanned
12 mei 2012
238
8
Hoe zou dat komen denk je? De arabieren zaten op de troon terwijl de ryafa aan het front stonden te vechten. En uiteindelijk mochten zij regeren.

Hassan 2 maakte de generaals af (zie jaren 1970 Skhirat) generaal Oufkir etc

En daarbij Abdelkrim Alkhattabi werd bedrogen door Mohammed 5, waarna Mohammed 5 zelf in de boeien werd geslagen door de Fransen nadat ze hun sluwe truc hebben gehad.

Hassan 2 heeft jarenlang het Noorden in de steek gelaten, het is de politiek die het zo heeft gecreeerd die haat tussen noord en zuid.
Waardoor veel ouders ( uit onwetendheid) die gedachtes ook zo hebben aangenomen.

Zelfs huwelijken tussen een Riffia en een Arabier was taboe vroeger en zelfs nu nog komt die situaties voor maar Alhamdulilah in minder mate.

En idd Mohammed 6 wilt die onderscheid doen verdwijnen en laat veel projecten realiseren, komt daar vaak op bezoek, vakantie doorbrengen etc....

Gayr inchAllah;
 
23 okt 2011
3.236
175
die geschiedenis gaat iets verder dan abdekrim al khattabi

de massa slachtingen gesteund door de sultan onder de riffijnse bevolking
o.a. in bni baqiwa
 
19 jul 2011
504
3
Hoe zou dat komen denk je? De arabieren zaten op de troon terwijl de ryafa aan het front stonden te vechten. En uiteindelijk mochten zij regeren.

Hassan 2 maakte de generaals af (zie jaren 1970 Skhirat) generaal Oufkir etc

En daarbij Abdelkrim Alkhattabi werd bedrogen door Mohammed 5, waarna Mohammed 5 zelf in de boeien werd geslagen door de Fransen nadat ze hun sluwe truc hebben gehad.

Hassan 2 heeft jarenlang het Noorden in de steek gelaten, het is de politiek die het zo heeft gecreeerd die haat tussen noord en zuid.
Waardoor veel ouders ( uit onwetendheid) die gedachtes ook zo hebben aangenomen.

Zelfs huwelijken tussen een Riffia en een Arabier was taboe vroeger en zelfs nu nog komt die situaties voor maar Alhamdulilah in minder mate.

En idd Mohammed 6 wilt die onderscheid doen verdwijnen en laat veel projecten realiseren, komt daar vaak op bezoek, vakantie doorbrengen etc....

Gayr inchAllah;

mohammed 5 was een smett!! wie maakt zijn volk af en vlucht wanneer zijn land in vuur en vlam staat, en toch hebben ze toegelaten om hem terug te komen, terwijl ze in frankrijk terug in de tijd hun laffe koning hebben onthoofd die zijn eigen bevolking in de rug heeft gestoken!
 
19 jul 2011
504
3
in berkane ook, en in meknes ook volgens mij

berkane ook , ik woon in meknes en daar zijn meestal veel berbers in de welvarende wijken! alle hotels, restaurants, enz.... zijn daar tegenwoordig van berbers, mr toch is er veel rascisme, mr berbers zijn daar echt brothers for life! dus jah
 
Bovenaan